Wat is SEO en SEA? | Uitleg & Tips

Wat is SEO en SEA?

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) zijn twee verschillende manieren om de zichtbaarheid in de zoekmachine te verbeteren.

SEO is het proces van het optimaliseren van je website om hoger in de organische zoekresultaten te komen. De gratis resultaten.

SEA is simpel gezegd het kopen van advertenties (en je positie) in de zoekmachine.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO ‘gratis’ is, maar wel aanzienlijk langer duurt. Wil je via SEO bovenaan in Google komen houd dan rekening met een aanlooptijd van 4 tot 6 maanden.

Via SEA koop je jouw posities en kun je in feite vandaag al bovenaan in de zoekmachine staan.

SEO VS SEA

Moet jij je nu richten op SEO of op SEA?

Als je onmiddellijk resultaat zoekt en het niet erg vindt om te betalen voor je bezoekers dan is in de meeste gevallen SEA de beste keuze. Je kunt ook het beste aan SEA denken als het vooral om een korte of tijdelijke promotie gaat.

Gaat het bijvoorbeeld om een event, een tijdelijke actie of een nieuwe lancering, kies dan eerder voor SEA.

Gaat het jouw om langdurige promotie dan kun je het beste kiezen voor een combinatie van SEO en SEA of alleen voor SEO.

Ook SEO kost tijd en geld, maar hier staat wel tegenover dat je dit op de lange termijn terugverdient doordat Google je gratis bezoekers stuurt en je niet voor iedere klik hoeft te betalen. Iets wat wel het geval is binnen SEA.

Of je SEO of SEA (of een combinatie) moet gebruiken hangt uiteindelijk af van wat jij voor ogen hebt.

Laten we daarom nog een keer kijken naar alle voor- en nadelen.

Voordelen SEO

  • SEO levert je ‘gratis’ bezoekers op
  • SEO bouwt aan een strategie voor de lange termijn

Nadelen SEO

  • SEO is tijdrovend
  • SEO levert niet direct resultaat op

Voordelen SEA

  • SEA geeft direct ‘resultaat’
  • SEA geeft meer regie

Nadelen SEA:

  • SEA kost geld
  • SEA kan te duur zijn voor hoe effectief je website is

Hoe combineer je SEO en SEA?

SEO en SEA kunnen tegenwoordig niet meer zonder elkaar.

Hoewel je via SEO duizenden bezoekers naar je website kunt sturen, worden nu eenmaal bepaalde posities (zoekwoorden) geclaimd door advertenties.

Google maar eens op internet marketing bureau. Ook al zou je als bedrijf bovenaan in de organische resultaten staan, voordat een bezoeker jou tegenkomt, heeft het al 4 advertenties en 3 bedrijven via Google bedrijven gezien.

Hoe kun je dan SEO en SEA slim combineren?

1 | Doe een koopintentie onderzoek

Wil je SEO en SEA combineren start dan met een zoekwoorden onderzoek en zoekwoorden analyse.

Bepaal per zoekwoord of deze meer voor SEO of voor SEA geschikt is.

Hoe je dit bepaalt?

Kijk naar de zoekintentie. Via SEA betaal je voor iedere klik. Die kostte moeten terugverdiend worden. Dit lukt alleen wanneer de bezoeker geen bezoeker blijft, maar een klant van jou wordt.

Kijk je bijvoorbeeld naar zoekwoorden als ‘SEO tips‘ of ‘Wat is SEA’ dan zijn dit termen die duidelijk laten zien dan de zoeker op zoek is naar informatie.

Wil ik adverteren op deze zoekwoorden dan dien ik een slimme strategie te hebben om deze kosten terug te verdienen. Je kunt dan bijvoorbeeld werken met een handboekje en een slimme mail funnel.

Kijk je naar zoekwoorden als ‘SEO uitbesteden‘ of ‘SEA uitbesteden‘ dan kun je ‘koopklare’ bezoekers verwachten. De kosten per klik (CPC) op dit soort zoekwoorden liggen hoger, maar de kans is dan ook groter dat ik makkelijker leads kan generen.

Wil je SEO en SEA combineren, verdeel de zoekwoorden dan. Gebruik bepaalde zoekwoorden voor je advertenties in Google en de andere voor je SEO strategie.

2 | Start met ‘gratis’ adverteren

Natuurlijk is er niet zoiets als gratis adverteren.

Maar.

Als jij 1 euro per klik betaalt en deze persoon klant bij jou wordt, vind je het dan erg dat je daar 1 euro voor hebt betaalt?

Als je SEO en SEA combineert dan kun je vanuit beide kanalen data verzamelen. Stel dat jij via SEO bepaalde posities hebt veroverd en een paar honderd bezoekers krijgt. Wat leveren deze bezoekers jou dan op?

Lukt het je om leads te generen en zelfs klanten? Als dit het geval is, dan kun je uitrekenen hoeveel jij kunt betalen per bezoeker om nog voldoende rendement over te houden.

Hoe dit precies werkt, leg ik je uit in de video.

3 | Herover bezoekers

Een van de goedkoopste en meest effectieve manieren van online adverteren is retargeting. Via retargeting toon je advertenties aan mensen die jou al kennen.

SEO en SEA kun je zeer effectief combineren door via SEO eerst ‘gratis’ bezoekers naar je website te sturen om vervolgens via SEA ze verder in het koopproces te helpen.

Denk hierbij na waar het bij de SEO gestopt is en hoe je dit via SEA weer verder oppakt.

Al jouw klanten doorlopen een klantreis. Een reis die ze nemen van informatie zoeken tot aan het kopen van jouw diensten.

Via SEO richt jij je op de eerste fase in de klantreis, het zoeken van informatie. Via SEA target je dezelfde bezoekers, maar alleen wanneer ze verder in hun koopproces zitten.

Zo ben jij nu informatie aan het lezen over SEO en SEA. Nu kan het zijn dat jij zelf aan de slag gaat, maar het kan ook goed mogelijk zijn dat je ziet dat dit enorm veel kennis, expertise en tijd kost.

Je besluit om het niet zelf te proberen, maar om je online marketing uit te besteden.

In dat geval zouden wij via SEA verschillende advertenties kunnen starten om jou nogmaals te prikkelen, onze website nog eens te bezoeken en voor ons te kiezen als jouw online marketing bureau.

Lijkt mij trouwens sowieso een slimme keuze ūüėČ

Als het jou om meer klanten gaat

Of je nu hoog wilt staan in de organische of de betaalde zoekresultaten. Uiteindelijk draait het om je online vindbaarheid en het generen van leads.

Als het jou gaat om het werven van nieuwe klanten en je nog geen idee hebt hoe je dat slim doet, dan heb ik iets voor je.

Kijk eens naar de online lead generator.

Doe er je voordeel mee.

Open de marketingkluis‚Äč
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan. 

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan