Wat houdt linkbuilding in?
Linkbuilding houdt in dat je probeert zoveel mogelijk backlinks te verzamelen. Links van andere websites naar jouw website.
Linkbuilding is een lastig onderdeel binnen de SEO en enorm tijdrovend. Daarnaast kun je de verkeerde technieken gebruiken die je niet alleen veel tijd of budget kosten, maar ook je positie in Google.
Samen doorlopen we alle stappen en ik doe mijn uiterste best je voor alle fouten te behoeden en je te laten starten met een voorsprong. Maar voordat we samen de praktijk induiken, behandelen we eerst enkele veelgestelde vragen.
Hoe doe je aan linkbuilding?
Er zijn veel verschillende manieren om backlinks te krijgen. De meest gebruikelijke methode is om contact op te nemen met andere website-eigenaren en te vragen of ze naar jouw website willen linken. Er zijn ook een aantal andere methoden, die veel beter werken, waar ik later op in zal gaan.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
Linkbuilding komt vooral nog uit de tijd dat alles omtrent de SEO gericht was op het verhogen van je Pagerank. Pagerank is een getal tussen 0 en 10 dat Google gebruikt om het belang van je website te bepalen. Hoe hoger dit getal, hoe belangrijker je website volgens Google is en hoe beter je scoort in de zoekresultaten.
Tenminste….
Kort door bocht.
Tegenwoordig is linkbuilding minder belangrijk geworden. Toch speelt een sterk linkprofiel nog steeds een (belangrijke) rol om uiteindelijk je website hoger in Google te brengen.
Hoeveel backlinks heb ik nodig?
Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Het hangt af van verschillende factoren zoals de concurrentie, de leeftijd van je domein en de kwaliteit van de backlinks. In het algemeen kan gezegd worden dat een website met minder backlinks hoger kan ranken dan een website met meer backlinks, als de backlinks van hoge kwaliteit zijn.
Het gaat dus meer om kwaliteit, dan kwantiteit.
Wat kost een link voor linkbuilding?
Iedere link kost jou tijd… of geld.
Welke vorm van linkbuilding je ook doet.
Linkbuilding via het kopen van backlinks is een zeer ‘gevaarlijke’ strategie. Mocht Google dit door hebben dan is de kans groot dat je binnenkort een Google Penalty (door Google Penguin) aan je broek hebt hangen.
Voordat je begint met Linkbuilding
Voordat je begint met linkbuilding dien je eerst zorg te dragen voor “iets” linkwaardigs. Linkbuilden kost enorm veel tijd en de kans dat jij een nieuwe backlink krijgt neemt aanzienlijk toe wanneer je eerst zorgt voor “iets” linkwaardigs.
Hoe maak je “iets” linkwaardig?
Voordat je begint met linkbuilding, onderzoek je eerst op welk zoekwoord je uiteindelijk goed gevonden wilt worden en naar welke pagina jij de backlinks wilt sturen.
Stel dat wij een linkbuildingcampagne opstarten voor deze pagina. Het eerste wat ik dan doe is het achterhalen van het thema waar deze pagina over gaat.
In dit geval over linkbuilding, backlinks en het vormen van een goede linkbuiding strategie.
Ik gebruik dan Google om te achterhalen hoe sterk of goed de huidige pagina’s zijn op deze onderwerpen.
Bekijk de top 10 van Google en oordeel per pagina of jouw pagina waardevoller is.
Als jouw pagina niet veel uitgebreider, gebruiksvriendelijker, of gewoon beter is, wordt het verzamelen van nieuwe backlinks enorm lastig.
Zorg eerst dat je jouw pagina laat “winnen”.
Breid je pagina uit, maak het visueel aantrekkelijk en zet iedere stap die je kunt zetten om de beste bron op het internet te zijn.
Starten met Linkbuilding
Het is je helder wat linkbuilden is, hoe het werkt en hebt geen basisinformatie meer nodig. Je bent klaar voor de “good stuff”.
In de volgende hoofdstukken nemen we je stap voor stap mee in de wondere wereld van linkbuilding.
Je ontdekt hoe je zorgt voor een goede voorbereiding, een ijzersterke strategie en krijgt alles in Jip-en-Janneketaal uitgelegd.
Je leert welke soorten linkbuilding je kunt gebruiken, maar ook van welke methoden je beter weg kunt blijven.
Ben je er klaar voor?
Laten we beginnen bij stap 1.
1 | Bereid je voor
Voor je met linkbuilding begint, is het belangrijk dat je precies weet wat je doel is. Wat wil je met je campagne bereiken? En wat zijn de stappen die je moet nemen om daar te komen?
Hier zijn wat vragen om je te helpen je doelen te formuleren:
- Voor welke pagina’s wil je meer zichtbaarheid in Google?
- Op welke zoekwoorden wil je hoger scoren?
- Hoeveel tijd en budget heb je beschikbaar?
- Wie gaat de campagne uitvoeren?
2 | Scoor de makkelijkste backlinks
Als je het hebt over linkbuilding dat wordt er over het algemeen alleen gesproken over de externe linkbuilding. Linkbuilding die er om draait nieuwe backlinks van andere websites te krijgen. De off-page SEO.
Dit zijn ook de meest waardevolle backlinks en hebben het meest effect op je positie in Google.
Maar…
Deze manier van linkbuilden kost enorm veel tijd en je laat daarmee enorme kansen liggen.
Naast het verzamelen van backlinks van andere websites, is er ook zoiets als interne linkbuilding.
Via deze manier plaats je interne links naar de pagina die jij bovenaan in Google wilt brengen.
Hoe je dit zeer gemakkelijk doet, leg ik je uit in de video.
