In 9 Stappen succesvol adverteren op Facebook (Meta)

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Hoe kun je adverteren op Facebook?

Je kunt op verschillende manieren op Facebook adverteren. Je kunt adverteren via je eigen Facebook pagina en zo een van je eerder geplaatste berichten boosten.

De andere manier van adverteren is via het advertentiebeheer van Facebook. Deze laatste mogelijkheid wordt in dit artikel besproken en geeft je tevens de meeste mogelijkheden.

Wat kost adverteren op Facebook?

Het adverteren op Facebook zelf is gratis, je betaalt uiteraard wel de adverteerkosten. De kosten hangen vooral af van de groote van je campagne, de concurrentie in de veiling en de effectiviteit van je advertenties.

Gemiddeld kost een goede adverteercampagne via Facebook Ads tussen de € 2 en €3 per lead.

Dit hangt wel enorm af van je branche.

Daarnaast kost het adverteren op Facebook in het begin altijd meer. Jij EN Facebook hebben tijd nodig om te leren wat het beste werkt.

Ondernemers die hun Facebook adverteren uitbesteden aan ons weten dat we in het begin met een groter budget werken en een vast testproces hebben.

Hoewel dit eventjes meer tijd en geld kost triggert dit proces het beloningssysteem van Facebook.

Facebook beloont adverteerders die effectieve advertenties maken.

De kunst van het adverteren op Facebook is dan ook vooral om advertenties te creëren, die niet voelen als advertenties.

Hoe je dat slim doet, leggen we je allemaal stap voor stap uit, maar eerst nog even het volgende.

Voordat je begint met Facebook Ads

Voordat jij begint, is het belangrijk dat je eerst een Facebookpagina hebt aangemaakt en de Facebook pixel hebt ingesteld.

Vervolgens wil je voorkomen dat je verlies draait met je advertenties, dus is het belangrijk dat je een veilig adverteerbudget bepaalt.

Hoe je dat slim doet, leg ik je uit in de video.

De basis van Succesvol adverteren op Facebook

Voor het adverteren op Facebook dienen we samen onze marketingdoelstelling te bepalen, een advertentieset in te stellen en vervolgens verschillende Facebook advertenties te maken.

We beginnen met doelstelling.

1 | Kies je doelstelling

De eerste stap is het kiezen van je doel. Wat wil je met je advertentie bereiken?

Er zijn 11 verschillende doelstellingen om uit te kiezen op Facebook.

1 | Bekendheid

Start jij met het adverteren op Facebook voor betere branding, dan heb je de keuze je campagnedoelstelling in te stellen op merkbekendheid of bereik.

Over merkbekendheid

Toon je Facebook advertenties aan mensen die hoogstwaarschijnlijk jouw merk al kennen of al eerder op jouw advertenties hebben gereageerd.

Stel je de merkbekendheid in als campagnedoelstelling dan kies je vooral voor de kracht van herhaling.

Over bereik

Toon jouw advertenties aan zoveel mogelijk mensen. Met andere woorden, laat Facebook, binnen jouw budget, jouw advertentie aan zoveel mogelijk mensen tonen.

Waar let je op als je adverteert met de doelstelling bekendheid?

De doelstelling bekendheid lijkt een goede keuze voor veel beginnende adverteerders.

Echter, in de praktijk zien wij weinig goede resultaten en is deze doelstelling vooral weggelegd voor grote bedrijven met forse adverteerbudgetten.

Het gaat bij deze doelstelling niet om een daadwerkelijke actie, maar om de massa. Zoveel mogelijk mensen jouw advertentie tonen, of ze daar nu op reageren of niet.

2 | Overweging

Kies je om je Facebook advertentie te richten op de doelstelling “overweging” dan wil je dat mensen de interactie aangaan. Ze moeten iets doen om jouw doelstelling te bereiken. Welke actie jij verwacht dat ze doen, hangt af van je keuze.

Verkeer

Stuur mensen naar een website, app, YouTube kanaal, Facebook event of ander online kanaal. Kies je voor verkeer dan promoot je als het ware een willekeurige link en is je doelstelling bereikt als er zoveel mogelijk mensen, tegen een zo laag mogelijke kosten, op klikken.

Betrokkenheid

Kies je voor betrokkenheid dan gaat het jou vooral om de interactie op Facebook zelf. Zo kun je kiezen voor betrokkenheid bij een facebookbericht, nieuwe pagina-vind-ik-leuks of reacties op evenementen.

