Internet Marketing Gemak Logo

Instagram Profielfoto

Wat maakt een normale foto een perfecte profielfoto voor Instagram? We leggen het je stap voor stap uit en sluiten af met enkele handige tips.

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

Social Media > Subpagina >  Profielfoto

Hoe kies je een goede profielfoto voor Instagram?

Uit een onderzoek van de Universiteit van Missouri (Amerika) concluderen we dat het voor bezoekers van jouw website, facebookpagina of Instagram-profiel slechts twee tiende van een seconde duurt voordat zij een mening vormen.

Het geeft aan waarom een profielfoto voor Instagram zo belangrijk is.

Daarnaast kwam in hetzelfde onderzoek naar boven dat bezoekers gemiddeld 6,48 seconden naar het meest herkenbare deel van de pagina keken. Op Instagram is dit jouw profielfoto.

Een goede profielfoto gaat gepaard met jouw profielnaam, beiden zorgen ze voor jouw online-imago.

En voordat jouw post verschijnt op de feed van je potentiële klanten, zien zij eerst jouw profielfoto en naam. Hiernaast kunnen jouw volgers je sneller herkennen in hun feed die vol staat met berichten van anderen die zij volgen.

Hoe herkenbaarder je bent, hoe meer engagement dit je oplevert.

Doordat het formaat van een profielfoto op Instagram maximaal 180×180 pixels is, heb je niet veel ruimte om veel herkenbaarheid in je foto te verwerken. Maar hoe creëer je die herkenbaarheid dan?

De eerste stap is de keuze wat je precies wilt laten zien. Ben je een ZZP’er en dus het gezicht achter jouw bedrijf? Dan is het altijd een goede keuze om een persoonlijke foto te plaatsen.

Is het Instagramaccount van een grotere organisatie, of heb je als ZZP’er ambitie om snel door te groeien, dan kan het beter zijn om je logo als profielfoto in te stellen.

4 Tips voor een sterke Instagram profielfoto

Hoewel een goede profielfoto voor Instagram enigszins persoonlijk is, hebben we wel enkele tips voor je.

Zorg ervoor dat je herkenbaar in beeld bent. Een foto van top tot teen is niet geschikt voor de minimale ruimte die je tot je beschikking hebt.

Profielfoto voorbeeld:

Gebruik een psychologische trigger in de profielfoto. Laat jezelf richting de biografie op je profielpagina kijken. Door deze trigger te gebruiken, heb je gegarandeerd meer engagement op de link in jouw biografie

Profielfoto voorbeeld:

Kijk tijdens het maken van je profielfoto in de camera en creëer een foto met persoonlijkheid. Je kijkt op deze manier direct naar degene die jouw profiel aan het lezen is.

Profielfoto voorbeeld:

Als het een account van een groter bedrijf betreft, doe je er verstandig aan een herkenbaar beeldmerk in te stellen. Om het eerder genoemde voorbeeld van Nike terug te halen, is het logo dat zij hebben ingesteld op Instagram voor iedereen direct herkenbaar. Ook Internet Marketing Gemak maakt gebruik van een beeldmerk op het Instagramprofiel i.p.v. een persoonlijke foto.

Profielfoto voorbeelden:

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...