2 | Onderzoek de concurrentie
Je hebt de eerste relevante backlinks gescoord. Nu gaan we een stapje verder.
We onderzoeken waarom jouw concurrenten wel bovenaan in Google staan.
Wat moet je doen?
Maak een lijst van alle websites die op dit moment hoog in Google staan. Haal vervolgens iedere website door een backlink checker en breng voor iedere website het linkprofiel in kaart.
Als je het linkprofiel van al je concurrenten in kaart hebt gebracht, ga je op zoek naar de overlap of ‘gat’.
3 | Vind het linkgat
In de vorige stap heb je alle binnenkomende links van je concurrenten in kaart gebracht. Nu is het de vraag of jouw concurrenten kwalitatieve links hebben verzameld, die jij kan ‘stelen’.
Laten we eerst kijken hoe we de kwaliteit van een backlink bepalen. Later leg ik je uit hoe je de link kunt ‘stelen’.
De kwaliteit van een backlink
Wil je de kwaliteit van een backlink beoordelen, kijk dan naar de volgende onderdelen:
Paginawaarde
Iedere pagina op het internet bouwt waarde op. Deze waarde wordt door iedere backlink checker anders uitgedrukt, maar geeft jou wel een goede indicatie over hoe goed deze backlink is.
Ankertekst
De ankertekst is het klikbare gedeelte van een link. Als wij linken van deze pagina naar onze homepage met het woord internet marketing dan is “internet marketing” het klikbare gedeelte en dus de ankertekst.
Relevantie
Hoe relevant is de website waar zij een backlink hebben gekregen? Een link van een reclamebureau naar een SEO-blog hier op Internet Marketing Gemak is relevant.
Zou deze zelfde link van Piet zijn, die lekkere frietenbakker, dan hebben we het over een heel ander verhaal.
Type
Er zijn 4 soorten backlinks te onderscheiden.
1 | Follow Backlinks
Een follow backlink is een backlink waar geen “beperking” aan vast zit. Dit zijn de linkjes waar je tijdens de linkbuilding hard je best voor doet. Het zijn de backlinks die de “volledige” waarde meekrijgen.
2 | No-follow Backlinks
De no-follow tag is de eerste tag die Google in het leven bracht om bepaalde backlinks minder, tot geen, waarde mee te geven. Een no-follow backlink is natuurlijk en zul je altijd tegenkomen in je linkprofiel. Maar het zijn niet de backlinks waar je direct op aast tijdens het linkbuilden.
3 | Rel=Sponsored Backlinks
De Sponsored tag geeft aan dat het om een betaalde backlink gaat. Bijvoorbeeld wanneer je een banner op een website hebt gekocht of iemand hebt betaald om een blog of advertorial te plaatsen.
Deze backlinks krijgen geen waarde mee van Google.
4 | Rel=USG Backlinks
De User Generated Backlinks zijn de backlinks die een bezoeker van de website zelf kan plaatsen. Dit zijn backlinks op bijvoorbeeld forums of in de reacties onder een blog.
Ook deze backlinks krijgen geen waarde.
3 | Steel de beste links
Je weet nu tegen welke concurrenten je het moet opboksen. Probeer nu een plan te bedenken om de beste backlinks van je concurrenten te ‘stelen’.
Hoe je dit doet?
Wees creatief. Zorg dat jouw landingspagina die je aan het promoten bent, de beste pagina is die er online te vinden is. Zog dat je ook helder kunt uitleggen waarom dit zo is.
Benader nu alle websites die wel naar jouw concurrent linken, maar niet naar jou. Vraag ze om ook te linken naar jouw pagina, of nog beter, de link van je concurrent te vervangen door die van jou.
4 | Zoek naar je helpers
Als je de backlinks van je concurrenten hebt gestolen en nieuwe interne links hebt geplaatst, is het tijd voor een nieuwe linkbuilding campagne.
In deze campagne ga je op zoek naar concurrenten, die eigenlijk geen concurrenten zijn.
HUH..?!!?!
Probeer websites te vinden die zeer relevant aan jouw website zijn, maar geen concurrenten zijn.
De kunst bij deze manier van linkbuilding is om een aanvulling te zijn op andere websites. Ga op zoek naar thema’s en onderwerpen waarop jouw pagina een mooie aanvulling is.
Stel dat iemand bijvoorbeeld een artikel heeft geschreven over het generen van meer klanten. Dan kan ik deze auteur benaderen en vragen of ze ons artikel over online leadgeneratie niet een mooie aanvulling vinden om naar toe te linken.
5 | Steel onze beste strategieën
Ik weet hoe vervelend, saai en tijdrovend linkbuilding is. Ik heb in de 13+ jaar dat ik bezig ben met SEO het nooit leuk gevonden.
Maar het moest.
Ik heb alles al een keer geprobeerd. Linkbuilding pakketten. Backlinks kopen. Foute linkbuilding. Goede linkbuilding.
Toch zijn er maar slechts 4 linkbuilding strategieën die altijd werken. Strategieën waarmee je gegarandeerd kwalitatieve backlinks naar iedere website kunt sturen.
6 | Hou je vorderingen in de gaten
Als je je links geplaatst hebt, is het belangrijk je vorderingen te volgen. Zo kun je zien of je linkbuildingcampagne het gewenste effect heeft.
Ben je gestegen in Google? Stijgt je domein autoriteit en hebben je linkbuilding activiteiten het gewenste effect bereikt?
7 | Herhaal het proces
Linkbuilding is een doorlopend proces. Dat betekent dat je de stappen in deze gids moet blijven herhalen als je je ranking in Google wilt behouden of verbeteren.