De Belangrijkste Google Updates
Inzicht 1 | Geen zoekwoorden, maar zoekintenties
Eigenlijk is Google in de afgelopen jaren maar weinig verandert. Wat het vroeger belangrijk vond, vind dat het vandaag de dag nog steeds. Zoveel verandert er dus niet binnen de SEO.
Of nouja….
Wat Google verandert is niet zijn kwaliteitsrichtlijnen, maar zijn manier van controle en begrip van de zoeker.
Een belangrijke update die laat zien hoe slim Google tegenwoordig is, is de Google Hummingbird update.
In tegenstelling tot eerdere updates die zich richtten op de zoekwoorden, houdt Hummingbird rekening met de intentie van de zoeker.
Door informatie van de zoeker op te slaan en te gebruiken, zoals de zoekgeschiedenis of het online gedrag, streeft Google ernaar meer gepersonaliseerde zoekresultaten te bieden.
Bijvoorbeeld, bij het zoeken naar “Titanic”, kan Google resultaten tonen die gerelateerd zijn aan de film of de boot. Hoe weet Google naar welke informatie je op zoek bent?
Aan de hand van je zoekgeschiedenis zal Google proberen te achterhalen of je informatie over de film of de boot zoekt.
Deze update benadrukt nog maar eens extra hoe toegewijd Google is in het verbeteren van haar organische zoekresultaten en het bevorderen van de gebruiksvriendelijkheid van de zoekmachine.
Inzicht 2 | Alles voor de zoeker
Een andere belangrijke Google update, bekend als Google Panda, is bedoeld om de ‘valsspelers’ af te straffen. De mensen die proberen het systeem van Google te manipuleren en via black-hat SEO-technieken ‘onverdiend’ bovenaan in Google te komen.
In het verleden creëerden sommige SEO-specialisten talloze vergelijkbare pagina’s, elk geoptimaliseerd voor een ander zoekwoord. Dit waren pagina’s met dezelfde inhoud, enkel geoptimaliseerd op verschillende zoekwoorden.
Uiteraard niet bedoeld om de bezoeker van informatie te voorzien, maar om via een ‘slimme manier’, met weinig moeite, op veel zoekwoorden te scoren.
Google Panda zal dit gedrag herkennen en bestraffen.
Inzicht 3 | Google kan ons (bijna) écht begrijpen
Google’s RankBrain-update, aangedreven door Kunstmatige Intelligentie (AI), revolutioneert hoe zoekopdrachten worden begrepen.
In plaats van zich uitsluitend te richten op trefwoorden, streeft RankBrain ernaar de intentie van de zoeker en de onderliggende informatie die ze zoeken te begrijpen.
Deze update stelt Google in staat om nauwkeurigere en relevantere zoekresultaten te bieden.
Bijvoorbeeld, bij het zoeken naar “gele hoofdbescherming”, begrijpt Google dat de gebruiker waarschijnlijk op zoek is naar beschermende hoofddeksels en toont gele bouwhelmen.
Conclusie:
Het begrijpen van Google helpt je bij het verbeteren van je SEO-strategie. Onthoud dat jij een Google beide dezelfde doelgroep hebben. De zoekers.
Het primaire doel van Google is om de waardevolste zoekmachine ter wereld te blijven. Dit kan alleen wanneer zoekers de zoekresultaten vertrouwen en bij iedere zoekopdracht de beste informatie kunnen vinden.
Wil je je website hoger in Google brengen, vergeet dan alle SEO-trucjes en richt je op je bezoeker.
Is het goed voor je bezoeker, dan is het goed voor Google.