SEO strategie | Compleet stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

De kracht van een slimme SEO strategie

In dit artikel onthullen wij de exacte SEO strategie waarmee onze opdrachtgever maandelijks meer dan 220 duizend bezoekers krijgt. Gratis.

Hoe kan SEO klanten aantrekken?

Denk eens aan je eigen koopgedrag. Wat is het laatste dat je gekocht hebt?

Hoe is dat gegaan?

Je voelde een behoefte, er is iets kapotgegaan, je zocht verandering of bent op zoek gegaan naar een oplossing voor je probleem.

Je bent gaan Google-n…

Toch?

Dit is precies wat iedere consument doet en wat wij bij onze opdrachtgevers zien. Via SEO kan je enorm hard groeien.

Maar…

Je strategie moet goed zijn en je moet er wel wat voor over hebben.

Hoe maak je een SEO strategie?

Het samenstellen van een SEO strategie gaat verder dan het uitkiezen van wat zoekwoorden en het toepassen van wat trucjes. Wij gaan samen een SEO strategie maken die niet puur is gericht om je website hoger in Google te brengen, maar voor meer klanten.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen bij stap 1.

1 | Vind je verborgen posities

Je begint je SEO strategie met het in kaart brengen van je verborgen posities in Google. Hoe je dat precies doet, leg ik je uit in de video.

2 | Vind de beste zoekwoorden

Je hebt in kaart gebracht op welke posities jij in Google staat, zonder dat jij het wist. Nu is tijd voor een gedegen zoekwoorden onderzoek. Via het zoekwoorden onderzoek ga je op zoek naar zoekwoorden die je concurrenten nog niet gevonden hebben.

3 | Selecteer de juiste zoekwoorden

Als je in stap 2 een zoekwoorden onderzoek hebt gedaan, dien je in stap 3 de juiste zoekwoorden te selecteren. Dit doe je via een zoekwoorden analyse.

Aan de hand van de zoekwoorden analyse bepaal je welke zoekwoorden jij verwerkt in je SEO strategie en gaat gebruiken voor de volgende stappen.

4 | Maak thema’s

Je weet nu op welke zoekwoorden jij wilt richten. Bepaal nu voor ieder zoekwoord onder welk thema het valt.

Zo vallen zoekwoorden als SEO, zoekmachine optimalisatie of SEO strategie allemaal in het thema ‘beter gevonden worden’.

5 | Creëer de wireframes

Nu je weet onder welke thema’s je zoekwoorden vallen, is het tijd om de wireframes te maken. Dit is het deel van de SEO strategie waarin je in kaart brengt hoe de website (en alle behorende pagina’s) moet worden opgezet.

Je denkt na over wat er op iedere pagina moet staan. Hoe je bezoekers op je website houdt en hoe zij gemakkelijk de weg kunnen vinden.

6 | Bepaal de navigatie

De navigatie van een website speelt een belangrijke rol binnen de SEO. Iedere pagina op jouw website bouwt namelijk waarde op. Waarde die je op een gemakkelijk en slimme manier kunt doorspelen naar andere pagina’s.

Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de video.

7 | Test het fundament

Doe een SEO analyse. Is alle technische in orde? Razendsnel en hoe zit het met de zoekmachine vriendelijkheid?

Zo maken wij maken maandelijks nieuwe websites die wij de Online lead generator noemen.

Deze websites worden pas live gebracht als zij door de test zijn gekomen en minimaal voldoen aan alle 48 eisen. Bijvoorbeeld:

  • Laadtijd van onder de 1 seconde
  • Een minimale pagespeedscore van 95
  • Volledig gebruiksgemak
  • Optimalisatie op basis van de nieuwste SEO-technieken

Wil jij jouw SEO-strategie laten slagen. Dan moet het fundament goed zijn. Je kunt nog zo’n goede strategie hebben, is je website er niet klaar voor, doe het dan niet. Je tijd en geld zal dan op andere vlakken meer beloond worden.

Doe desnoods een website analyse om zeker te zijn dat je met een SEO strategie aan de slag kunt of neem eens een kijkje bij de online lead generator.

8 | Controleer de bank

Als ondernemer heb je in mijn ogen twee soorten valuta. Je tijd en je geld. Maak de overweging hoeveel tijd jij of je team in de SEO strategie kunt stoppen en welk budget je hiervoor over hebt. Wil jouw SEO strategie enige kans van slagen hebben dan moet het wel de aandacht krijgen die het verdient.

Lukt het jou of je team niet om dagelijkse of in iedere geval wekelijks met SEO bezig te zijn, besteed het dan liever uit. Wil je liever niet je SEO uitbesteden noteer dan in ieder geval hoeveel tijd je per maand in de SEO kunt stoppen.

Hier pas je vervolgens je SEO-strategie op aan.

9 | Maak een contentstrategie

Je weet door de vorige stappen te hebben gezet op welke zoekwoorden jij je richt en hoeveel tijd jij maandelijks aan SEO kunt besteden. Nu is het tijd dat je aan de hand van deze informatie je contentstrategie bepaalt.

In je contentstrategie verwerk je de zoekwoorden die je in de vorige stap in kaart hebt gebracht. Je bepaalt welke SEO-teksten jij wilt (laten) schrijven en in welke volgorde je dit doet.

Begin met het grootste thema. Het thema waar het meest op gezocht wordt en vul je website aan met de onderliggende thema’s.

Zo zie je in dit artikel dat we je helpen met het samenstellen van een SEO strategie en tegelijkertijd ook met dieperliggende thema’s als het doen van een zoekwoorden onderzoek of analyse.

Door in je contentstrategie rekening te houden met een slimme volgorde kun je via interne links, zoals ik in stap 6 heb laten zien, je oude pagina’s gebruiken om jezelf omhoog te stemmen in Google.

Verwerk in je SEO strategie hoeveel nieuwe content jij maandelijks publiceert. Dit kunnen video’s, afbeeldingen of bijvoorbeeld blogs zijn. Zorg dat je een keuze maakt en je hier aan houdt.

Wil jij maandelijks een blog schrijven doe dit dan. En doe dit over een langere periode.

Jouw nieuwe SEO strategie heeft enkele maanden nodig om enige resultaat te kunnen laten zien. Starten, stoppen en later nogeens proberen heeft voor SEO geen zin.

Wil je duizenden bezoekers gratis naar je website sturen. En dat iedere maand opnieuw?

Ga er dan voor of besteed alles uit.

10 | Meet en verbeter

Bepaal voordat je met je SEO strategie begint welke doelen je wilt bereiken. Onthoud hierbij dat jij straks een investering maakt. Hetzij je tijd, hetzij je geld.

Deze investering moet terugverdient worden.

Omdat je in stap 8 hebt bepaalt hoeveel je op de bank hebt kun je nu gemakkelijk bepalen welk resultaat je voor ogen hebt.

Wat moet jou SEO-strategie je na 6 maanden hebben opgeleverd?

Wat is het minimale resultaat waar jij tevreden mee kunt zijn?

Makkelijker scoren in Google?

Ben je benieuwd waar voor jouw de grooste Quick Wins liggen of heb je nog vragen? Neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan