SEO Analyse

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een SEO Analyse?

Een SEO analyse is het proces waarbij je je website onderzoekt om te zien hoe goed hij geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Dit proces kan je helpen om gebieden te identificeren waar je site verbetering behoeft, zodat je veranderingen kunt aanbrengen om je positie in de zoekresultaten te verbeteren.

Waarom een SEO analyse uitvoeren?

Een SEO analyse helpt je met het inzichtelijk maken van alle punten om je positie in Google te verbeteren. Een SEO analyse helpt ook om de voortgang in kaart te brengen, te bepalen waar je staat en in te schatten waar de grootste Quick Wins liggen.

De onderdelen van een SEO analyse

Er zijn een aantal verschillende factoren die in een SEO analyse moeten worden opgenomen.

  • De techniek en opbouw van de website
  • De laadtijd van de website
  • Het design (voor mobiel, tablet en desktop)
  • De algemene optimalisatie
  • Het linkprofiel

Hoe maak je een SEO Analyse?

Een SEO analyse kun je laten doen via talloze gratis tooltjes of websites. Maar hoewel deze SEO tools je een leuk inzicht geven, de echte verbeterpunten vind je nog altijd het beste zelf. Of door een bureau door je SEO uit te besteden.

Wil je zelf de zoekmachine vriendelijkheid van je website analyseren?

Doe een complete SEO Analyse in 10 minuten.

On-page SEO analyse

On-page SEO is een van de gemakkelijkste onderdelen binnen de zoekmachine optimalisatie. Het is ook het onderdeel waar je zelf het meest impact op hebt. Het gaat namelijk om alle elementen op de website zelf.

Voor het analyseren van de on-page SEO zetten we de volgende stappen.

1 | Controleer je meta titel en omschrijving

Het hebben van een goede SEO-titel en meta omschrijving dient twee doelen. Het eerste doel is vooral voor SEO. Door het verwerken van je belangrijkste zoekwoord geef je extra waarde aan dat zoekwoord mee.

Het tweede doel is je bezoeker. Aan de hand van je titel en meta omschrijving bepaalt de zoeker of hij of zij op jouw website klikt.

2 | Controleer de inhoud en structuur

Het is belangrijk dat jij controleert of de inhoud van de pagina past bij de intentie van de zoeker. Zo kan het heel goed zijn dat jij wilt scoren op een zoekwoord met een pagina die totaal niet aansluit bij de zoekintentie.

Stel jezelf de vraag wat de zoeker écht zoekt.

Zoekt de zoeker informatie, uitleg, een overzicht, een handig stappenplan?

Gebruik voor deze stap als eerste je gezonde verstand. Heb je zelf een idee wat de zoeker zoekt, controleer dan de huidige top 10 in Google.

Type jouw zoekwoord in en controleer welke insteek je concurrenten hebben gekozen.

Tonen veel van de pagina’s een calculator of stappenplan, dan weet je dat de meeste mensen hier waarschijnlijk ook naar zoeken.

Naast de inhoud is de structuur van je tekst heel belangrijk.

Sinds 2021 heeft Google de structuur (of opbouw) van je tekst meegenomen in de Google Core Web Vitals.

Google verwacht dat jij aan de hand van je koppen structuur in je tekst aanbrengt. Door zoekwoorden in je koppen te verwerken en met de juiste structuur te werken help je Google jouw tekst beter te begrijpen.

Gebruik voor de juiste structuur de volgende koppen:

H1 koppen

H1 koppen gebruik je hetzelfde als dat je een hoofdstuk in een boek aanduidt. Een H1 kop gebruik je maar 1 keer op de pagina.

H2 koppen

Een H2 kop kun je het beste vergelijken met een paragraaf. Via de paragraaf duid je extra belangrijke informatie aan.

H3 koppen

Een H3 kop valt onder de H2 kop, net zoals een subparagraaf.

3 | Controleer de betrouwbaarheid en kwaliteit

Wil je die nummer 1 positie in Google, dan moet je die verdienen.

Welke SEO strategie je ook gebruikt, uiteindelijk draait het om je toegevoegde waarde. Wat bied je jouw bezoekers en ben jij hier de beste of enige in?

Als het internet al betere alternatieven heeft, waarom zou Google jouw website dan op nummer 1 plaatsen?

Zorg dat je een betrouwbare en kwalitatieve bron aan informatie bent.

Naast dat dit betere gebruikssignalen (en dus een beter positie in Google) oplevert, controleert Google de kwaliteit en betrouwbaarheid steeds strenger.

Dit alles heeft te maken met de EAT en YMYL.

4 | Controleer de navigatie

Via de interne links speel je waarde door van de ene pagina naar de andere. Door pagina’s hoger in de hiërarchie te plaatsen, kun je (over het algemeen) de pagina van meer waarde voorzien.

Hoe dichter een pagina bij de homepage staat, hoe meer waarde deze vanuit de homepage krijgt. Hoe je slim omgaat met de hiërarchie en interne links ontdek je door de video te bekijken.

5 | Bepaal de “schappen”

Je kunt het beste jouw website of webshop vergelijken met een winkel. Een winkel deelt zijn producten in op basis van schappen. Doe dit ook voor je website.

Waarom?

Heb je jouw pagina’s niet goed ingedeeld dan eet je als het ware jouw eigen posities in Google op. Dit alles heeft te maken met Keyword Cannibalization. In de video leg ik je uit hoe je dit kunt voorkomen.

Off-page SEO analyse

Off-page SEO draait om jouw linkprofiel. Volgens veel SEO-specialisten is het linkprofiel dat jij hebt opgebouwd het belangrijkste element binnen de SEO.

Hoe jouw linkprofiel is opgebouwd, hoe je linkprofiel groeit en via welke technieken jij aan linkbuilding doet, bepaalt hoe goed je Off-page SEO in elkaar steekt.

1 | Breng je linkprofiel in kaart

Je linkprofiel is de verzameling van alle websites die naar jouw website linken (backlinks). Een vervuild linkprofiel kan je flink in de problemen brengen.

Zo is niet elke backlink goed voor je positie en het complete plaatje, jouw linkprofiel, bepaalt uiteindelijk of Google je website vertrouwt.

2 | Analyseer je linkprofiel

Tijdens een linkprofiel analyse controleer je alle backlinks van een website en kijk je vooral naar het algemene plaatje. Hoe komt dit linkprofiel over. Is het betrouwbaar? Oogt het natuurlijk?

Welke risico-backlinks kom je tegen en dient het linkprofiel opgeschoond te worden?

Bij het analyseren kijk je vooral of het linkprofiel bestaat uit goede backlinks en bekijk je de volgende zaken:

  • IP-adres – Komen de backlinks van verschillende “eigenaren”?
  • Follow vs No-follow – Met welk percentage follow en no-follow links wordt er gewerkt?
  • Groei – Hoe hard groeit het linkprofiel?
  • Ankertekst – Wordt er op een natuurlijke manier gelinkt?
  • TLD – Welke Top Level Domains worden gebruikt?
  • Landen – Vanaf welk land (taal) komt de backlink?

Technische SEO analyse

Binnen de technische analyse wordt de techniek van de website of webshop kritisch onder de loep genomen. Er wordt gekeken of je website geen fouten bevat, of Google alles kan crawlen, hoe het zit met de laadtijd en alle andere elementen.

1 | Doe Search Console analyse

Google crawlt iedere dag miljarden websites. Via het crawlen probeert Google jouw website in kaart te brengen.

Door het gratis programma Google Search Console te gebruiken kun je achterhalen hoe goed jouw website is opgebouwd.

Zijn er crawlfouten, wordt jouw website vaak vertoond en klikken de zoekers wel op jouw website?

2 | Controleer op crawlfouten

Crawlfouten ontstaan wanneer Google een pagina op jouw website niet meer kan vinden. Als een Google een pagina niet meer kan vinden op jouw website ontstaat er een 404 fout.

Door deze 404 fout verspil je het crawl-budget waardoor “goede” pagina’s langer duren om door Google gevonden te worden.

3 | Controleer de laadtijd

Niets is vervelender dan een langzame website. Van onnodig wachten is nog nooit iemand gelukkig geworden.

Hoewel we in Nederland over het algemeen zeer snel internet hebben, zijn we ook zeer ongeduldig. Dat wij ongeduldig zijn weet Google.

Omdat Google het beste voor haar (be)zoekers wilt, scoor jij extra punten als je website snel laadt.

4 | Controleer op Core Web Vitals

Core Web Vitals zijn een aantal indicatoren die Google gebruikt om de technische kwaliteit van een website te meten.

LCP (Largest Contentful Paint)

De tijd die het grootste element op je pagina nodig heeft om te laden. Dit moet binnen 2,5 seconden gebeuren.

FID (First Input Delay)

De tijd die verstrijkt tussen een interactie op je website en de reactie van je website. Dit moet binnen 100 milliseconden gebeuren.

CLS (Cumulative Layout Shift)

Hoe vaak is er een lay-out verschuiving op je webpagina? Een lay-out verschuiving treedt op, bijvoorbeeld als een afbeelding plotseling op je scherm geladen wordt en alles naar beneden schuift.

Het in kaart brengen van je Core Web Vitals kun je gratis doen via deze tool.

Wat is dan een goede score?

Natuurlijk het liefst zo hoog mogelijk. Als ondernemers door ons hun website laten maken dan wordt deze pas opgeleverd wanneer alle pagina’s een score hebben boven de 95.

BONUS SEO Analyse

Je wilt natuurlijk met de SEO analyse controleren hoe goed je website is geoptimaliseerd. Maar wat nu als ik je vertel dat je waarschijnlijk al goed gevonden wordt, zonder dat jij het door hebt.

Dat er zoiets bestaat als je ‘geheime posities’.

Om achter je geheime posities in Google te komen hoef je slechts 3 simpele (gratis) stappen te volgen.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. Heb je nog vragen, loop je vast of wil je dat wij eens met je meekijken? Neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan