Internet Marketing Gemak Logo

LinkedIn Post

Wat is een LinkedIn Post? Met welke elementen dien je rekening te houden en hoe garandeer je jezelf van succes?

Afbeelding van een vrouw met laptop

Theorie

cATEGORIE:

Wat is een LinkedIn Post?

Een LinkedIn post is een bericht dat je plaatst op LinkedIn die vervolgens getoond wordt aan jouw LinkedIn netwerk. Binnen LinkedIn kun je verschillende varianten van een post plaatsen.

Je hebt de keuze uit:

Wanneer kan ik het beste een LinkedIn Post plaatsen?

LinkedIn heeft een “pittig” algoritme, waar ik je later meer over zal vertellen.

Voor nu is het vooral belangrijk dat je onthoudt dat ieder bericht getest wordt. Plaats daarom nooit meerdere berichten op 1 dag.

Waarom niet?

Omdat LinkedIn bij een nieuw bericht stopt met het testen van je eerder geplaatste post. Zo kan het zijn dat je LinkedIn post van vanochtend nog bereik aan het generen was, maar door je nieuwe bericht dit plots stopt.

De beste tijden op LinkedIn

Het hangt enigszins van je netwerk af op welke tijd jij het beste je bericht kunt plaatsen. Vanuit onze ervaring kun je je post het beste vroeg in de ochtend inplannen. Nog voor werktijd, rond 7:00.

Wat betreft de dagen zijn de meeste mensen vooral door de weeks actief.

Waar voldoet een goede LinkedIn post aan?

Een goede LinkedIn post draait vooral om de inhoud. Toch kun je in je bericht wel enkele elementen gebruiken die je post aanzienlijk beter zullen maken.

Witregels

LinkedIn wordt vooral op mobiel gebruikt. Jij dient jouw bericht hierop aan te passen. Dit doe je door vooral veel gebruik te maken van witregels.

Plaats niet heel je verhaal achterelkaar.

Maar…

Maak gebruik van witregels.

Plaatst tussen 1 a 2 zinnen een enter zodat je verhaal (en boodschap) gemakkelijk te lezen is.

Sterke intro

Jouw intro is het belangrijkste element. Zorg dat je in maximaal 2 zinnen de aandacht trekt. Maak het spannend, wek de interesse van je netwerk en neem je tijd.

Hoe goed de rest van je bericht ook is, wek je niet de interesse met je intro dan is het verloren moeite.

Hashtags

Het gebruikmaken van Hashtags kennen we vooral van Instagram. Toch krijgen deze kleine stukjes tekst op LinkedIn ook steeds meer waarde.

Door het plaatsen van jouw #hastags geef je het onderwerp van je bericht mee. Zo kan het goed zijn dat als je bericht goed genoeg is, LinkedIn deze toont aan de volgers van de #hastags.

Zo kun je #imgemak op LinkedIn volgen (of gewoon onze bedrijfspagina) om vaker van dit soort tips te krijgen 😉

Plaats bij je berichten 2 tot 3 hashtags, maar overdrijf het niet.

het-geheim-van-de-perfecte-linkedin-post

Steel het geheim van de perfecte linkedin post

Download deze casestudy  en ontdek hoe wij 2.789 likes kregen op LinkedIn met 396 reacties

Het algoritme van LinkedIn

Om een goede LinkedIn post te maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe het LinkedIn algoritme werkt.

LinkedIn wil haar gebruikers vooral op LinkedIn houden waardoor linkjes naar externe websites je minder bereik zullen opleveren.

Berichten die vooral veel interacties uitlokken hebben bij LinkedIn de voorkeur. Zo doen op dit moment de polls het enorm goed.

Iedere post die jij plaatst doorloopt verschillende “testfases”.

Via deze testfases onderzoekt LinkedIn hoe waardevol je bericht is en of deze interessant genoeg is om aan meer mensen te tonen.

Jouw LinkedIn Post wordt eerst getoond aan je directe connecties (de 1e graad).

Wordt er door jouw connecties gereageerd, dan krijgen de connecties van deze personen jouw post ook te zien. Je bereikt dan de 2e graad van LinkedIn.

Hoe meer mensen op jouw bericht reageren, hoe verder je post zal reiken.

Dit bereik je door vragen te stellen en er alles aan te doen de interactie uit te lokken.

Hoe je dat slim doet, leggen we je allemaal stap voor stap uit.

De 9 ideeën voor een perfecte LinkedIn Post

Video afspelen

Het is altijd maar afwachten hoe goed je LinkedIn post het zal doen. Blijf vooral testen. Durf brutaal te zijn, de discussie te starten of doe je voordeel met onderstaande ideeën.

De eerste zin van ieder is cruciaal. In de storm aan dagelijkse berichten moet de aandacht van je netwerk meteen uitgaan naar jouw verhaal.

Daag je publiek uit en prikkel ze vanaf de eerste letter die je typt.

Geef ze een vinger en ze willen je hele hand.

Beloof de rest van de informatie met ze te delen in ruil voor een like en een reactie om de waarde van je bericht met reuzensprongen te verhogen en het organische bereik van je LinkedIn post zodoende iedere keer te vergroten.

LinkedIn Post voorbeeld

Hoe actueler jouw LinkedIn bericht is, hoe meer interactie je zult krijgen. Durf gerust content van andere te delen als je weet dat je LinkedIn-netwerk hier ook iets aan heeft.

Dit hoeven niet altijd tips te zijn. Het kan ook gaan om een lach op hun gezicht, de inspiratie om de dag te starten of gewoon omdat het “leuk” is om te delen.

Zo deelde ik een tijd geleden een bericht van een slimme ondernemer die wel heel slim inspeelde op de horeca-sluiting door Corona.

LinkedIn Post voorbeeld

Een LinkedIn post hoeft niet standaard een video, een foto of wat tekst te zijn. Wees creatief. Laat je netwerk iets winnen.

Prikkel zo goed als dat je kunt de nieuwsgierigheid van je netwerk en lok waar het kan de interactie uit. Laat mensen je bericht liken of vraag ze om hun reactie achter te laten of hun collega’s te taggen.

LinkedIn Post voorbeeld

Humor is natuurlijk persoonlijk. En hoewel deze posts over het algemeen zeer goed werken, schuilt er ook een klein gevaar.

Wat jij grappig vindt om te delen, kan voor andere aanstootgevend zijn.

Sta je achter de post en vind je dat je netwerk wel een lach kan gebruiken? Gebruik humor.

LinkedIn Post voorbeeld

LinkedIn draait om de interactie. Hoe meer mensen reageren op jouw bericht, hoe meer mensen je bericht te zien krijgen.

Het starten van een discussie kan net als het gebruikmaken van humor ook verkeerd uitpakken. Waar medestanders zijn, zijn ook tegenstanders.

Start alleen een discussie via je LinkedIn post als je tegen een stootje kunt. Niet iedereen zal even leuk reageren, maar het is wel een van de beste technieken voor veel bereik.

LinkedIn Post voorbeeld

Nu is er ook nog zoiets als de perfecte LikedIn post. De post waarvan je sowieso weet dat je enorm veel reacties en likes zult krijgen.

Het is de post die iedereen gemakkelijk (keer op keer) kan plaatsen, maar waarvan je wel even moet weten hoe je het aanpakt.

Nu had ik deze technieken makkelijk in een cursus kunnen gieten en misschien doe ik dan ook nog wel, maar tot die tijd kun jij het concept (met uitleg) gewoon gratis downloaden.

De meeste mensen begeven zich op LinkedIn om geïnspireerd te worden. Aangezien jij de expert bent in de branche kun je deze vorm gemakkelijk keer op keer gebruiken.

Bedenk eens welke snelle tips jij je netwerk kan geven. Tips die ze in een paar minuten kunnen toepassen, maar hen wel enorm op weg helpt.

Gebruik voor deze LinkedIn post het liefste directe video’s. Video’s die je niet via YouTube of Vimeo deelt, maar direct upload op LinkedIn.

Polls werken op dit moment het beste. Het lijkt zelfs niet uit te maken welke vraag je in de poll stelt. Probeer in je bericht een poll te verwerken zodat LinkedIn je automatisch aan meer mensen toont.

Combineer de Poll met een van de andere ingrediënten voor extra bereik.

Deel het succes van je klanten. Beschrijf het probleem waar ze tegenaan liepen en hoe jij ze hebt geholpen.

Klaar voor jouw perfecte post?

En, wat zeg je ervan?

Zullen we het eens gaan proberen in de praktijk?

Pak een van de ingrediënten, zorg dat je de casestudy hebt gedownload en geef vorm aan je nieuwe LinkedIn post. Wil je meer van dit soort tips krijgen of gewoon inspiratie opdoen aan de hand van mijn berichten, voeg mij toe aan je netwerk.

Yes! Jij krijgt het handboek. Waar kunnen we het naar toesturen?

Waar kunnen alle updates naar toe?

Weet je het zeker!?

Je vergeet je gratis download…

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?