Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Google Panda | Uitleg & Tips

Hoe werkt Google Panda en waar moet je op letten om niet te zakken in Google?

Wat is Google Panda? De betekenis

Google Panda is de update, welke op 23 februari 2011 bekend werd gemaakt, die de manier van on-page SEO en de kwaliteit van de content beoordeelt.

Met andere woorden.

Biedt de pagina waarde voor de bezoekers, of is deze puur en alleen gecreëerd om het systeem van de zoekmachine te manipuleren?

Hoe werkt Google Panda?

Google Panda kijkt naar de kwaliteit van de website. Het doel is om websites met lage kwaliteit te weren uit de organische zoekresultaten.

Je kunt Google Panda zien als een soort van filter. Per pagina oordeelt Google Panda of de pagina voldoende kwaliteit biedt om in de organische zoekresultaten van Google getoond te worden.

Merkt Google Panda dat veel pagina’s op dezelfde website van slechte kwaliteit zijn dan kan dit de complete website beïnvloeden.

Waar let Google Panda op?

Google controleert iedere pagina op jouw website en zal een oordeel geven over de kwaliteit. Voor het beoordelen van de kwaliteit kijkt Google naar de advertentie ratio, irrelevante SEO en duplicate content.

Advertentie ratio

Natuurlijk mag je wel advertenties op je website plaatsen. Zeker wanneer dit de advertenties zijn via Google AdSense. Maak het alleen niet te bont. Zorg dat je website vooral gevuld is (en blijft) met waardevolle informatie voor de (be)zoekers.

Irrelevante SEO

Op welk zoekwoord is de pagina geoptimaliseerd en past dit zoekwoord bij de informatie op de pagina en de intentie van de zoeker?

Zo biedt deze pagina jou alle informatie over Google Panda. Ben je op zoek naar een andere panda, dan biedt deze informatie jou niet wat je zoekt. Het gevolg? Ik zal zakken op het zoekwoord “panda”.

Dit zakken is niet erg. Je wilt namelijk ook niet op irrelevante zoekwoorden scoren.

Het wordt wel erg als jij je pagina optimaliseert via de on-page SEO op een zoekwoord die totaal niet aansluit bij de informatie van de pagina.

Je bent dan bewust bezig met het systeem te manipuleren van Google. Zo zie je bijvoorbeeld sommige internet marketing bureau’s met tientallen tot wel honderden vestigingspagina’s.

Nu is er niets mis met een bepaalde vestigingspagina. Die hebben wij ook:

Het gaat pas mis als je geen toegevoegde waarde biedt op deze pagina en tientallen tot honderden pagina’s kopieert en iedere keer op een andere plaatsnaam optimaliseert.

Duplicate content

Duplicate content is dubbele informatie, op meerdere pagina’s. Duplicate content kun je op je eigen website hebben, of via externe websites.

Hoe maak je jouw website panda proof?

Volgens Amit Singhal, een werknemer van Google, kun je jouw website Panda proof maken door de volgende vragen kritisch te behandelen:

  • Vertrouw jij de inhoud van de webpagina?
  • Is het artikel geschreven door een expert?
  • Is het artikel waardevol voor een bezoeker?
  • Bevat het artikel spelfouten, stijlfouten of feitelijke onjuistheden?
  • Is het artikel voorzien van originele content?
  • Bevat het artikel overdreven veel advertenties?
  • Zouden gebruikers klagen als ze pagina’s van deze site zien?

De lijst gaat nog veel verder door, maar eigenlijk komt het neer op één ding:

Is het artikel uniek, waardevol en geschreven voor de bezoeker?

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.