Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Google Panda | Uitleg & Tips

Hoe werkt Google Panda en waar moet je op letten om niet te zakken in Google?

Wat is Google Panda? De betekenis

Google Panda is de update, welke op 23 februari 2011 bekend werd gemaakt, die de manier van on-page SEO en de kwaliteit van de content beoordeelt.

Met andere woorden.

Biedt de pagina waarde voor de bezoekers, of is deze puur en alleen gecreëerd om het systeem van de zoekmachine te manipuleren?

Hoe werkt Google Panda?

Google Panda kijkt naar de kwaliteit van de website. Het doel is om websites met lage kwaliteit te weren uit de organische zoekresultaten.

Je kunt Google Panda zien als een soort van filter. Per pagina oordeelt Google Panda of de pagina voldoende kwaliteit biedt om in de organische zoekresultaten van Google getoond te worden.

Merkt Google Panda dat veel pagina’s op dezelfde website van slechte kwaliteit zijn dan kan dit de complete website beïnvloeden.

Waar let Google Panda op?

Google controleert iedere pagina op jouw website en zal een oordeel geven over de kwaliteit. Voor het beoordelen van de kwaliteit kijkt Google naar de advertentie ratio, irrelevante SEO en duplicate content.

Advertentie ratio

Natuurlijk mag je wel advertenties op je website plaatsen. Zeker wanneer dit de advertenties zijn via Google AdSense. Maak het alleen niet te bont. Zorg dat je website vooral gevuld is (en blijft) met waardevolle informatie voor de (be)zoekers.

Irrelevante SEO

Op welk zoekwoord is de pagina geoptimaliseerd en past dit zoekwoord bij de informatie op de pagina en de intentie van de zoeker?

Zo biedt deze pagina jou alle informatie over Google Panda. Ben je op zoek naar een andere panda, dan biedt deze informatie jou niet wat je zoekt. Het gevolg? Ik zal zakken op het zoekwoord “panda”.

Dit zakken is niet erg. Je wilt namelijk ook niet op irrelevante zoekwoorden scoren.

Het wordt wel erg als jij je pagina optimaliseert via de on-page SEO op een zoekwoord die totaal niet aansluit bij de informatie van de pagina.

Je bent dan bewust bezig met het systeem te manipuleren van Google. Zo zie je bijvoorbeeld sommige internet marketing bureau’s met tientallen tot wel honderden vestigingspagina’s.

Nu is er niets mis met een bepaalde vestigingspagina. Die hebben wij ook:

Het gaat pas mis als je geen toegevoegde waarde biedt op deze pagina en tientallen tot honderden pagina’s kopieert en iedere keer op een andere plaatsnaam optimaliseert.

Duplicate content

Duplicate content is dubbele informatie, op meerdere pagina’s. Duplicate content kun je op je eigen website hebben, of via externe websites.

Hoe maak je jouw website panda proof?

Volgens Amit Singhal, een werknemer van Google, kun je jouw website Panda proof maken door de volgende vragen kritisch te behandelen:

  • Vertrouw jij de inhoud van de webpagina?
  • Is het artikel geschreven door een expert?
  • Is het artikel waardevol voor een bezoeker?
  • Bevat het artikel spelfouten, stijlfouten of feitelijke onjuistheden?
  • Is het artikel voorzien van originele content?
  • Bevat het artikel overdreven veel advertenties?
  • Zouden gebruikers klagen als ze pagina’s van deze site zien?

De lijst gaat nog veel verder door, maar eigenlijk komt het neer op één ding:

Is het artikel uniek, waardevol en geschreven voor de bezoeker?

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.