Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Wat is SEO en SEA? | Uitleg & Tips

Wat is het verschil en kun je ze tegelijkertijd gebruiken?

Wat is SEO en SEA?

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) zijn twee verschillende manieren om de zichtbaarheid in de zoekmachine te verbeteren.

SEO is het proces van het optimaliseren van je website om hoger in de organische zoekresultaten te komen. De gratis resultaten.

SEA is simpel gezegd het kopen van advertenties (en je positie) in de zoekmachine.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO ‘gratis’ is, maar wel aanzienlijk langer duurt. Wil je via SEO bovenaan in Google komen houd dan rekening met een aanlooptijd van 4 tot 6 maanden.

Via SEA koop je jouw posities en kun je in feite vandaag al bovenaan in de zoekmachine staan.

SEO VS SEA

Moet jij je nu richten op SEO of op SEA?

Als je onmiddellijk resultaat zoekt en het niet erg vindt om te betalen voor je bezoekers dan is in de meeste gevallen SEA de beste keuze. Je kunt ook het beste aan SEA denken als het vooral om een korte of tijdelijke promotie gaat.

Gaat het bijvoorbeeld om een event, een tijdelijke actie of een nieuwe lancering, kies dan eerder voor SEA.

Gaat het jouw om langdurige promotie dan kun je het beste kiezen voor een combinatie van SEO en SEA of alleen voor SEO.

Ook SEO kost tijd en geld, maar hier staat wel tegenover dat je dit op de lange termijn terugverdient doordat Google je gratis bezoekers stuurt en je niet voor iedere klik hoeft te betalen. Iets wat wel het geval is binnen SEA.

Of je SEO of SEA (of een combinatie) moet gebruiken hangt uiteindelijk af van wat jij voor ogen hebt.

Laten we daarom nog een keer kijken naar alle voor- en nadelen.

Voordelen SEO

  • SEO levert je ‘gratis’ bezoekers op
  • SEO bouwt aan een strategie voor de lange termijn

Nadelen SEO

  • SEO is tijdrovend
  • SEO levert niet direct resultaat op

Voordelen SEA

  • SEA geeft direct ‘resultaat’
  • SEA geeft meer regie

Nadelen SEA:

  • SEA kost geld
  • SEA kan te duur zijn voor hoe effectief je website is

Hoe combineer je SEO en SEA?

SEO en SEA kunnen tegenwoordig niet meer zonder elkaar.

Hoewel je via SEO duizenden bezoekers naar je website kunt sturen, worden nu eenmaal bepaalde posities (zoekwoorden) geclaimd door advertenties.

Google maar eens op internet marketing bureau. Ook al zou je als bedrijf bovenaan in de organische resultaten staan, voordat een bezoeker jou tegenkomt, heeft het al 4 advertenties en 3 bedrijven via Google bedrijven gezien.

Hoe kun je dan SEO en SEA slim combineren?

1 | Doe een koopintentie onderzoek

Wil je SEO en SEA combineren start dan met een zoekwoorden onderzoek en zoekwoorden analyse.

Bepaal per zoekwoord of deze meer voor SEO of voor SEA geschikt is.

Hoe je dit bepaalt?

Kijk naar de zoekintentie. Via SEA betaal je voor iedere klik. Die kostte moeten terugverdiend worden. Dit lukt alleen wanneer de bezoeker geen bezoeker blijft, maar een klant van jou wordt.

Kijk je bijvoorbeeld naar zoekwoorden als ‘SEO tips‘ of ‘Wat is SEA’ dan zijn dit termen die duidelijk laten zien dan de zoeker op zoek is naar informatie.

Wil ik adverteren op deze zoekwoorden dan dien ik een slimme strategie te hebben om deze kosten terug te verdienen. Je kunt dan bijvoorbeeld werken met een handboekje en een slimme mail funnel.

Kijk je naar zoekwoorden als ‘SEO uitbesteden’ of ‘SEA uitbesteden’ dan kun je ‘koopklare’ bezoekers verwachten. De kosten per klik (CPC) op dit soort zoekwoorden liggen hoger, maar de kans is dan ook groter dat ik makkelijker leads kan generen.

Wil je SEO en SEA combineren, verdeel de zoekwoorden dan. Gebruik bepaalde zoekwoorden voor je advertenties in Google en de andere voor je SEO strategie.

2 | Start met ‘gratis’ adverteren

Natuurlijk is er niet zoiets als gratis adverteren.

Maar.

Als jij 1 euro per klik betaalt en deze persoon klant bij jou wordt, vind je het dan erg dat je daar 1 euro voor hebt betaalt?

Als je SEO en SEA combineert dan kun je vanuit beide kanalen data verzamelen. Stel dat jij via SEO bepaalde posities hebt veroverd en een paar honderd bezoekers krijgt. Wat leveren deze bezoekers jou dan op?

Lukt het je om leads te generen en zelfs klanten? Als dit het geval is, dan kun je uitrekenen hoeveel jij kunt betalen per bezoeker om nog voldoende rendement over te houden.

Hoe dit precies werkt, leg ik je uit in de video.

3 | Herover bezoekers

Een van de goedkoopste en meest effectieve manieren van online adverteren is retargeting. Via retargeting toon je advertenties aan mensen die jou al kennen.

SEO en SEA kun je zeer effectief combineren door via SEO eerst ‘gratis’ bezoekers naar je website te sturen om vervolgens via SEA ze verder in het koopproces te helpen.

Denk hierbij na waar het bij de SEO gestopt is en hoe je dit via SEA weer verder oppakt.

Al jouw klanten doorlopen een klantreis. Een reis die ze nemen van informatie zoeken tot aan het kopen van jouw diensten.

Via SEO richt jij je op de eerste fase in de klantreis, het zoeken van informatie. Via SEA target je dezelfde bezoekers, maar alleen wanneer ze verder in hun koopproces zitten.

Zo ben jij nu informatie aan het lezen over SEO en SEA. Nu kan het zijn dat jij zelf aan de slag gaat, maar het kan ook goed mogelijk zijn dat je ziet dat dit enorm veel kennis, expertise en tijd kost.

Je besluit om het niet zelf te proberen, maar om je online marketing uit te besteden.

In dat geval zouden wij via SEA verschillende advertenties kunnen starten om jou nogmaals te prikkelen, onze website nog eens te bezoeken en voor ons te kiezen als jouw online marketing bureau.

Lijkt mij trouwens sowieso een slimme keuze 😉

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.