Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Bepaal je social media strategie en social media plan – 11 tips

Marlon Roelofse   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-07-2019   |   ,

Tegenwoordig ontkomen we er niet meer aan, social media. Vrijwel iedere marketingstrategie bevat een content strategie, waarin een social media plan is meegenomen. Dit kan ook niet anders, want de invloed van (en op) social media is zeer groot. Al die feiten zijn leuk, maar hoe schrijf je nu een strategisch social media plan? Hoe kom je tot de juiste content voor jouw doelgroep en hoe zorg je dat je zichtbaar blijft bij je volgers? Dat lees je in onderstaand artikel en zie je in de bijgevoegde Woensdag Gemakdag aflevering.

 

#1: Beschrijf je organisatie en win met jouw social media strategie

Laten we bij het begin beginnen. Geef een korte beschrijving van jouw organisatie, het liefst in één zin. Deze korte beschrijving maakt het voor jezelf helder waar je voor staat en wat je wilt uitstralen. Later in het plan komt deze beschrijving goed van pas.

Beantwoord voor jezelf kort de volgende vragen:

  • Wie zijn jullie?
  • Wat doen jullie?
  • Waar staan jullie voor?
  • Welke klanten passen het beste bij jullie?

Het is niet nodig om een compleet businessplan te schrijven. Maar… voor een sterke social media strategie, die aansluit bij je bedrijf, dien je wel eerst je bedrijf te omschrijven. Waar sta je voor, wat zeg je wel en wat zeg je liever NIET?

Schrijf het liefst enkele kernpunten van je organisatie op, dat helpt je later om meer focus vast te houden. Heb je jouw organisatie zo kort mogelijk omschreven? Onderzoek dan welke social media strategie het beste bij je past.

#2: Ontdek wie er over je praat en je krijgt een sterk social media plan

In de tweede stap van jouw social media strategie gaan we op onderzoek uit. We bekijken of er al over je organisatie gepraat wordt op social media.

Je kunt zien wie over je praten en wat er gezegd wordt. Mensen die al over je praten, zijn hoogstwaarschijnlijk ook geïnteresseerd in jouw organisatie. Hoe makkelijk is het dan om deze mensen te bereiken?

Er zijn allerlei tools om te monitoren wat mensen over je zeggen, enkele voorbeelden om jou te helpen, zijn:

  • Social Mention: via deze tool zie je wat er over je organisatie wordt gezegd. Social Mention zoekt op meer dan 100 verschillende sociale platformen. Daarnaast zie je in een duidelijk overzicht de positieve, negatieve en neutrale berichten. Dit helpt jou om in te spelen op negatieve reacties, maar het helpt je ook om je (potentiële) doelgroep te vinden;
  • HootSuite: HootSuite maakt in een oogopslag inzichtelijk wat er op alle netwerken gebeurt. Daarnaast kun je berichten inplannen voor al je accounts en je kunt rapporten laten samenstellen, op basis van jouw voorkeuren.

# 3: Breng je visie in kaart en houdt de focus vast in je social media plan

Social media campagne

Je hebt in kaart gebracht waar je organisatie voor staat, wat je wilt uitstralen en wat er over je wordt gezegd. Nu ga je de toekomst bekijken, wat wil je bereiken met de inzet van social media? Wellicht heb je het al door, in deze derde stap ga je aan de slag met het opstellen van doelstellingen.

Social media maakt van alles mogelijk, maar het is wel belangrijk om helder in kaart te brengen wat je dan precies wilt bereiken.

Denk hierbij aan het vergroten van de naamsbekendheid, het verhogen van de interactie op je pagina of meer websitebezoekers via social media.

Door doelstellingen te formuleren, weet je waar je met jouw organisatie naartoe wilt werken. Je brengt inzichtelijk wat je verwacht en kunt achteraf bekijken of dit is gelukt of niet.

Mocht het niet gelukt zijn, kun je bekijken waar dit aan heeft gelegen en hoe je dit in het vervolg kunt verbeteren.

Het formuleren van doelstellingen is niet altijd even makkelijk. Het is belangrijk dat je de doelstellingen zo formuleert, dat je later kunt bekijken of je ze daadwerkelijk hebt behaald. Er zijn verschillende methodes om doelstellingen te formuleren, maar een van de meest bekende is toch wel de SMART formule.

Tip! Ontdek hoe jij een krachtige online strategie opstelt!

Hoe je een SMART social media plan opstelt

SMART staat voor:

  • Specifiek: Wees concreet en duidelijk;
  • Meetbaar: Zorg dat je de doelstellingen kunt meten;
  • Acceptabel: Zorg dat de doelstellingen geaccepteerd worden door de belanghebbenden, zodat de kans groter is dat de doelen behaald worden;
  • Realistisch: De doelstellingen moeten wel haalbaar zijn;
  • Tijdgebonden: Geef de tijdspanne aan waarin de doelstelling behaald moet worden.

Zo moet het wel:

  • Het aantal website bezoekers via Facebook moet binnen een jaar zijn gestegen met 15%;
  • Het bereik van de geplaatste berichten op de Facebookpagina moet voor 31 mei 2018 zijn gestegen met 20%;
  • Door middel van social media in 2018 de omzet verhogen met 10%, ten opzichte van 2017.

Zo niet:

  • Het aantal likes op de Facebookpagina moet stijgen;
  • We willen meer bezoekers naar de website via social media.

# 4: Onderzoek voor jouw social media strategie wat er gezegd wordt

In stap 2 heb je gekeken naar wie er al iets over jouw organisatie zegt. In de vierde stap gaan we juist kijken wat er dan wordt gezegd.

De mensen die al iets over jou hebben gezegd, zijn hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd in jouw vakgebied. Maak daarom een overzicht van onderwerpen waar deze mensen nog meer over hebben geschreven.

Dit overzicht kun je als input gebruiken bij het bepalen van je social media kalender, die je in stap 8 gaat maken, en het helpt je bij het schrijven van je blogs.

# 5: Bepaal de doelgroep van je social media campagne

Nu duidelijk is waar je voor staat, wie er al over je schrijft, wat je wilt bereiken en wat populaire onderwerpen zijn, is de tijd aangebroken om je doelgroep te bepalen.

Je hebt al het een en ander aan informatie opgehaald uit je vorige stappen, nu is het tijd om dit specifiek te maken.

Maak een heldere beschrijving die bestaat uit:

  • Waar de doelgroep zich bevindt;
  • Waarom de doelgroep zich hier bevindt;
  • Kenmerken van je doelgroep (denk hierbij aan leeftijd, geslacht, interesses, etc.).

# 6: Bepaal de middelenmix voor je social media plan

Nu je weet wie je doelgroep is en waar je doelgroep zich bevindt, kun je de middelenmix gaan bepalen. Zit je doelgroep voornamelijk op Facebook en niet op Twitter, dan is het logisch dat je Facebook inzet en Twitter achterwege laat.

Het is dan zinloos om je energie te steken in het bedenken van tweets, terwijl je doelgroep ze niet zal zien. Misschien zit jouw doelgroep wel voornamelijk op LinkedIn, dan richt je je op het bedenken van content voor dit medium.

Daarnaast is het verstandig om te bedenken welke kanalen het beste bij jouw organisatie passen. Stel, je doelgroep is actief op LinkedIn en Instagram, maar Instagram past totaal niet bij jouw organisatie.

Het zou kunnen dat je de content moeilijk kunt delen in de vorm van foto’s. Dan is het niet verstandig om je energie te steken in Instagram, die kun je dan beter steken in LinkedIn.

Leestip! Ontdek hoe je als MKB ondernemer jouw social media kanalen het beste kunt inzetten!

# 7: Formuleer een heldere boodschap die je wilt communiceren

Nu komen we weer bij waar we zijn begonnen. Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je over wilt brengen op je doelgroep.

Hoe mooi is het, dat je de eerste stap voor het formuleren van je boodschap al hebt gezet. Je hebt namelijk al helder waar je voor staat en dit is dan ook het begin van je boodschap.

Werk dit verder uit en maak voor jezelf duidelijk wat je wilt dat jouw doelgroep meekrijgt. Waar sta je voor? Wat is je grootste visie, wens of ambitie?

Zo willen wij bij Internet Marketing Gemak van elke website je beste werknemer maken. Alle tips en tricks die wij kunnen geven om jou daarbij te helpen, delen wij op onze social media kanalen.

# 8: Maak een overzichtelijke en duidelijke social media kalender

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je de doelstellingen behaalt, maar voordat het zover is, moeten we eerst zorgen voor een heldere social media kalender. Het is nu duidelijk waar de interesses van je doelgroep liggen en wat je aan je doelgroep wilt overbrengen.

De social media kalender moet duidelijk maken op welk moment en op welk kanaal bepaalde content wordt gedeeld. Hierbij is het verstandig om rekening te houden met belangrijke feestdagen, jubilea en andere interessante dagen waar je op kunt inspelen met je berichten.

Heb je deze dagen van tevoren al duidelijk, kun je ze niet vergeten en loop je geen kansen mis. Op de afbeelding zie je hoe wij dit hebben weergegeven. We maakten een feestdagen kalender met de vaste feestdagen en andere leuke dagen waarop we kunnen inspelen.

Social media kalender

Doe wat inspiratie op door andere pagina’s te analyseren, wellicht brengt het je op leuke ideeën voor jouw eigen social media kanalen.

Let hierbij wel op dat je met je eigen content komt en niet klakkeloos de social media strategie overneemt van anderen. Dan onderscheid je je niet meer en raakt je doelgroep niet geprikkeld om jouw berichten te lezen.

Neem in de social media kalender ook mee wie er binnen jouw bedrijf op bepaalde berichten reageert en hoe lang de reactietijd is. Laat je dit in het midden, dan voelt niemand zich geroepen om te reageren of gaan meerdere mensen door elkaar reageren. Dan wordt het een rommeltje en dat is niet wat je wilt!

Tip! Werk vooruit. Zorg dat je voorloopt op jouw social media planning en dat je altijd berichten klaar hebt staan. Op deze manier voorkom je dat je op het laatste moment nog berichten moet bedenken die wellicht niet aansluiten op de strategie die je van tevoren hebt vastgesteld.

Je kunt hiervoor verschillende tools gebruiken, maar je kunt de berichten ook klaarzetten in een Word of Excel bestand. Het kan uiteraard altijd voorkomen dat er een bepaalde gebeurtenis is waar jij wel op moet inspelen. Doe dat dan vooral in de vorm van een extra bericht!

# 9: Formuleer KPI’s om jouw social media strategie te monitoren

KPI’s, oftewel ‘key performance indicators’ zijn variabelen om de prestaties van een organisatie te analyseren.

Door middel van KPI’s meet je in hoeverre bepaalde doelstellingen bereikt worden. Je maakt als het ware de voortgang inzichtelijk en kunt tijdig ingrijpen wanneer het dreigt mis te gaan.

Waarom zou je KPI’s opstellen? Je moet als bedrijf weten waar je in moet investeren en hoe kan je dat doen als je de resultaten niet meet? Het opstellen van KPI’s doe je niet even 1, 2, 3, nee daar moet je goed over nadenken.

Vaak komen KPI’s zomaar uit de lucht vallen en worden er relatief “simpele” varianten gebruikt. KPI’s moeten juist iets zeggen over de waarde van een social media account. Wil je nog een stap verder gaan, dan kun je ook de doelgroep betrekken in je KPI’s.

Hoe het in ieder geval niet moet:

  • Aantal tweets;
  • Aantal volgers.

KPI’s die iets zeggen over de waarde van het account:

  • Aantal retweets;
  • Aantal kliks op links in updates;
  • Aantal deelacties per dag.

Zoals je ziet, geven deze KPI’s meer inzicht in de kwaliteit van de content. Je trekt de focus nu niet zozeer op het aantal volgers, maar op de kwaliteit. Uiteindelijk wil je liever volgers die echt geïnteresseerd zijn in jouw merk, dan mensen die je pagina liken, maar vervolgens nooit meer terugkomen.

Je kunt nog een stap verder gaan en je doelgroep betrekken in je KPI’s. Enkele voorbeelden zijn:

  • Aantal retweets van mensen die meer dan 1000 volgers hebben;
  • Aantal volgers in de leeftijdscategorie 18 – 24;
  • Aantal volgers met de woorden ‘online marketing’ in hun biografie.

Door doelgroepgerichte KPI’s op te stellen, wordt de strategie van social media meer in de richting van de doelgroep gestuurd.

# 10: Ga aan de slag met het monitoren van de KPI’s

Je hebt de KPI’s opgesteld, dan is het nu tijd om ze te monitoren. Je kunt nog zulke sterke KPI’s opstellen, maar als je er niet meer naar omkijkt, heb je er alsnog niks aan.

Begin met het monitoren van de KPI’s na de eerste drie maanden. Na een maand kun je namelijk nog niet veel zeggen, na drie maanden heb je een beter beeld. Speel in op de resultaten en stel de KPI’s, waar nodig, bij.

Hoe monitor je de KPI’s?

Je kunt ervoor kiezen om jouw KPI’s te monitoren via de social media kanalen zelf, maar er zijn ook allerlei handige tools om in een overzicht alle kanalen te monitoren. Eerder hadden we het al over HootSuite, deze tool kan je ook helpen bij het monitoren van je KPI’s.

Maar vergeet Google Analytics niet, hiermee zie je precies hoeveel mensen via social media naar jouw website zijn gegaan. Dus heb je een KPI met betrekking tot het aantal websitebezoekers, zorg dan dat je weet hoe Google Analytics werkt.

Na die drie maanden kun je wel iedere maand je KPI’s monitoren en waar nodig weer bijstellen. Het is belangrijk dit goed bij te houden, want iedere verandering kan invloed hebben op je KPI’s. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe social media campagne start, heeft dit weer invloed op je huidige KPI’s.

# 11: Evalueer jouw social media strategie

Eerder heb je de doelstellingen en KPI’s opgesteld. Nu is het tijd om te bekijken of je doelen zijn behaald.

Zijn je doelen behaald? Geweldig!
Gefeliciteerd!

Dit is positief, maar wil niet zeggen dat je niet hoeft te evalueren. Het is alsnog goed om te kijken welke punten goed hebben gewerkt en welke punten wellicht toch minder hebben gewerkt.

Daarnaast is het ook goed om te kijken of je je KPI’s tussentijds hebt moeten bijstellen en waar dit aan heeft gelegen. Al deze informatie kun je weer meenemen in het vervolg van je social media strategie.

Social media evaluatie

Zijn je doelen niet behaald? Jammer! Tijd voor een goede evaluatie!

Het is heel jammer dat je doelen niet zijn behaald, maar van je fouten kun je leren, toch? Bekijk en bespreek daarom goed waar het aan heeft gelegen dat je doelen niet zijn behaald.

Had je misschien tussentijds je KPI’s moeten bijstellen, maar heb je dit niet gedaan? Of zijn er andere zaken waar je het hebt laten liggen?

Wellicht heeft het niks met jouw organisatie te maken, maar waren er andere factoren waardoor je doelen niet zijn behaald. Factoren waar jij geen invloed op hebt, in dat geval is het goed om te kijken hoe je eventueel toch had kunnen inspelen op die factoren.

Bekijk en bespreek dit uitvoerig met je team, zodat je in het vervolg deze fouten niet meer maakt en in de toekomst je doelen wel gaat behalen.

Klaar om aan de slag te gaan met jouw social media strategie?

Je hebt 11 tips gekregen om een sterke social media strategie te bepalen. Je weet nu dat het belangrijk is om heldere doelstellingen te formuleren en de juiste KPI’s op te stellen, maar vooral ook dat je blijft monitoren. Het formuleren van doelstellingen en KPI’s alleen, is niet voldoende.

Je doet er goed aan om deze tips bij elke social media campagne opnieuw te gebruiken. Je maakt dan altijd campagnes die goed doordacht zijn en die je later goed kunt evalueren.

Leestip! Bekijk ook eens het artikel waarin je leest hoe je een marketingcommunicatieplan schrijft die niet in de prullenbak verdwijnt, maar echt uitgevoerd wordt.

Ik wens je heel veel succes bij het bepalen van jouw social media strategie!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Marlon Roelofse

Als communicatiespecialist weet Marlon hoe je de juiste snaar raakt bij jouw bezoekers. Of het nu gaat om seo teksten, content marketingstrategieën, blogberichten of een totale e-mailcampagne, Marlon weet hoe ze met behulp van content jouw bedrijf kan laten groeien.

Laat een reactie achter