Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Meta description | Uitleg & Tips

Hoe gebruik je de meta omschrijving voor meer bezoekers uit Google en Bing?

Wat is een meta description?

Een meta description of meta omschrijving is een omschrijving van de pagina welke terug te vinden is in de organische zoekresultaten van Google.

De meta omschrijving wordt onder de SEO-titel getoond en helpt bezoekers om te begrijpen waar de pagina over gaat.

Let op! Google neemt niet in alle gevallen jouw ingevulde meta omschrijving over. Het kan voorkomen dat Google een willekeurig stuk tekst van de pagina gebruikt.

Creëer de perfecte meta description

Bij een goede meta omschrijving is het de bedoeling dat je bezoeker prikkelt om op jouw website te klikken. Dit doe je door je eerst in de intentie te verdiepen.

Wat zoekt de zoeker écht?

Achter ieder zoekwoord zit een bepaalde intentie. Hoewel jij en ik hetzelfde zoekwoorden kunnen gebruiken, kan onze intentie compleet anders.

Als iemand zoekt naar “meta description” wat wil diegene dan beantwoord hebben? Of naar welke informatie is diegene op zoek?

Sommige zullen de betekenis willen weten, andere zijn weer op zoek naar handige tips.

Start eerst met je onderzoek.

Gebruik je gezonde verstand en vraag het eventueel aan je netwerk. Gebruik het zoekwoord waar je pagina op geoptimaliseerd is en stel de vraag: wat wil jij op deze pagina (als eerste) zien?

Heb je dat gedaan dan kun je de top 10 van Google bekijken.

Google test continu of de zoeker blij is met het zoekresultaat door te testen of de bezoeker op de website blijft, of na het klikken alsnog weer terugkomt bij Google.

Kijk eens met welke invalshoek de huidige top 10 pagina’s zijn gemaakt. Leer van de invalshoeken die zijn gekozen en zorg dat jouw pagina hierop aansluit.

Weet je zeker dat je de juiste informatie biedt, schrijf dan je meta omschrijving gericht op deze intentie.

Om je meta omschrijving extra prikkelend te maken kun je de volgende technieken gebruiken.

5 Technieken voor een ijzersterke meta description

Om je meta omschrijving te verbeteren is het belangrijk dat je speelt met de woorden. Dat je via copywriting er alles aan doet om een overtuigende tekst te schrijven.

De volgende tips zullen je hierbij helpen.

1 | Speel met woorden

Dus e wilt iemand beïnvloeden of overtuigen van jouw standpunt?

Sta stil bij je woordkeuze. 

Een klein verschil in het gebruik van woorden kan aan het eind bepalen of je de ander WEL of NIET hebt overtuigd. 

Het moeilijkste van het schrijven van een sterke meta description is de ruimte die je krijgt. Een goede meta description is niet langer dan 320 tekens.

Geloof me, dat is weinig.

Daarom is ieder woord belangrijk.

Bekijk de Woensdag Gemakdag Aflevering en ontdek:

  • Welk woord de uitkomst COMPLEET veranderde
  • Welke woorden je NIET moet gebruiken (als je écht wilt overtuigen)
  • De impact van woorden (op jou en anderen)

2 | De informatiebrug

De informatie brug is een copywriting techniek die wij hier bij Internet Marketing Gemak veel gebruiken.

Hoe werkt het?

Prikkel de nieuwsgierigheid van je bezoekers door bruggetjes te maken naar de pagina.

Met andere woorden, wat wilt de zoeker weten en wat gaan ze ontdekken op de pagina (na het klikken op jouw website)?

Bijvoorbeeld:

Benieuwd wat een meta description is? Krijg de betekenis plus de exacte strategie waarmee wij in 24 uur onze bezoekers verdubbelde.

Je kunt voor de informatie brug verschillende starters gebruiken.

Experimenteer eens met:

  • Ontdek hoe jij …
  • Vind hier uit hoe …
  • Wat zou jij doen als …
  • Ooit afgevraagd of …

3 | De advertentie

Degenen die advertenties plaatsen via Google Ads testen in veel gevallen de titel en meta omschrijving.

Google op het zoekwoord waar jij de pagina op hebt geoptimaliseerd en bekijk de advertenties.

Gebruik ze als inspiratie en verbeter op deze manier je eigen meta omschrijving. 

4 | De calculator

Op het internet zijn we gek van lijstjes en stappenplannen.

Waarom?

Omdat het ons helpt heel snel de informatie tot ons te nemen. We kunnen dan gemakkelijk de pagina door scrollen zonder het gevoel te hebben dat we een compleet boekwerk door moeten.

Gebruik in je meta omschrijving de getallen. Hoeveel stappen, tips en technieken geef je weg?

Gebruik je in je artikel geen stappen of tips, maak dan alsnog gebruik van getallen.

Dit doe je door bijvoorbeeld aan te geven hoelang het duurt om te lezen, hoeveel geld je kunt besparen of hoeveel tevreden klanten je al hebt bereikt.

Getallen maken informatie concreet.

Kijk maar eens naar dit voorbeeld.

“Wij hebben talloze websites geholpen hun bezoekersaantallen te verdubbelen via een sterke meta description”

Leuk.

Maar hoeveel is “talloze”?

Beter zou zijn:

“Ontdek de exacte stappen waarmee 1.492 websites via hun meta description hun bezoekersaantallen verdubbelde.”

5 | Test je meta description

Je hebt eerder al 4 technieken gekregen voor een ijzersterke meta description. Maar hoe weet je nu of het werkt?

Dit doe je door een account aan te maken via de Google Search Console.

Via het rapport prestaties kun je per zoekopdracht of pagina zien hoe vaak je vertoond bent en welk percentage (CTR) van de zoekers op jouw website heeft geklikt.

Bovenaan kun je via het potloodje niet alleen de resultaten van de afgelopen 3 maanden bekijken, maar ook een andere meetperiode selecteren.

Of…

De resultaten vergelijken.

Door de afgelopen 3 maanden te vergelijken met de vorige 3 maanden krijg je een goed beeld van hoe effectief je meta description (en titel) is geworden.

Verdubbel je bezoekers met je meta description

Maak eerst een nulmeting. Noteer het huidige doorklikpercentage van de meest vertoonde pagina’s. Deze cijfers vind je in je Google Search console, zoals we al eerder hebben omschreven in techniek 5.

Maak vervolgens voor iedere pagina nieuwe SEO titel en meta description.

Heb je alle titels en meta omschrijvingen aangepast? Keer dan over 3 maanden terug en bekijk het resultaat.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.