Appinstallaties

Heb jij een app die meer aandacht verdient? Kies voor de appinstallaties en maak de keuze tussen automatische of normale advertenties. Facebook zal haar best doen om zoveel mogelijk mensen te vinden waarbij de kans het hoogst is dat zij je app zullen downloaden. 

Videoweergave

Heb jij een video opgenomen en wil je deze aan zoveel mogelijk mensen tonen, dan kies je voor de videoweergave optie. Facebook zal vooral de advertentie (video) laten zien aan gebruikers waarvan Facebook weet dat zij goed reageren op video’s.

Leads generen

Via de optie leads generen geef je aan Facebook aan dat je op zoek bent naar nieuwe contactgegevens van potentiële klanten.

Je kiest voor deze optie als je bijvoorbeeld een e-book of gratis intake weggeeft. Bij deze optie blijven de gebruikers op Facebook en krijgen zij na het klikken op jouw advertentie een formulier te zien. De informatie die Facebook al heeft van de gebruiker zal worden gebruikt om het formulier in te vullen.

Chatberichten

Snel de interactie aangaan met je doelgroep? Kies voor de doelstelling chatberichten. Via de chatberichten kunnen mensen na het klikken op je advertentie direct een chat starten via Facebook Messenger of Instagram Direct.

Waar let je op als je adverteert met als doelstelling overweging?

De campagnedoelstelling “overweging” is bedoeld als het jou vooral om de interactie gaat. Je wilt dat mensen “iets” doen. Reageren, chatten, downloaden of een formulier invullen.

Denk goed na over je uiteindelijke doelstelling.

Wat is de ultieme uitkomst? Wil je dat iedereen je video bekijkt of liever dat ze daarna iets kopen, downloaden of contact met je opnemen?

Probeer bij je eerste Facebook advertentie je vooral te richten op de meest ultieme uitkomst. Verwacht je een bepaalde actie nadat iemand op je link heeft geklikt, op je bericht heeft gereageerd of je video heeft bekeken, overweeg dan of je niet beter kunt kiezen voor de doelstelling “conversie”.

3 | Conversie

Richt jij je op conversies dan verwacht je van Facebook dat zij je Facebook advertentie zo optimaliseren dat de kans het hoogst is dat jij aankopen realiseert, inschrijvingen op je nieuwsbrief of welk doel je ook bepaald hebt.

Conversies

Richt je advertentie op de mensen waarvan de kans het hoogst is dat zij je product of dienst kopen. Denk daarbij niet alleen aan de aankoop, maar ook aan iedere tussenstap, oftewel de complete sales funnel.

Welke actie kan een potentiële klant uitvoeren dat hen verder op weg helpt in het koopproces?

Bijvoorbeeld het aanvragen van een intake, het toevoegen van een product in de winkelmand of het aanvragen van een offerte.

Verkopen uit catalogus

Maak automatisch advertenties op basis van jouw productcatalogus. Koppel je webshop met Facebook en Facebook doet de rest.

Winkelverkeer

Toon je advertenties aan de mensen die dicht in de buurt van je winkel zijn en hoogstwaarschijnlijk in je doelgroep passen.

Waar let je op als je adverteert met als doelstelling conversie?

In de meeste gevallen, zeker als je net begint met het adverteren op Facebook, kun je jezelf het beste richten op de doelstelling conversie. Zeker wanneer je van je campagne verwacht dat het jouw leads of klanten oplevert.

Werk je met deze doelstelling teken dan eerst het complete aankoopproces van je klanten uit. Start voor iedere fase in het koopproces een losse campagne en gebruik de tussenstappen als losse conversie.

Richt jij je op winkelverkeer probeer de winkelbezoekers dan extra te prikkelen om in te checken bij je winkel en eventueel hun vrienden te taggen.

Gebruik eventueel een speciale kortingscode in je advertenties voor nog meer inzage in de effectiviteit van je campagne.

2 | Stel de advertentieset in

Heb je jouw campagnedoelstelling bepaalt dan stuurt Facebook je door naar de advertentieset.

Binnen de advertentieset stel je in wat je wilt bereiken met je Facebook advertentie (afhankelijk van de doelstelling uit stap 1) en bepaal je de doelgroep, plaatsingen en jouw budget. 

Het belangrijkste van de advertentieset is de doelgroep.

Op wie richt jij je de Facebook advertentie?

Bij het instellen van je doelgroep kun je rekening houden met de locatie, leeftijd, taal, interesses en hoe zij zich gedragen.

Naast de doelgroep bepaal je waar jouw advertentie getoond wordt. Zo kun je ervoor kiezen om alleen te adverteren op Facebook of ook op Instagram.

Daarnaast kies je op welke plek jouw advertentie getoond mag worden.

Waar let je op binnen je advertentiesets?

Binnen de advertentieset bepaal je wie de advertentie te zien krijgt en op welke plekken (en kanalen) je adverteert.

Het is belangrijk dat je bij het instellen van je advertentiesets de juiste doelgroep bepaalt.

Zorg dat je een onderscheid maakt in je doelgroepen. Zorg dat iedereen, afhankelijk waar zij zich op dat moment in de klantreis bevinden, een andere advertentie te zien krijgt.

Hoe je dit (erg) slim doet, samen met nog veel meer snelle Facebook adverteer tips, leer je verder op in deze gids.

3 | Maak een Facebook advertentie

Je bent bij de laatste stap aangekomen. Eerder heb je de campagnedoelstelling bepaalt, een advertentieset ingesteld en nu is het tijd om je eerste advertentie te maken.

Afhankelijk van je campagnedoelstelling en je advertentieset bepaal je welke soort advertentie je dient te maken.

Waar let je op binnen je advertenties

Probeer in je advertentie rekening te houden met het format, de afmetingen en de doelgroep.

Richt je advertentie op de doelgroep die je in de advertentieset hebt ingesteld en maak het persoonlijk.

Richt ik mij bijvoorbeeld op ondernemers die meer willen leren over het adverteren op Facebook, dan houd ik daar rekening mee in mijn advertentie. Ik zal het dan bijvoorbeeld meer hebben over winst, meer klanten, minder kosten etc.

Zal ik mij meer hebben gericht op werknemers die alles willen leren over Facebook adverteren dan zal ik het meer hebben over: Laat je baas versteld zijn, wordt de beste van je collega’s etc.

Probeer in je Facebook advertentie niet direct de verkoop te maken, maar promoot de volgende stap. Wil je dat ik op een link klik, een video bekijk of een formulier invul, maak mij dan zo nieuwsgierig mogelijk.

Verkoop als het ware niet het eindproduct, maar de volgende stap.

Start met NIET meer dan drie advertenties.

Geef Facebook enkele verschillende varianten, maar maak het niet te bont. 

Hoe meer advertenties jij tegelijkertijd opstart, hoe meer budget Facebook nodig heeft om te testen welke advertentie bij welke persoon past en welke advertentie Facebook uiteindelijk beter niet kan gebruiken.

Slimmer adverteren

We hebben nu alle basisstappen om succesvol te adverteren op Facebook doorgelopen.

Het is tijd voor de ‘good stuff’.

In het volgende hoofdstuk neem ik je stap voor stap mee in de wondere wereld van Facebook Ads en geef ik je de beste tips na jarenlang adverteren.

We delen onze werkwijze en de slimste methodes om je kosten drastisch te verlagen.

6 Slimme tips

Als je start met het adverteren op Facebook ga je fouten maken. Fouten die je geld kosten. Veel geld kosten.

Het voordeel voor jou?

Ik heb alle kostbare fouten al voor jou gemaakt. Doe er je voordeel mee.

1 | Test D.A.T.H

Het belangrijkst om succesvol te adverteren op Facebook is het testen. Op basis van keiharde data je advertenties verbeteren. Dit doe je via de D.A.T.H

Doelgroep testen

Als je jouw Facebook advertentie een tijdje hebt laten draaien en voldoende data hebt verzameld is het belangrijk dat je onderzoekt of je deze doelgroep nog verder kunt verfijnen. Enkele slimme tips voor een winstgevende doelgroep geef ik je later.

Afbeelding testen

De meeste mensen starten met een beeldadvertentie. Gebruik je geen afbeelding maar een video, test dit dan. Verander niets aan de advertentietekst, maar verander alleen de afbeelding. Gun Facebook de tijd om de advertentie aan voldoende mensen te tonen en oordeel vervolgens welke afbeelding het beste werkt.

Bij het testen is het slim om je advertentie 3 keer te kopiëren. Je laat de tekst zoals het is en bepaalt vervolgens 3 verschillende afbeeldingen. Voor iedere advertentie 1.

Tekst testen

Als je een winnende afbeelding hebt gekozen, kies je de beste afbeelding, je kopieert wederom de Facebook advertentie en maakt 3 verschillende varianten van de tekst.

Gun Facebook weer de tijd om je advertentie aan voldoende mensen te tonen en gebruik vervolgens de advertentietekst die het beste werkt.

Hook testen

Als je adverteert dan is de invalshoek een van de belangrijkste elementen die jouw succes bepaalt. Wat wordt de invalshoek van jouw advertentie? Welke USP zet je extra in het zonnetje?

Praat je in winst- of verliestaal? Praat je over functies of kies je meer voor de voordelen?

Test regelmatig de invalshoek van je advertentie.

Kijk maar eens naar dit voorbeeld:

  • Stop met het verliezen van je concurrenten en maak winstgevende Facebook Ads
  • Win val jouw concurrenten en creëer de beste Facebook Ads

In principe beloof ik hetzelfde, maar is de invalshoek compleet anders.

2 | Gebruik aangepaste doelgroepen

Aangepaste doelgroepen is een van de krachtigste instrumenten die je kunt inzetten om je Facebook campagne meer kans van slagen te geven.

Er zijn verschillende doelgroepen die Facebook aanbiedt. Je kunt een aangepaste doelgroep instellen via je ‘eigen bronnen’ zoals bijvoorbeeld je website of nieuwsbriefbestand. Je kunt ook een doelgroep samenstellen naar aanleiding van de interactie op Facebook via de Meta Sources.

Ik raad je aan zoveel mogelijk te werken met aangepaste doelgroepen. Een aangepaste doelgroep neemt veel werk uit handen en zal (in de meeste gevallen) voor betere resultaten leiden.

Maak in ieder geval campagnes voor de volgende doelgroepen:

  1. Website
  2. Klantenlijst

Aangepaste doelgroep: website

Je kunt automatisch een doelgroep door Facebook laten maken van alle mensen die je website (of een bepaalde pagina) hebben bezocht. Hebben ze jouw website al eens bezocht, dan kennen ze je merk al en hebben ze in ieder geval enige interesse getoond.

Maak bijvoorbeeld een algemene doelgroep van iedereen die je website heeft bezocht. Maak vervolgens ook doelgroepen voor specifieke pagina’s. Bijvoorbeeld je verkooppagina’s.

Aangepaste doelgroep: klantenlijst

Werk jij veel met e-mailmarketing dan heb je al een grote klantlijst. Je kunt ook de klantlijst uit je CRM-pakket halen. Vervolgens zal Facebook proberen de klantlijst te koppelen en haar Facebookgebruikers.

3 | Werk met vergelijkbare doelgroepen

Als je eerder een doelgroep hebt samengesteld, kun je aan de hand van deze doelgroep een vergelijkbare doelgroep samenstellen. Facebook kijkt dan naar de top 1,2,3…% van haar gebruikers die het meest op deze doelgroep lijkt.

Het werken met een vergelijkbare doelgroep is enorm lucratief. Vooral wanneer je deze gebruikt bij je klantenlijst.

4 | Adverteer op de customer journey

Voor iedere fase in de customer journey wil je een nieuwe campagne starten, of in ieder geval verschillende soort advertenties hebben gemaakt. Maak voor ieder fase in het koopproces een losse advertentie en speel met de hooks.

5 | Maak offline online

Deze tip zal niet voor iedereen werken, maar is er een offline event of een grote beurs geweest waar jouw ideale klanten op afkomen, target dan de locatie. Stel dat er in de jaarbeurs een groot event is geweest over Facebook advertising dan kan ik iedereen die op dit event is geweest een advertentie tonen.

6 | Steel de beste campagnes

Om meer transparantie te bieden toont Facebook alle advertenties in hun advertentiebibliotheek. Je kunt daar zoeken naar je concurrenten of via een bepaald zoekwoord.

Kijk naar de advertenties die al het langste actief zijn (dus uitgevoerd vanaf een datum ver in het verleden).

Hoe ouder de advertentie, hoe succesvoller deze voor de adverteerder zal zijn.

Gratis Masterclass Facebook Ads

Je hebt de basis onder de knie. Je hebt zelfs al enkele van onze beste tips gekregen. Maar wat nu als je het volgende kan ontdekken:

  • De Facebook campagne waarmee wij slechts € 0,07 cent per klik hebben betaald
  • Hoe je iedere advertentie gestructureerd test en optimaliseert
  • De 3 belangrijkste optimalisatie technieken (waardoor wij slechts € 0,89 per lead betalen)

Ga ervoor

Het adverteren op Facebook is gewoon doen. Ja, dit kost tijd en geld, maar je leert er wel van.

Vind je het lastig om te beginnen, om Facebook advertenties te bedenken of om de juiste doelgroep te kiezen? Stel ons gerust al je vragen.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan