Internet Marketing Gemak Logo

Adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook is helemaal niet zo moeilijk als je denkt… 

Op deze pagina leggen we het je stap voor stap uit.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Hoe start ik met adverteren op Facebook?

Voor het adverteren op Facebook heb je een adverteeraccount nodig. Deze kun je gratis aanmaken via Facebook for Business.

Heb je een adverteeraccount aangemaakt zorg dan dat je deze volledig instelt. Vul je bedrijfsgegevens in, de betalingsmethoden en geef eventueel direct je medewerkers toegang.

Wat kost het adverteren op Facebook?

Adverteren op Facebook is gratis, je betaalt alleen de advertentiekosten. Het is de bedoeling dat het adverteren je geen geld kost, maar juist oplevert.

In deze gids krijg je daar talloze handige tips, instructies en video’s voor.

Hoe werkt het adverteren op Facebook?

Voor het adverteren op Facebook werk je met campagnes, advertentiesets en advertenties. Het is belangrijk dat je begrijpt hoe de structuur van het advertentiebeheer werkt.

Per onderdeel staan we stil en ontdek je waar je op moet letten.

Facebook Campagnes

Voordat je kunt adverteren dien je een campagne aan te maken. Bij het instellen van je campagne dien je enkele belangrijke keuzes te maken.

Zo vraagt Facebook je direct bij het opstarten van een campagne met welke doelstelling je wilt adverteren.

Deze doelstelling is belangrijk, omdat je aan de hand van deze doelstelling het succes van je campagne bepaalt. Ook heeft Facebook deze informatie nodig om jou zo goed als mogelijk te helpen bij het optimaliseren van je campagne.

Hoe dat werkt?

Facebook verzamelt van haar gebruikers enorm veel informatie. Waar ligt hun interesse, waar wonen ze, hebben ze een relatie en nog veel meer.

Aan de hand van jouw campagnedoelstelling achterhaalt Facebook met AI software (Artificiële Intelligentie) welke mensen het beste op jouw campagne reageren.

Zo kan het goed zijn dat Facebook na het verzamelen van voldoende informatie erachter komt dat vooral personen in de leeftijd van 19 tot 45 jaar die woonachtig zijn in de Randstad, het beste op jouw campagne reageren.

Hierover vertel ik je later meer…

Laten we eerst eens kijken met welke campagne doelstellingen je kunt werken.

Campagne doelstellingen

Start jij met het adverteren op Facebook voor meer bekendheid dan heb je de keuze je campagnedoelstelling in te stellen op merkbekendheid of bereik.

 

Over merkbekendheid

Toon je advertenties aan mensen die hoogstwaarschijnlijk jouw merk al kennen of al eerder op jouw advertentie hebben gereageerd.

Stel je de merkbekendheid in als campagnedoelstelling dan kies je vooral voor de kracht van herhaling.

 

Over bereik

Toon jouw advertenties aan zoveel mogelijk mensen. Met andere woorden, laat Facebook, binnen jouw budget, jouw advertentie aan zoveel mogelijk mensen tonen.

 
Waar let je op als je adverteert met de doelstelling bekendheid?

De campagnedoelstelling bekendheid lijkt een goede keuze voor veel beginnende adverteerders.

In de praktijk zien wij weinig goede resultaten en is deze doelstelling vooral weggelegd voor grote bedrijven met forse adverteerbudgetten.

Het gaat bij deze doelstelling niet om een daadwerkelijke actie, maar om de massa. Zoveel mogelijk mensen jouw advertentie tonen, of ze daar nu op reageren of niet.

Kies je om je adverteercampagne te richten op de doelstelling “overweging” dan wil je dat mensen de interactie aangaan. Ze moeten iets doen om jouw doelstelling te bereiken. Welke actie jij verwacht dat ze doen, hangt af van je keuze.

 

Verkeer

Stuur mensen naar een website, app, YouTube kanaal , facebook event of ander online kanaal. Kies je voor verkeer dan promoot je als het ware een willekeurige link en is je doelstelling bereikt als er zoveel mogelijk mensen, tegen een zo laag mogelijke kosten, op klikken.

 

Betrokkenheid

Kies je voor betrokkenheid dan gaat het jou vooral om de interactie op Facebook zelf. Zo kun je kiezen voor betrokkenheid bij een facebookbericht, nieuwe pagina-vind-ik-leuks of reacties op evenementen.

 

Appinstallaties

Heb jij een app die meer aandacht verdient? Kies voor de appinstallaties en maak de keuze tussen automatische of normale advertenties. Facebook zal sowieso haar best doen om zoveel mogelijk mensen te vinden waarbij de kans het hoogst is dat zij je app zullen downloaden.

 

Videoweergave

Heb jij een video opgenomen en wil je deze aan zoveel mogelijk mensen tonen, dan kies je voor de videoweergave optie. Facebook zal vooral de advertentie (video) laten zien aan gebruikers waarvan Facebook weet dat zij goed reageren op video’s.

 

Leads generen

Via de optie leads generen geef je aan Facebook aan dat je op zoek bent naar nieuwe contactgegevens van potentiële klanten.

Je kiest voor deze optie als je bijvoorbeeld een e-book of gratis intake weggeeft. Bij deze optie blijven de gebruikers op Facebook en krijgen zij na het klikken op jouw advertentie een formulier te zien. De informatie die Facebook al heeft van de gebruiker zal worden gebruikt om het formulier in te vullen.

 

Chatberichten

Snel de interactie aangaan met je doelgroep? Kies voor de doelstelling chatberichten. Via de chatberichten kunnen mensen na het klikken op je advertentie direct een chat starten via Facebook Messenger of Instagram Direct.

 
Waar let je op als je adverteert met als doelstelling overweging?

De campagnedoelstelling “overweging” is bedoeld als het jou vooral om de interactie gaat. Je wilt dat mensen “iets” doen. Reageren, chatten, downloaden of een formulier invullen.

Denk goed na over je uiteindelijke doelstelling. Wat is de ultieme uitkomst? Wil je dat iedereen je video bekijkt of liever dat ze daarna iets kopen, downloaden of contact met je opnemen?

Probeer bij je eerste adverteercampagne je vooral te richten op de meest ultieme uitkomst. Verwacht je een bepaalde actie nadat iemand op je link heeft geklikt, op je bericht heeft gereageerd of je video heeft bekeken, overweeg dan of je niet beter kunt kiezen voor de doelstelling “conversie”.

Richt jij je op conversies dan verwacht je van Facebook dat zij je campagne zo optimaliseren dat kans het hoogst is dat jij aankopen realiseert, inschrijvingen op je nieuwsbrief of welk doel je ook bepaald hebt.

 

Conversies

Richt je campagne op de mensen waarvan de kans het hoogst is dat zij je product of dienst kopen. Denk daarbij niet alleen aan de aankoop, maar ook aan iedere tussenstap, oftewel de complete sales funnel.

Welke actie kan een potentiële klant uitvoeren dat hen verder op weg helpt in het koopproces? Bijvoorbeeld het aanvragen van een intake, het toevoegen van een product in de winkelmand of het aanvragen van een offerte.

 

Verkopen uit catalogus

Maak automatisch advertenties op basis van jouw product catalogus. Koppel je webshop met Facebook en Facebook doet de rest.

 

Winkelverkeer

Toon je advertenties aan de mensen die dicht in de buurt van je winkel zijn en hoogstwaarschijnlijk in je doelgroep passen.

 
Waar let je op als je adverteert met als doelstelling conversie

In de meeste gevallen, zeker als je net begint met het adverteren op Facebook, kun je jezelf het beste richten op de doelstelling conversie. Zeker wanneer je van je campagne verwacht dat het jouw leads of klanten oplevert.

Werk je met deze doelstelling teken dan eerst het complete aankoopproces van je klanten uit. Start voor iedere fase in het koopproces een losse campagne en gebruik de tussenstappen als losse conversie.

Richt jij je op winkelverkeer probeer de winkelbezoekers dan extra te prikkelen om in te checken bij je winkel en eventueel hun vrienden te taggen.

Gebruik eventueel een speciale kortingscode in je advertenties voor nog meer inzage in de effectiviteit van je campagne.

Facebook advertentiesets

Heb je jouw campagnedoelstelling bepaalt dan stuurt Facebook je door naar de advertentieset. Binnen de advertentieset bepaal je voornamelijk de doelgroep en jouw budget. 

Het belangrijkste van de advertentieset is de doelgroep.

Op wie richt jij je campagne?

Bij het instellen van je doelgroep kun je rekening houden met de locatie, leeftijd, taal, interesses en hoe zij zich gedragen.

Naast de doelgroep bepaal je waar jouw advertentie getoond wordt. Zo kun je ervoor kiezen om alleen te adverteren op Facebook of kies je ervoor dat de advertentie ook Instagram mag komen.

Daarnaast kies je op welke plek jouw advertentie getoond mag worden.

Waar let je op binnen je advertentiesets?

Binnen de advertentieset bepaal je wie de advertentie te zien krijgt en op welke plekken (en kanalen) je adverteert.

Het is belangrijk dat je bij het instellen van je advertentiesets de juiste doelgroep bepaalt.

Zorg dat je een onderscheid maakt in je doelgroepen gebaseerd op de fases in het koopproces. Hoe je dit (erg) slim doet, leer je verder op in deze gids.

Facebook advertenties

Je bent bij de laatste stap aangekomen. Eerder heb je  de campagnedoelstelling bepaalt, een advertentieset ingesteld en nu is het tijd om je advertentie aan te maken.

Afhankelijk van je campagnedoelstelling en je advertentieset bepaal je welke soort advertentie je dient te maken.

Waar let je op binnen je advertenties

Probeer in je advertentie rekening te houden met het format, de afmetingen en de doelgroep.

Richt je advertentie op de doelgroep die je in de advertentieset hebt ingesteld en maak het persoonlijk.

Richt jij je op jonge moeders van 28 tot 35, dan gebruik je deze informatie ook in je advertentie.

Probeer niet direct de verkoop te maken, maar promoot de volgende stap. Wil je dat ik op een link klik, een video bekijk of een formulier invul, maak mij dan zo nieuwsgierig mogelijk.

Verkoop als het ware niet het eindproduct, maar de volgende stap.

Start met niet meer dan drie advertenties. Geef Facebook enkele verschillende varianten, maar maak het niet te bont. 

Hoe meer advertenties jij tegelijkertijd opstart, hoe meer budget Facebook nodig heeft om te testen welke advertentie bij welke persoon past en welke advertentie Facebook uiteindelijk beter niet kan gebruiken.

Starten met adverteren
op facebook

Het is je helder wat het adverteren op Facebook inhoudt? Tijd voor “the good stuff”.

In de volgende hoofdstukken neem ik je stap voor stap mee in de wondere wereld van Facebook ads.

Ontdek hoe je zorgt voor een goede voorbereiding, een ijzersterke strategie en krijg alles in Jip-en-Janneke-taal uitgelegd.

Ik leg het uit met tekst, video’s, checklists, stappenplannen en meer.

Wat jij ook wilt bereiken, ik heb alles op alles gezet om jou een zo compleet mogelijke gereedschapskist te bieden bomvol Facebook adverteer technieken.

Laten we beginnen met een aantal handige video's