SEO Titel | Handige Stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een SEO titel?

De SEO titel of meta titel is de klikbare titel die je terugziet in de organische zoekresultaten van de zoekmachine.

De SEO titel is een belangrijk onderdeel binnen de on page SEO en helpt je om meer bezoekers vanuit de zoekmachine naar je website te sturen.

De basis van een goede SEO titel

Een SEO titel bestaat uit twee onderdelen, jouw belangrijkste zoekwoord en een prikkelfactor.

Belangrijkste zoekwoord

Zorg dat je jouw belangrijkste zoekwoord in je SEO titel verwerkt. Dit is het zoekwoord waar je de pagina op wilt laten scoren.

De prikkelfactor

Aan de hand van de meta titel en meta omschrijving bepaalt een bezoeker of hij of zij op jouw website klikt. Door niet alleen je zoekwoord, maar ook een prikkelfactor in je titel te verwerken maak je jouw titel extra pakkend. Hoe dit precies werkt, leggen we je later uit.

De lengte van je titel

Hoe lang je SEO titel mag zijn hangt van de breedte. In de basis kun je het beste niet meer dan 60 tekens gebruiken.

Check je SEO titel

Door het testen van je SEO titel kun je controleren hoe jouw titel straks in de organische zoekresultaten wordt vertoond.

Voor het controleren van je SEO titel kun je de volgende tools gebruiken:

Creëer de perfecte SEO titel

Voor het maken van de perfecte meta titel moeten we het juiste zoekwoord kiezen en nadenken over hoe we de titel zo pakkend mogelijk maken.

Laten we beginnen met het perfecte zoekwoord.

1 | Het perfecte zoekwoord

Iedereen wil bovenaan in Google staan. Het liefst ook nog voor dat ene zoekwoord met die duizenden zoekopdrachten per maand.

Nu is de keuze aan jou.

Kies jij voor een zoekwoord met 1.000 zoekopdrachten en 30.000 concurrenten of kies je liever voor de gemakkelijkere weg en ga je voor een zoekwoord met minder concurrentie?

Voordat jij je SEO titel bepaalt, dien je te bepalen op welk zoekwoord jij goed gevonden wilt worden.

Je komt achter de beste zoekwoorden door te starten met een zoekwoorden onderzoek.

Heb je een groot overzicht gecreëerd met talloze zoekwoorden, doe dan een zoekwoorden analyse om de beste zoekwoorden te kiezen.

Om het juiste zoekwoord te kiezen, houd je je aan de volgende eisen.

De SEO eisen voor je titel

Vanuit je zoekwoorden analyse heb je als het goed is alle benodigde data verzameld om het perfecte zoekwoord voor je titel te kiezen.

Maak een overweging en let op de volgende elementen:

  • Zoekvolume
  • Zoekintentie
  • Concurrentie

Zoekvolume

Kies voor een zoekwoord dat voldoende zoekvolume heeft. Het is leuk als jij een perfecte SEO titel hebt weten te maken, maar als niemand je titel ziet, levert het je ook geen bezoekers op.

Zoekintentie

Je komt regelmatig SEO titels tegen die niet passen bij de intentie van de zoeker. Achterhaal waar je zoeker écht naar op zoek is. Zoekt iemand een uitleg, stappenplan of een video? Pas je meta titel aan op de intentie van de zoeker.

Concurrentie

Wil je hoger in Google komen dan moet je beter zijn dan de concurrent. Door van tevoren de concurrentie op het zoekwoord te onderzoeken kun je jouw kansen inschatten.

Heeft je zoekwoord teveel concurrentie gebruik dan liever een ander woord voor je titel.

Uiteindelijk sta je liever op 1 met een zoekwoord waar 200 keer op gezocht wordt, dan op positie 50 op een zoekwoord met duizenden zoekopdrachten per maand.

2 | Een pakkende titel

Als je het perfecte zoekwoord hebt gekozen, dienen we je titel nog pakkend te maken. Hoewel hier geen gouden formule voor is, zal ik enkele strategieën uit het 5-staps groeisysteem met je delen.

Techniek 1 | De showman

Voetbal als Kluivert of krijg het figuur van Jennifer Lopez.

Het associëren van jouw SEO titel met bekende personen roept een gevoel van herkenbaarheid op.

Als je geen gebruik kunt maken van bekende personen, maak dan gebruik van een persona.

Voorbeeld

“Hoe ik als 19-jarig studentje via SEO al meer verdiende dan mijn baas.”

Techniek 2 | Maak ze bang

Slimme marketeers spelen al jaren in op onze emotie. En het liefst kiezen ze ervoor om ons lekker bang te maken.

Deze strategie komt uit de marketing psychologie en speelt in op het fenomeen dat we verliesaversie noemen.

Verliesaversie is de benaming voor de angst voor verlies. Denk aan aanbiedingen als op = op, alleen vandaag geldig, of het missen van een grote geldprijs.

In elke markt heerst angst. Onderzoek de grootste angst van jouw doelgroep en maak daar gebruik van voor het creëren van een pakkende titel.

Denk dus aan titels als: “Waarom … je … kost”, “Hoe … de verhoging van je omzet in de weg staat”, “Hoe … jouw dood betekent”.

Techniek 3 | Social proof

Social proof is een zeer sterke vorm van overtuigen die uitgaat van het conformeergedrag van mensen. Denk aan het verhaal over de schapen.

Wanneer er een over de dam is….

Verwek in je SEO titel extra social bewijskracht. Denk aan het aantal tevreden klanten, de mooie resultaten die je behaalt hebt of andere elementen waarmee je jouw ‘belofte’ bewijst.

Voorbeeld:

“Hoe 6 ondernemers gemiddeld € 50.000+ verdienen via deze SEO strategie

Techniek 4 | Het medicijn

Oké, we weten dat we onze bezoekers bang mogen maken. Nauw verwant met angst is het nemen van risico’s.

Vaak bevat een goede SEO titel een soort van medicijn. Een oplossing voor een algemeen probleem.

Denk na over het grootste probleem van je bezoekers. Richt je hierbij op het grootste probleem dat mensen hebben omtrent jouw gekozen zoekwoord.

Voorbeeld

Gaat het over SEO dan vinden mensen het vaak lastig dat alles zo vaak verandert, het erg lang duurt of dat je niet weet wie je moet geloven.

In mijn SEO titel kan ik daar rekening mee houden door een meta titel te gebruiken als:

  • Hoe je in 4 stappen je bewapend tegen elke SEO update
  • Hoe wij 10.340 bezoekers kregen | Met 10-minuutjes werk per week
  • Ontdek de nieuwe vorm van SEO en hoe wij in 30 dagen op nummer 1 kwamen

Techniek 5 | De boodschappen

Als je net als ik bent ga je zonder lijstje en als een kip zonder kop boodschappen doen. Je bedenkt het daar wel.

Vooral zeer effectief als je honger hebt…

Ahum…

Mensen zijn gek op lijstjes. Het bespaart ons tijd en laat in een klap zien wat we moeten doen. Bied jij met je tekst meerdere tips, technieken of stappen, gebruik dit dan voor je titel.

Voorbeeld

Techniek 6 | Het geheim

Ik ben enorm nieuwsgierig van aard en volgens de meeste psychologen ben ik niet de enige.

We willen graag alles weten.

Zeker de dingen die andere mensen wel weten, maar jij nog niet. Er is dan ook bijna geen enkel element dat in je SEO titel kunt gebruiken dat meer de nieuwsgierigheid opwekt dan een ‘geheimpje’.

Voorbeeld

  • Het grootste geheim van de 17 meest succesvolle ondernemers ter wereld

Techniek 7 | You talking to me?

Wat klinkt beter?

Veel mensen kunnen voordeel hebben bij…

Of..

Jij kunt veel voordeel hebben bij…

Of ik het nu over men of jou heb. Het maakt een groot verschil.

Maak je SEO titels persoonlijk.

Spreek mensen aan met JE of U of spreek een hele doelgroep aan.

Voorbeeld

  • 4 online marketing technieken voor startende ondernemers

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je voldoende tips heb kunnen geven. Schrijf nu voor iedere pagina een unieke SEO titel en zorg dat je via de Google Search console de CTR in kaart brengt.

Vind je het toch lastige materie? Je kunt altijd je SEO uitbesteden, of contact met ons opnemen als je nog vragen hebt.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan