Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

3 Inzichten Achter Google’s Belangrijkste Updates

Google blijft continu veranderen. Hoe zorg jij als ondernemer dat je blijft scoren in Google, zonder de bang te zijn voor updates?

De Belangrijkste Google Updates

Inzicht 1 | Geen zoekwoorden, maar zoekintenties

Eigenlijk is Google in de afgelopen jaren maar weinig verandert. Wat het vroeger belangrijk vond, vind dat het vandaag de dag nog steeds. Zoveel verandert er dus niet binnen de SEO.

Of nouja….

Wat Google verandert is niet zijn kwaliteitsrichtlijnen, maar zijn manier van controle en begrip van de zoeker.

Een belangrijke update die laat zien hoe slim Google tegenwoordig is, is de Google Hummingbird update.

In tegenstelling tot eerdere updates die zich richtten op de zoekwoorden, houdt Hummingbird rekening met de intentie van de zoeker.

Door informatie van de zoeker op te slaan en te gebruiken, zoals de zoekgeschiedenis of het online gedrag, streeft Google ernaar meer gepersonaliseerde zoekresultaten te bieden.

Bijvoorbeeld, bij het zoeken naar “Titanic”, kan Google resultaten tonen die gerelateerd zijn aan de film of de boot. Hoe weet Google naar welke informatie je op zoek bent?

Aan de hand van je zoekgeschiedenis zal Google proberen te achterhalen of je informatie over de film of de boot zoekt.

Deze update benadrukt nog maar eens extra hoe toegewijd Google is in het verbeteren van haar organische zoekresultaten en het bevorderen van de gebruiksvriendelijkheid van de zoekmachine.

Inzicht 2 | Alles voor de zoeker

Een andere belangrijke Google update, bekend als Google Panda, is bedoeld om de ‘valsspelers’ af te straffen. De mensen die proberen het systeem van Google te manipuleren en via black-hat SEO-technieken ‘onverdiend’ bovenaan in Google te komen.

In het verleden creëerden sommige SEO-specialisten talloze vergelijkbare pagina’s, elk geoptimaliseerd voor een ander zoekwoord. Dit waren pagina’s met dezelfde inhoud, enkel geoptimaliseerd op verschillende zoekwoorden.

Uiteraard niet bedoeld om de bezoeker van informatie te voorzien, maar om via een ‘slimme manier’, met weinig moeite, op veel zoekwoorden te scoren.

Google Panda zal dit gedrag herkennen en bestraffen.

Inzicht 3 | Google kan ons (bijna) écht begrijpen

Google’s RankBrain-update, aangedreven door Kunstmatige Intelligentie (AI), revolutioneert hoe zoekopdrachten worden begrepen.

In plaats van zich uitsluitend te richten op trefwoorden, streeft RankBrain ernaar de intentie van de zoeker en de onderliggende informatie die ze zoeken te begrijpen.

Deze update stelt Google in staat om nauwkeurigere en relevantere zoekresultaten te bieden.

Bijvoorbeeld, bij het zoeken naar “gele hoofdbescherming”, begrijpt Google dat de gebruiker waarschijnlijk op zoek is naar beschermende hoofddeksels en toont gele bouwhelmen.

Conclusie:

Het begrijpen van Google helpt je bij het verbeteren van je SEO-strategie. Onthoud dat jij een Google beide dezelfde doelgroep hebben. De zoekers.

Het primaire doel van Google is om de waardevolste zoekmachine ter wereld te blijven. Dit kan alleen wanneer zoekers de zoekresultaten vertrouwen en bij iedere zoekopdracht de beste informatie kunnen vinden.

Wil je je website hoger in Google brengen, vergeet dan alle SEO-trucjes en richt je op je bezoeker.

Is het goed voor je bezoeker, dan is het goed voor Google.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.