Zoekwoorden analyse | Stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Een zoekwoorden onderzoek of analyse?

Een zoekwoorden analyse wordt vaak verward met het zoekwoorden onderzoek. Toch zijn het twee compleet verschillende aspecten.

Bij het onderzoek wil je vooral nieuwe kansen vinden. Bij de zoekwoorden analyse beoordeel je alle gevonden zoekwoorden.

Een zoekwoorden analyse voor gegarandeerd succes

Tijdens je zoekwoorden onderzoek heb je honderden of misschien wel duizenden relevante zoekwoorden gevonden.

Via een zoekwoord analyse kom je achter de beste zoekwoorden. En dit gaat verder dan het kiezen van de belangrijkste zoekwoorden waarop je jouw website hoger in Google wilt brengen.

Een gedegen zoekwoorden analyse kijkt naar de woorden die jou niet alleen bezoekers, maar ook klanten opleveren.

Hoe dat precies werkt, leggen we je stap voor stap uit.

We beginnen met de beste tool die je kunt gebruiken en kijken vervolgens op welke criteria jij je zoekwoorden moet analyseren en hoe je vervolgens deze zoekwoorden gebruikt op je website.

De beste zoekwoord analyse tool

De beste tool om je zoekwoorden te analyseren, is geen tool, maar je gezonde verstand. Je kunt wel hulpmiddelen gebruiken om je te helpen, maar uiteindelijk zal je gezond verstand de beste gids zijn.

Wil je hulp bij de analyse, kijk dan eens naar de volgende tools.

2 zoekwoorden analyse tools

Er zijn verschillende hulpmiddelen die je voor je zoekwoorden analyse kunt gebruiken, maar blijf altijd je gezonde verstand gebruiken. Verderop in dit artikel gaan we daar dieper op in.

Je ontdek dan hoe je alle zoekwoorden in slechts 3 simpele stappen analyseert. Maar eerst de tools.

Ubersuggest (gratis en betaald)

Ubersuggest heeft zowel een betaalde als gratis versie. Binnen Ubersuggest krijg je de volgende informatie over je zoekwoorden:

  • Zoekvolume (hoe vaak wordt er per maand gezocht)
  • CPC (de kosten per klik – in Google Ads)
  • Betaalde moeilijkheid (de concurrentiescore – in Google Ads)
  • SEO moeilijkheid (de concurrentiescore – in de organische zoekresulten)

Zoekwoordplanner van Google (gratis)

De zoekwoordplanner kun je gratis gebruiken (als je een Google Ads account hebt). Wil je niet adverteren op Google, maar wel de tool gebruiken, maak dan een gratis Google Ads account aan.

Voor het analyseren van je zoekwoorden geeft de zoekwoordplanner van Google je de volgende informatie:

  • Zoekvolume (hoe vaak wordt er per maand gezocht)
  • Wijziging over 3 maanden (zal de populariteit in de komende 3 maanden toenemen?)
  • Wijziging over 1 jaar (zal de populariteit volgend jaar toenemen?)
  • Concurrentie (hoe hoog is de concurrentie – in Google Ads)
  • CPC hoog bereik (de kosten per klik – om bovenaan in Google te staan)
  • CPC laag bereik (de kosten per klik – om onderaan in de top 10 te staan)

In 3 stappen alle zoekwoorden analyseren

Voor je zoekwoorden analyse adviseer ik je te werken in verschillende fases. Je gaat op zoek naar de beste zoekwoorden en om deze te vinden vergelijken we de volgende informatie:

  • Zoekvolume
  • Intentie
  • Concurrentie

Zoekvolume

Uiteraard analyseer je alle zoekwoorden op het zoekvolume.

Maar.

Hoewel er veel op een zoekwoord gezocht kan worden, hoeft dit niet te betekenen dat het je ook bezoekers op levert.

Dit heeft te maken met de intentie van een zoekwoord. Zo wordt er 1,7 miljoen keer per maand gezocht op de zoekopdracht “weer”, maar omdat Google direct het weer toont, zullen niet veel mensen meer doorklikken naar een website.

Wil je de juiste zoekwoorden gebruiken, kijk dan ook naar de andere 2 elementen.

Intentie

De intentie achter een zoekopdracht is enorm belangrijk. Waarom wordt dit zoekwoord gebruikt? Naar welke informatie is iemand op zoek?

Deze intentie achterhaal je allereerst door je gezonde verstand te gebruiken. Zo snapt iedereen dat het zoekwoord “zoekwoorden analyse” minder koopgericht is, dan “zoekwoorden laten analyseren”.

Naast je gezonde verstand kun je naar de kosten per klik kijken (CPC). De CPC maakt duidelijk hoeveel een adverteerder bereid is te betalen voor een klik. Dit is ook voor jou handige informatie als je wilt adverteren op Google.

Hoe meer een adverteerder bereid is uit te geven, hoe beter het zoekwoord zal zijn.

Maar.

Blijf opnieuw je gezonde verstand gebruiken.

Niet elke adverteerder is even “slim” bezig en een hoge CPC hoeft niet direct te betekenen dat dit zoekwoord jou ook extra omzet oplevert.

Ook is de intentie belangrijk om te achterhalen omdat het iets zegt over de behoefte van de zoeker. Waarom zoekt deze persoon naar deze informatie?

Neem het zoekwoord “fietsband plakken”. Zoek ik dan een fietsbandplak setje, een video, een stappenplan of de dichtstbijzijnde fietsenmaker?

Jij kan wel een bepaald doel hebben met een pagina, maar als het zoekwoord (de intentie van de zoeker) niet past, dan zal het je nooit het gewenste effect opleveren.

Concurrentie

Hoe makkelijk wordt het voor jou om bovenaan in Google te komen?

Bijna elke zoekwoorden analyse tool toont een concurrentiescore. Iedere tool zal daar zijn eigen manier voor gebruiken.

Hoe ik het doe?

Ik gebruik de concurrentiescore van verschillende analyse software, maar dit loopt al snel in de papieren.

Mijn advies?

Gebruik een zoekwoorden tool die je prettig vindt werken, bekijk de concurrentiescore en vervolgens de top 10 in Google.

Welke websites staan in de top 10. Bezoek deze websites en doe dan per website een kleine SEO-analyse.

Bonus Tip voor betere zoekwoorden

Niet ieder zoekwoord heeft direct de juiste intentie. Als iemand zoekt naar “SEO” dan is deze persoon niet direct op zoek naar een bureau die hem of haar daarbij kan helpen.

Gelukkig is daar een trucje voor.

Vul je zoekwoorden aan met koopwoorden.

Dit zijn zoekwoorden die gegarandeerd koopklare bezoekers opleveren. Hoe kom je achter de beste koop zoekwoorden?

Nou vrij simpel, gebruik de koop zoekwoorden tool op Mijn IMGemak. Ben je geen lid, denk dan zelf na over alle woorden die duiden op een bepaalde koopintentie.

Welke zoekwoorden moet ik gebruiken?

Om te bepalen welke woorden jij binnen je SEO-teksten, SEO-strategie of op Google Ads wilt gebruiken doe je eigenlijk voor ieder woord een zoekwoord analyse.

Je probeert dan het zoekwoord te vinden dat op alle fronten goed scoort:

  • Voldoende maandelijkse zoekopdrachten (hoog zoekvolume)
  • De juiste zoekintentie
  • Lage concurrentie

Zoekwoorden bepalen voor je website

Via de analyse heb je bepaald met welke zoekwoorden je wilt werken. Nu is het belangrijk dat je aan de hand van deze zoekwoorden een zoekwoorden cluster maakt.

Een zoekwoorden cluster?

Ja.

Een zoekwoorden cluster is een verzameling van goede zoekwoorden die allemaal passen bij dezelfde zoekintentie.

Wat ik hiermee bedoel?

Een bepaald zoekwoord kan andere relevante zoektermen hebben. Bijvoorbeeld, zoekmachine marketing, zoekmachine optimalisatie of SEO. We bedoelen in principe allemaal hetzelfde.

MAAR!

Helaas is Google nog niet volledig in staat om te begrijpen dat ondanks dat deze woorden verschillen het wel dezelfde informatie is die mensen zoeken.

Met een zoekwoorden cluster bundel je de zoekwoorden die allemaal dezelfde zoekintentie hebben en waarvan je weet dat Google dit ook zo ziet.

Je kunt dit gemakkelijk testen door jouw gekozen zoekwoorden een voor een in te vullen bij Google. Zie je dan dat er in de top 10 dezelfde websites getoond worden, dan kun je ervan uitgaan dat ze allemaal in dezelfde cluster kunnen.

Je kunt ook gebruikmaken van een zoekwoorden cluster tool. Bijvoorbeeld SERanking.

Door te werken met een cluster weet je welke zoekwoorden relevant zijn en welke je tegelijk op een pagina kunt gebruiken om op die manier mee te dingen op tientallen tot soms wel honderden zoekwoorden tegelijkertijd.

Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de video.

Knallen met SEO

Vond je dit waardevolle informatie? Dan vind je Mijn IMGemak helemaal geweldig. Ik zou zeggen, neem in ieder geval een kijkje.

Liever ons het harde werk laten doen? Je kunt altijd je SEO uitbesteden.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan