SEO Marketing

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat betekent SEO marketing?

SEO marketing staat voor het proces om via Search Engine Optimazation (SEO) je website hoger in de organische zoekresultaten van de zoekmachine te brengen.

Over het algemeen wordt SEO marketing vooral ingezet om bovenaan in Google te komen, maar men kan ook gericht zijn op andere zoekmachines zoals Bing of Yahoo!.

Wat doe je bij SEO?

Bij SEO doe je er alles aan om je positie in de zoekmachine te verbeteren. Binnen de SEO marketing besteed je aandacht aan de optimalisatie van je website, het schrijven van SEO-teksten en het optimaliseren van je linkprofiel.

Binnen de SEO zijn er twee gebieden.

On-page SEO

Bij de on-page SEO gaat om het optimaliseren van je website.

Off-page SEO

Via de off-page SEO besteed je aandacht aan de promotie van je website via andere websites. Dit gaat dan om het verzamelen van nieuwe backlinks via linkbuilding.

Hoe zet je SEO in?

Als je SEO wilt gebruiken, kun je dat op verschillende manieren doen. Je kunt natuurlijk je SEO uitbesteden of zelf aan de slag.

SEO zet je vooral in om op het juiste moment zichtbaar te zijn bij je doelgroep. Jouw potentiële klanten zitten massaal op Google op zoek naar antwoord voor hun vragen.

Door SEO in te zetten zorg je ervoor dat deze mensen naar jou gaan, in plaats van je concurrenten. Hoe je SEO strategisch inzet voor meer klanten, behandelen we in het volgende hoofdstuk.

Hoe kan SEO klanten aantrekken?

SEO marketing speelt in op het zoekgedrag van jouw klanten. Wil je via SEO klanten aantrekken dan dien je op juiste moment zichtbaar te zijn. Dit doe je door de volgende stappen te zetten.

1 | Ken je klant

Waar je normaal gesproken je SEO start met een zoekwoorden onderzoek, beginnen we nu bij je klanten. Wie zijn je klanten, hoe ziet het koopproces eruit en wat is de gemiddelde klantreis?

Breng in kaart via welke fases een klant, klant wordt, en stem per fase je SEO strategie af.

Onderzoek vervolgens wat jouw klanten het meest in beweging brengt en waar bij hen die ene ‘geheime koopknop’ zit.

2 | Ken de zoekwoorden

Als je weet wie je klant is en hoe het koopproces eruit ziet, is het tijd om zoekwoorden onderzoek te doen. Dit onderzoek geeft inzicht in welke zoektermen je doelgroep gebruikt.

Doe een zoekwoorden onderzoek voor iedere fase in de klantreis.

Informatie

Bevinden jouw klanten zich nog in de informatie fase dan zijn ze vooral op zoek naar informatie. Er worden op dit moment vooral veel vragen gesteld.

  • Wat is SEO marketing?
  • Hoe werkt SEO marketing?
  • Hoe zet ik SEO marketing in voor klanten?

In deze fase is de klant nog niet klaar om te kopen, maar nog puur gericht op het vinden van antwoorden.

Overweging

Je klant heeft voldoende informatie gevonden en start zijn overweging. Zoekwoorden die bij deze fase passen zijn vooral gericht de evaluatie van alternatieven.

  • Hoe lang duurt SEO?
  • Wat kost SEO?
  • Wat is het verschillen tussen SEO en SEA?

Kopen

Je klant is klaar om te kopen. Dit is de fase waarin jij het liefst gevonden wilt worden. Zoekwoorden kunnen zijn:

3 | Ken je concurrenten

In de vorige stap heb je alle relevante zoekwoorden per fase in kaart gebracht. Maar hoe zit het met je concurrenten? Wordt het voor jou wel mogelijk om op deze zoekwoorden bovenaan in Google te komen?

Om de juiste zoekwoorden te kiezen voor je zoekmachine optimalisatie strategie doe je een zoekwoorden analyse.

4 | Doe een analyse

Als je de juiste zoektermen hebt gekozen hebt, is het tijd om naar je eigen website te kijken. Hoe goed is je website geoptimaliseerd en op welke posities word jij nu al gevonden?

Start eerst met een SEO analyse en onderzoek vervolgens hoe het met je huidige online vindbaarheid is gesteld.

5 | Maak een strategie

Nu je weet waar je momenteel staat, is het tijd om een plan te maken. Op basis van de analyse van je website en het trefwoorden onderzoek, maak je een SEO strategie.

Deze SEO strategie bevat alle acties die jij de komende tijd wilt oppakken om je website hoger in Google te brengen.

Lees ook onderstaande tips om je strategie aan te vullen met slimme technieken en quick wins.

9 SEO Marketing Tips

We hebben de basis besproken. Je weet waar zoekmachine optimalisatie voor staat. Dat je bij de SEO marketing je vooral op je klanten richt en goed moet onderzoeken hoe goed je concurrenten met hun SEO bezig zijn.

Je bent klaar voor de ‘Good Stuff’.

1 | Ontdek de gaatjes in de markt

Jij bent niet de enige die bezig is met SEO marketing. Ook jouw concurrenten willen bovenaan staan.

Zorg dat je met je SEO strategie als eerste inspeelt op de gaatjes in de markt. Zorg dat je eerst voor de zoekwoorden kiest met:

  • Veel zoekvolume
  • De juiste intentie
  • Weinig concurrentie

2 | Kies voor een structuur

Om je website beter zichtbaar te maken in Google, is het belangrijk dat je goed georganiseerd bent. Dit betekent dat je met thema’s op je website werkt.

Als je bijvoorbeeld vooral blogberichten over “SEO” schrijft, dan moet dat duidelijk uit de structuur van je website blijken. Alle SEO-gerelateerde inhoud moet gemakkelijk te vinden zijn voor zowel je bezoekers en Google.

3 | Denk aan de intentie

Kijk naar de zoektermen die je in de vorige stappen in kaart hebt gebracht. Met welke intentie woorden deze woorden gebruikt?

Naar welke informatie is de zoeker op zoek en hoe kun jij hen het beste helpen?

Lukt het jou om de intentie te achterhalen en gebruik te maken van thema’s dan kun je zelfs met slechts 1 pagina op tientallen tot honderden zoekwoorden scoren.

Bekijk de video waarin ik je exact uitleg wat de kracht is van een goed zoekwoorden thema en welke websites met slechts 1 pagina op meer dan 100 zoekwoorden tegelijk scoren.

4 | Steel het geheim van dwell time

Hoewel Google talloze signalen gebruikt om jouw positie te bepalen, gebruikt het het liefst signalen die iets zeggen over hoe jouw website door bezoekers gewaardeerd wordt.

Een van deze signalen is de Dwell time.

Dwell time is de hoeveelheid tijd die iemand spendeert op een webpagina voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten. Dwell time wordt op de volgende manier gemeten:

  • Bezoeker klikt op een zoekresultaat in Google
  • Bezoeker leest de informatie
  • Bezoeker gaat keert terug naar Google

Keert de bezoeker terug naar Google dan meet Google de tijd die er tussen zat.

De tijd dat een bezoeker erover doet om vanuit de zoekresultaten op jouw website te klikken en vervolgens weer terug te keren naar Google noemen we Dwell Time.

Het belangrijkste voor jouw positie in Google is dat je exact weet hoe de Dwell Time werkt en het optimaliseert. 

Hoe optimaliseer je jouw Dwell Time?

Bekijk de video.

5 | Voorkom veelgemaakte fouten

Je bent enthousiast geworden over SEO marketing en gaat aan de slag. Je hebt de technische SEO goed voor elkaar, talloze nieuwe blogs geschreven en toch sta jij niet hoog in de zoekmachine resultaten.

Wat is er aan de hand?

Grote kans dat jij een van deze fouten maakt die ik de video met je deel.

6 | Kijk uit voor Cannibalization

Over het fenomeen Keyword Cannibalization wordt weinig gesproken, maar is voor veel websites een van de boosdoeners waarom de SEO marketing weinig resultaat oplevert.

7 | Scoor de makkelijkste backlinks

Linkbuilding, het verzamelen van backlinks, is een belangrijk onderdeel van SEO marketing. Helaas kost dit alleen enorm veel tijd.

Gelukkig heb ik een handige video voor je waarmee je met gemak tientallen ‘backlinks’ scoort. Gratis en met slechts een paar minuten van je tijd.

8 | Gebruik de nieuwe vorm van SEO

In 2022 is er een compleet nieuwe vorm van SEO ontstaan. Een manier van SEO marketing om die veel gemakkelijker is. Sneller werkt en geen technische kennis vraagt.

Een vorm van SEO die het voor ondernemers makkelijker maakt om met de juiste zoekwoorden snel goed gevonden te worden.

9 | Steel onze SEO geheimen

Of het nu gaat over SEO marketing, het schrijven van SEO teksten of het slim optimaliseren van je website. Onderwerpen waar we uren over kunnen praten.

Heb je een vraag of wil je eens van gedachte wisselen? Neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan