Zoekmachine optimalisatie | Compleet stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is het proces van het optimaliseren van je website om hoger in de organische zoekresultaten van de zoekmachine te komen.

Wat is het doel van zoekmachine optimalisatie?

Het doel van zoekmachine optimalisatie is om bovenaan in de zoekresultaten van de zoekmachine te komen.

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Zoekmachine optimalisatie is de beste manier om jouw online vindbaarheid te verhogen. Via SEO wordt je beter vindbaar voor je klanten en toon je jouw bedrijf precies op het juiste moment.

Een klant zoekt jouw dienst… en Poef… daar staat jouw website.

Je kunt natuurlijk ook in de zoekmachine adverteren, maar waarom betalen voor je bezoekers, als het ook gratis kan via SEO?

Zoekmachine optimalisatie of SEO

Zoekmachine optimalisatie of SEO is hetzelfde. SEO staat voor Search Engine Optimazation, oftewel zoekmachine optimalisatie.

In de regel gebruiken mensen talloze termen wanneer ze het over zoekmachine optimalisatie hebben:

De vormen van zoekmachine optimalisatie

Binnen de SEO zijn er twee vormen van optimalisatie. Je hebt de on-page SEO en de off-page SEO.

Beide vormen van optimalisaties zijn belangrijk voor je positie in Google.

Wil je bovenaan in Google komen, dan dien je zowel de on-page als de off-page in orde te hebben. Laten we zonder teveel in de theorie te duiken eens kijken wat dat betekent.

De on-page optimalisatie voor SEO

Bij de on-page optimalisatie doe je er alles aan je website zo zoekmachine vriendelijk mogelijk te maken. Voor deze vorm van optimalisatie besteed je aandacht aan de volgende elementen:

Wat je eigenlijk doet bij de on-page optimalisatie is op de juiste plekken je belangrijkste zoekwoorden verwerken. Om achter je zoekwoorden te komen dien je een zoekwoorden onderzoek en zoekwoorden analyse te doen.

Heb je overal de juiste zoekwoorden verwerkt, dan plaats je wanneer dit kan, de juiste interne links.

Deze interne links zorgen ervoor dat er waarde van de ene pagina doorgespeeld wordt naar de andere. Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de video.

De off-page optimalisatie voor SEO

Bij de off page optimalisatie besteed je aandacht aan je linkprofiel. Jouw linkprofiel bestaat uit alle websites die naar jouw website linken.

Voor deze vorm van optimalisatie besteed je aandacht aan de volgende elementen:

Je hebt nu beide vormen van SEO ontdekt.

Maar.

Bedenk goed dat alles tijd kost. Ben je bezig met zoekmachine optimalisatie, staar je niet blind op de kleinste elementen, maar denk aan je persoonlijke ROI.

Wat is jouw Return On Investment?

Wat stop je er in, en wat krijg je er voor terug?

Leuk dat je pagina’s allemaal groene bolletjes krijgen van je SEO plug-in, of dat je nu alles weet van de verschillende vormen van optimalisatie, maar zie je het effect ook terug in je positie?

Bedenk bij alles wat je doet, of het je tijd echt waard is.

Mijn advies?

Gebruik de volgende stappen om je website te optimaliseren voor SEO en richt je vervolgens alleen nog maar op je bezoekers.

De “makkelijke” vorm van zoekmachine optimalisatie

De makkelijkste vorm van zoekmachine optimalisatie is natuurlijk gewoon je SEO uitbesteden. Zo kun jij je bezighouden met je klanten en laat je het harde werk over aan een SEO bureau.

Maar goed. Je kunt ook zelf aan de slag.

Hoe kun je SEO zelf doen?

Het belangrijkste van zoekmachine optimalisatie is je bezoeker. Doe alles om hen zo goed mogelijk te helpen. Geloof me, hoe goed je SEO ook is, is het voor je bezoekers niet waardevol genoeg, dan zul je alsnog zakken in Google.

Heb je helder hoe jij de bezoeker zo goed mogelijk helpt dan ontdek dan hoe Google werkt.

Het algoritme van Google

Het algoritme van Google is het hart van SEO. Het is de wiskundige formule die Google gebruikt om te bepalen hoe relevant en betrouwbaar je website is.

Google brengt elk jaar meer dan 500 wijzigingen in zijn algoritme aan. Dit is de reden dat zoekmachine optimalisatie continu verandert.

Maar…

Begrijp jij hoe Google werkt, dan hoef jij je niet druk te maken om alle veranderingen. Sterker nog, dan loop jij voor op de rest.

Om te begrijpen hoe Google werkt en wat Google belangrijk vindt, nemen we een kijkje bij de belangrijkste algortime updates.

Google Panda

De Google-panda is een algoritme update die in februari 2011 kwam. Deze update trof veel websites. Met deze update heeft Google de strijd geopend tegen websites met slechte content.

Slechte content?

Dit zijn bijvoorbeeld pagina’s met gestolen tekst, dubbele tekst of slechts een paar woorden. Pagina’s die niet geschreven waren voor de bezoekers, maar puur zijn bedoeld om te scoren in de zoekresultaten.

Google Penguin

Penguin is een algoritme update die in april 2012 kwam. Ook deze update trof veel websites, maar vooral sites die hun ranking probeerden te verbeteren met allerlei Black Hat SEO technieken.

Google Penguin kijkt vooral naar hoe natuurlijk het linkprofiel van een website is. Bestaat het linkprofiel uit gekochte backlinks, PBN links of is er op een zeer onnatuurlijke manier omgegaan met linkbuilding dan zal Penguin je daar voor straffen.

Google Hummingbird

Google Hummingbird is een algoritme update die in augustus 2013 kwam. Deze update veranderde niet echt iets, maar maakte Google vooral een stuk slimmer.

Met deze update ging Google over van een zoekmachine op basis van zoekwoorden naar een zoekmachine die de betekenis achter een zin of vraag kan begrijpen.

RankBrain

RankBrain is een sub-algoritme van Hummingbird en houdt zich vooral bezig met de manier waarop Google zoekopdrachten begrijpt en interpreteert.

Deze update kwam uit in oktober 2015 en is nog steeds een van de belangrijkste ranking factoren.

Met RankBrain kan Google begrijpen waar jij als bezoeker naar zoekt.

Conclussie?

Je ziet dat Google keer op keer updates doorvoert om de zoeker beter te begrijpen en mensen af te straffen die het algoritme van Google te slim af willen zijn.

Wil je hoger komen in Google dankzij zoekmachine optimalisatie? Doe wat goed is voor je bezoeker en Google zal je belonen.

Maar…

Is zoekmachine optimalisatie dan écht zo simpel als het maken van waardevolle content voor je bezoekers?

Nee.

Helaas heb je nog wel meer nodig om je website vindbaar te maken. Google is en blijft een computer. Een computer die we moeten helpen om onze website goed te begrijpen.

Hoe je dat doet, leggen we je uit in de volgende stappen.

Aan de slag met zoekmachine optimalisatie

Je weet hoe zoekmachines werken en wat er in de basis nodig is om beter vindbaar te worden. Via de onderstaande stappen gaan we Google helpen jouw website beter te begrijpen.

1 | Start bij je website

Om ervoor te zorgen dat Google je website goed begrijpt, is het belangrijk dat je site goed is opgebouwd. Google probeert jouw website te begrijpen door je website te crawlen.

Als Google je website crawlt, gaat het op zoek naar alle pagina’s op je website. Google controleert vervolgens wanneer de pagina is geplaatst, welke tekst, video’s of afbeeldingen er zijn opgenomen en of alle links werken.

Om ervoor te zorgen dat je website goed is opgebouwd en Google je website gemakkelijk kan begrijpen zorg je eerst voor een snelle laadtijd en een hoge score binnen de Core Web Vitals. Heb je de laadtijd in orde, controleer dan de techniek via de Google Search Console.

Core Web Vitals

De Core Web Vitals zijn een reeks metingen die Google gebruikt om te meten hoe gebruikers de snelheid, responsiviteit en visuele stabiliteit van je website ervaren.

Om te controleren hoe goed jouw website scoort, gebruik je de tool PageSpeed Insights.

Google Search Console

Via de Google Search Console kun je onderzoeken hoe goed je website technisch is opgebouwd. Wordt iedere pagina snel geladen, werken alle links en op welke zoekwoorden word jij op dit moment in Google vertoond?

2 | Vind de gaatjes in de markt

Ook jouw concurrenten zijn bezig met zoekmachine optimalisatie. Wil jij je organische vindbaarheid verhogen, dan moet je het slimmer spelen dan je concurrent.

Hoe je dit doet?

Ga op zoek naar de gaatjes in de mart.

Start een zoekwoorden onderzoek

Via een zoekwoorden onderzoek ga je op zoek naar zoveel mogelijk zoekwoorden die jouw potentiële klant kan gebruiken. Denk hierbij ook aan de customer journey om je zoekwoorden goed op de klant af te stemmen.

Doe een zoekwoorden analyse

Met de zoekwoorden analyse gebruik je de gevonden zoekwoorden uit je onderzoek om deze op verschillende aspecten te beoordelen. Je kijkt bijvoorbeeld naar de intentie, het zoekvolume en de concurrentie in Google.

3 | Doe een SEO Analyse

Via een SEO analyse controleer je hoe goed je website op dit moment is geoptimaliseerd. Gebruik je relevante zoektermen, op welke positie sta je in de zoekresultaten en is iedere pagina op de juiste manier geoptimaliseerd voor SEO?

4 | Verbeter je website

Je hebt je website technisch in orde gebracht, weet welke zoektermen je klanten gebruiken en hebt via de SEO analyse onderzocht waar je nu staat.

Je kunt nu voor het eerst praktisch aan de slag met de zoekmachine optimalisatie.

Begin bij de pagina’s die nu al scoren in Google.

Breng per pagina in kaart op welke zoekwoorden jij nu al goed vindbaar bent en vul dan je pagina aan met nieuwe tekst of extra zoekwoorden.

Hoe je dit gemakkelijk doet, leg ik je uit in de video.

5 | Pak een thema

Google kijkt steeds meer naar de totale relevantie van een website. Stel dat ik bijvoorbeeld goed gevonden wil worden op het zoekwoord ‘zoekmachine optimalisatie’ dan is het niet genoeg om slechts een pagina te schrijven.

Google wilt zien dat jij een expert bent in je vakgebied. Dit doe je door je website op te bouwen in thema’s.

Denk na over alle onderwerpen die binnen hetzelfde thema vallen. Voor zoekmachine optimalisatie kan ik het hebben over de technische seo, het organisch verkeer, de zoekresultaten van Google, het Google algoritme en ga zo maar door.

Door talloze blogs te schrijven met verschillende blog onderwerpen ding ik niet alleen mee op tientallen tot honderden zoekwoorden, maar help ik ook Google goed te begrijpen waar mijn website over gaat.

Als je jouw website gaat aanvullen met nieuwe webteksten zorg dan dat je weet hoe je sterke SEO-teksten schrijft.

6 | Plaats interne links

Als je jouw website per thema opbouwt dan kun je een van de makkelijkste technieken uit de zoekmachine optimalisatie toepassen.

Linkbuilding via interne links.

Iedere pagina op jouw website bouwt waarde op. Deze waarde, de Pagerank van Google, wordt doorgespeeld via iedere link die jij op je website plaatst.

Door te linken van de ene naar de andere pagina speel je deze waarde door. Je stemt als het ware op jezelf.

Hoe je dit gemakkelijk doet? Bekijk de video.

7 | Doe aan lokale SEO

Lokale SEO is het proces waarbij je jouw online vindbaarheid vooral lokaal wilt verhogen. Zo staat ons kantoor in Geldermalsen, dus zouden we het leuk vinden om met de term ‘zoekmachine optimalisatie bureau Geldermalsen’ goed gevonden te worden.

Lokale SEO is de afgelopen jaren enorm verandert. Waar je vroeger nog wegkwam met het creëren van talloze pagina’s geoptimaliseerd op het zoekwoord + de plaats, zul je het nu creatiever moeten doen.

Maar…

Het werkt nog wel (eventjes). Zo hebben wij de pagina’s

  • Online marketing bureau Utrecht
  • Webdesign Utrecht

Hoe lang dit nog werkt, is de vraag. Wil je het beter doen?

Meld jouw bedrijf sowieso aan op Google bedrijven. Het is gratis en daarmee zorg je ervoor dat als mensen jouw bedrijf (lokaal) zoeken, je als een van de eerste wordt getoond.

Wil je meer doen voor een goede organische positie voor lokale zoekopdrachten, ga dan creatief om met de lokale SEO. Maak niet zomaar talloze pagina’s aan, maar denk na over de toegevoegde waarde.

Waarom is het voor bezoekers interessant om jou te vinden, als jij niet op deze locatie gevestigd bent. Heb jij veel aantoonbare ervaring in de regio, speciale werkwijze om bijvoorbeeld de daar bekende bruggen te rijden, of wat maakt jou uniek?

Meld je daarnaast aan bij websites die lokaal georiënteerd zijn. Dit zorgt voor lokale backlinks en meer lokale relevantie. Ga bijvoorbeeld op zoek naar bedrijven in X. Grote kans dat je talloze websites tegenkomt waar je gratis je website kunt aanmelden.

9 | Plaats een sitemap

Een XML sitemap is een bestand dat alle pagina’s op je website opsomt. Je plaatst dit bestand op je website zodat Google gemakkelijk al jouw pagina’s kan vinden.

Voor ieder CMS zijn er talloze gratis plug-ins te vinden om een XML sitemap te maken. Heb je een sitemap gemaakt, voeg deze dan toe aan je Google Search Console.

10 | Versterk je linkprofiel

Jouw linkprofiel bestaat uit alle linkjes van andere websites naar jouw website. Deze linkjes worden backlinks genoemd.

Via een SEO campagne ga je eerst op zoek naar linkwaardige content.

Wat is dat?

Linkwaardige content is content die automatisch voor nieuwe backlinks zorgt. Zo wordt er vaak gelinkt naar onderzoeken, rapporten, begrippen en video’s.

Omschrijf voor jouw branche alle begrippen, doe zelf onderzoeken of analyseer het linkprofiel van je concurrent om te kijken welke pagina’s voor hen de meeste links oplevert.

Heb je linkwaardige content op je website geplaatst, dan kun je jouw linkprofiel verder versterken via linkbuilding.

Binnen de linkbuilding draait het om relevantie. Ga op zoek naar andere websites in jouw branche (of die zeer relevant zijn) die eventueel open staan om naar jouw website te linken.

11 | Verhoog de CTR

Je hebt in een eerdere stap je website toegevoegd aan de Google Search Console. Binnen dit programma kun je achterhalen op welke termen jouw website in de zoekmachine resultaten wordt vertoond.

Naast het aantal vertoningen kun je zien hoe vaak er op jouw website wordt gelikt.

Door de CTR (het doorklikpercentage) te verhogen, kun je op een gemakkelijke manier het aantal organische bezoekers verhogen.

Een hogere CTR zorgt overigens ook voor een stijging in de zoekmachine resultaten.

Hoe doe je dit?

Besteed aandacht aan de title tag en meta description. De title tag is de titel, of SEO-titel, van je website. De meta description is de omschrijving die onder de titel wordt vertoond.

Door beide te optimaliseren en pakkender te maken zal er meer op je website worden geklinkt.

12 | Zorg voor structured data

Structured data is informatie die jij aan je website kunt toevoegen om Google te vertellen waar jouw website over gaat. Zo kun je aangeven dat het bijvoorbeeld gaat om een recept. Wie de auteur is van het artikel of uit hoeveel stappen jouw uitleg bestaat.

13 | Optimaliseer afbeeldingen

Het optimaliseren van afbeeldingen wordt vaak vergeten. Maar door afbeeldingen te optimaliseren kun je je site sneller en Google helpen de afbeelding te begrijpen.

Comprimeer iedere afbeelding

Zorg dat iedere afbeelding die jij gebruikt, zo klein mogelijk is. Doe dit door de afbeelding in het juiste formaat te uploaden naar je website en deze vervogens te comprimeren.

Titel en bestandsnaam

Sla iedere afbeelding op met een omschrijvende bestandsnaam. Verwerk hierin je belangrijkste zoekwoorden en zorg ook dat je bij het uploaden van de afbeelding een zoekwoordrijke titel gebruikt.

Alt-tekst

Voeg bij elke afbeelding die je gebruikt altijd een alt tag toe. Dit is de tekst die getoond wordt als de afbeelding niet geladen kan worden of als iemand een schermlezer gebruikt.

14 | Gebruik de nieuwe vorm van SEO

Van technische optimalisaties, het linken naar externe websites, het meten van het organisch zoekverkeer, SEO is complex.

Als je niet uitkijkt, verzuip je in alle tijdrovende taken. Geloof me, als zoekmachine optimalisatie bureau hebben wij die fout al teveel gemaakt.

Uren bezig geweest met de Google optimalisatie om vervolgens erachter te komen dat de meeste tijd voor niets is geweest.

Gelukkig is zoekmachine optimalisatie sinds enkele jaren compleet verandert. Er is nu zoiets als het nieuwe SEO.

Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de video.

15 | Controleer

Houd je positie in de zoekresultaten voor bepaalde zoektermen goed in de gaten. Bepaal voor iedere pagina op je website een relevante zoekterm en controleer regelmatig hoe het met je online zichtbaarheid is gesteld.

Zoekmachine optimalisatie is een continu proces. Door je voortgang te bewaken kun je inschatten hoe goed je bezig bent.

Heb wel geduld. Zoekmachine optimalisatie kost tijd en het kan maanden duren voordat je resultaat ziet.

16 | Gebruik tools (met mate)

Er zijn honderden SEO tools te vinden. Zowel betaald als gratis. Hoewel SEO tools jou enorm veel tijd kunnen besparen, raad ik je aan ze met mate te gebruiken.

Waarom?

Zeker als je net met zoekmachine optimalisatie begint kunnen bepaalde tools je onbewust de verkeerde kant opsturen.

Jij denkt dat je bezig bent met het verbeteren van positie in de organische zoekresultaten terwijl je onbewust je pagina of website overoptimaliseerd. Tools kunnen zeker helpen, maar staar je niet blind op hun adviezen.

17 | Steel onze SEO geheimen

Ik heb je nu al talloze tips voor de zoekmachine optimalisatie gegeven. Maar er is meer.

Of het nu gaat over het hoger in Google komen, het schrijven van SEO teksten of het slim optimaliseren van je website. Het zijn allemaal onderwerpen waar we uren over kunnen praten.

Wil jij eens van gedachte wisselen? Neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan