Wat is Indexeren? Een uitleg in begrijpelijke taal

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is indexeren?

Indexering is een geautomatiseerd proces dat gewoonlijk plaatsvindt wanneer de zoekmachine een website “crawlt” of bezoekt. Tijdens dit proces analyseren en indexeren de spiders van de zoekmachine alle inhoud op de pagina. Dit omvat tekst, afbeeldingen, video’s, audiobestanden en alle aanwezige content.

Hoe werkt het indexeren van Google?

Nadat Google jouw website heeft gecrawld wordt deze toegevoegd aan de Index. Dit betekent niet dat je dan ook getoond wordt in de organische zoekresultaten.

Het betekent puur dat Google je pagina heeft gevonden en deze heeft toegevoegd aan haar database. Vervolgens wordt door het algoritme de positie binnen de organische zoekresultaten bepaald.

Hoe controleer je of jouw website in de Google index staat?

Je kunt controleren of jouw website in de Google index staat door de zoekopdracht site: te gebruiken. Typ bijvoorbeeld “site:jouwwebsite.nl” in het zoekvak van Google en Google zal je alle pagina’s tonen die door Google zijn geïndexeerd.

Je kunt het ook controleren via de Google Search Console. Dit is een gratis programma van Google die jouw website controleert op verschillende (technische) aspecten.

Om via Google Search Console te controleren welke pagina’s Google heeft geïndexeerd ga je naar het rapport pagina’s.

Hoe zorg je voor een snelle indexatie?

Je zult vast al gemerkt hebben dat het een tijdje kan duren voordat jouw website opgenomen is in de zoekresultaten. Hoewel uiteindelijk Google bepaalt hoe snel je website wordt geïndexeerd, kun je via onderstaande stappen wel proberen dit proces te versnellen.

Installeer een sitemap

Een sitemap is een soort van inhoudsopgave. Het bevat een overzicht van alle URL’s (pagina’s) van jouw website.

Zorg dat deze sitemap is toegevoegd aan je Google Search Console account en dat je een linkje hebt opgenomen in je robotst.txt bestand.

Gebruik Social Media

Het helpt om je nieuwe pagina’s te delen op social media. Natuurlijk om direct bezoekers naar je pagina te sturen, maar ook om Google sneller op de hoogte te brengen van deze pagina.

Plaats een nieuwe backlink

Een link van een website met een hoge pagerank zorgt over het algemeen voor een snellere indexatie. Deze websites worden, vanwege hun hoge pagerank, vaker door Google bezocht.

Aangezien Google deze websites vaak bezoekt, zal Google ook jouw nieuwe pagina sneller kunnen vinden.

Voeg de pagina handmatig toe

Het is ook mogelijk om je pagina handmatig toe te voegen aan de index van Google. Je kunt dit doen met behulp van de URL-inspectietool in Google Search Console. Dit proces kan enkele dagen duren en biedt verder (net als de andere stappen) geen garantie.

Zorg voor een hoger crawlbudget

Hoewel Google zich er niet over uitspreekt, zien wij in de praktijk dat de ene website nu eenmaal vaker wordt bezocht dan de andere.

Zelf noemen wij dit je crawlbudget. Het is een soort van portemonnee gevuld met wat minuten. Hoe hoger het budget, hoe langer Google de tijd neemt je website te crawlen en hoe hoger de kans is dat ze nieuwe pagina’s vinden.

Los 404 fouten op

Je weet dat Google je website moet crawlen om deze vervolgens te kunnen indexeren. Door 404 fouten op te lossen voorkom je dat Google zich bezighoudt met pagina’s die niet meer bestaan.

Ga ervoor

Je weet nu wat het indexeren inhoudt. Toch biedt dit helaas geen garantie dat jouw website ook hoger in Google komt.

Wil je nu wel bovenaan in Google staan, zonder uren van je tijd te stoppen in SEO, geef jezelf toegang tot de marketing sprint ‘Groeien met SEO‘.

Wil je liever jouw tijd in je bedrijf stoppen en tegelijkertijd jouw website bovenaan in Google brengen? Je kunt altijd je SEO uitbesteden.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan