Internet Marketing Gemak Logo

Social media

Wat is social media? Hoe zet je het op en alles wat je nog meer wilt weten over Social Media vind je hier.

Begin bij de basis of duik direct in de verschillende strategieën of toepassingen.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Social Media

Wat is Social Media – De betekenis

Social media is de benaming voor alle platformen die hun gebruikers de mogelijkheid bieden snel, gemakkelijk en in real-time hun content te delen.

Welke vorm van content wordt geacepteerd hangt van het social media kanaal af. Zo richt twitter zich voornamelijk op de korte tekstuele berichten, waar YouTube zich voornamelijk op video richt.

Social Media in Nederland

Volgens het CBS wordt ieder jaar meer social media gebruikt.  

In 2014 gebruikte 74 procent sociale media, vijf jaar later was dat 87 procent.

Vrijwel iedereen (meer dan 95%) in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media.

WhatsApp, Facebook, Instagram en Youtube worden het meest gebruikt.

Voordeel van Social Media

Uit onderzoek is gebleken dat consumenten massaal aanwezig zijn op social media en veel praten over merken en hun ervaringen.

Consumenten hechten aanzienlijk meer waarde aan wat andere consumenten vertellen over een merk of product, dan wat jij of je een bedrijf te melden heeft.

Dat er over je merk wordt gepraat op sociale netwerken staat vast.

Of jij meepraat, dat is de vraag.

Luister naar wat er over je wordt gezegd en hoe je als bedrijf iets kan betekenen. Observeer dit goed en maak een helder overzicht, een social media plan.

Op een goede manier aanwezig zijn op social media bied jou als bedrijf een enorm voordeel. Nog nooit was het zo “makkelijk” om direct in contact te staan met je klanten.

Uiteindelijk kun je door goed te luisteren, observeren en handelen op sociale media dichter bij je klant komen te staan, wat uiteindelijk zal leiden tot een sterke mens-merk relatie en een betekenisvolle merkbeleving.

Nadeel van Social Media

Social media komt en gaat. Wat gisteren de nieuwste trend was, is morgen verleden tijd. Ook het organische bereik (het gratis bereik) neemt met de dag af.

Social media hoort nu eenmaal thuis in je marketingpakket, maar zal meer een meer een “pay to play” game worden.

Met anderen woorden, wil je meespelen, dan zul je moeten betalen. Andere nadelen die bij social media horen liggen in de communicatie zelf.

Zo kan een goed bedoeld bericht volledig verkeerd uitpakken, een geintje van je collega niet meer als geintje gezien worden en heeft iedereen zijn mening klaar.

Starten met Social Media

Het is je helder wat social media is, hoe het werkt en hebt geen basisinformatie meer nodig. Je bent klaar voor de “Good stuff”.

In de volgende hoofdstukken nemen we je stap voor stap mee in de wondere wereld van social media.

Je ontdekt hoe je zorgt voor een goede voorbereiding, een ijzersterke strategie en krijgt alles in Jip-en-janneketaal uitgelegd.

Dit doen we met tekst, video’s, checklists, stappenplannen en meer.

Wat je ook wilt bereiken, we hebben alles op alles gezet om jou een complete gereedschapskist te bieden bomvol socialmediastrategieën.

Laten we beginnen met een aantal handige video's