Wat is Google Search Console?

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) is een gratis dienst waarmee je de aanwezigheid van je site op Google kunt monitoren. Je kunt het gebruiken om je sitemap in te dienen, gestructureerde gegevens te testen en rapporten te krijgen over hoe je site presteert in de zoekresultaten van Google.

De rapporten en functies van Google Search Console

Google Search Console heeft niet stilgestaan de afgelopen periode. Er zijn talloze handige functies toegevoegd en het dashboard ziet er inmiddels een stuk gebruiksvriendelijker uit.

Laten we eens stil staan bij alle rapporten en functies van de nieuwe Search Console.

Prestaties

Dit is het rapport dat je waarschijnlijk het meest zult gebruiken. In het prestatierapport laat search console zien hoe je site presteert in de zoekresultaten van Google.

Je kunt dingen zien als:

  • Gekozen zoekopdrachten
  • De beste pagina’s op je website
  • Het aantal klikken uit Google
  • Het doorklikpercentage (CTR) van je site in de zoekresultaten
  • Het aantal impressies van je site in de zoekresultaten
  • In welke landen je website wordt vertoond
  • Welke apparaten het meest worden gebruikt
  • De zoekopmaak

URL-inspectie

In het URL-inspectierapport kun je nagaan hoe Google een bepaalde pagina op je site ziet.

Je kunt deze tool gebruiken om te zien of er problemen zijn met die pagina, zoals:

  • Google kan de pagina niet crawlen
  • De pagina wordt niet geïndexeerd
  • Problemen met gestructureerde gegevens op de pagina

Index

Dit onderdeel van de Google Search Console gaat over de pagina’s op je website en hoe Google ze ziet. Je kunt het gebruiken om na te gaan of er problemen met je website zijn die Google ervan weerhouden je pagina’s correct te indexeren.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld 404 fouten, verkeerde omleidingen of uitgesloten pagina’s.

Het laat je ook zien welke pagina’s momenteel in de Google-index staan, hoe vaak ze worden gecrawld en of er crawlfouten zijn.

Via de functie sitemap kun je een sitemap toevoegen of de status van een al toegevoegde sitemap bekijken.

Functionaliteit

Het functionaliteitrapport laat je zien of er problemen zijn met je website die het correct functioneren ervan kunnen beïnvloeden. Google Search Console maakt hierin onderscheid tussen hoe goed je website het op desktop en op mobiel doet.

Optimalisaties

In het optimalisatierapport kun je suggesties vinden hoe je je website kunt verbeteren. Dit omvat zaken als het verbeteren van de laadtijd, het mobielvriendelijker maken of het verbeteren van de manier waarop je gestructureerde gegevens worden weergegeven.

Handmatige acties

Als Google handmatige acties heeft ondernomen, krijg je in dit onderdeel een melding. Dit is belangrijk omdat het betekent dat je actie moet ondernemen om het probleem te verhelpen voordat de ranking van je website wordt aangetast.

Beveiligingsproblemen

Als Google beveiligingsproblemen met je website ontdekt, krijg je in dit onderdeel een melding.

Links

Het linkrapport laat je zien welke websites naar jouw website linken. Dit kan handig zijn bij bijvoorbeeld het linkbuilden.

Ga ervoor

Google Search Console is, zoals je ziet, een uitgebreid en nuttig hulpmiddel om de prestaties van je website op Google te volgen.

Wil je meer tips ontvangen om je website bovenaan in Google te brengen? Kijk eens naar onze SEO blog of wordt lid van Mijn IMGemak.

Liever ons al het harde werk laten doen? Je kunt altijd je SEO uitbesteden.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan