Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Instagram Biografie

Hoe maak je in een paar simpele stappen een krachtige instagram biografie?

De perfecte Instagram Biografie

Wat maakt een normale biografie een perfecte biografie voor Instagram? We leggen het je stap voor stap uit en sluiten af met enkele handige tips.

Waarom een biografie op Instagram het allerbelangrijkst is?

Tijdens het gebruik van Instagram kom je erachter dat je geen hyperlinks kwijt kunt in geplande berichten. Je kunt proberen de berichtteksten met een URL te vullen, maar deze zal altijd als platte tekst worden getoond en is daardoor niet klikbaar.

De enige plek waar jij links kunt tonen die klikbaar zijn, is op de profielpagina onder de biografie.

Waar pas je de biografie van Instagram aan?

Om je biografie te vullen en/of aan te passen, klik je op je profielpagina op de knop ‘Profiel bewerken’. In het scherm met profielinstellingen kun je in het veld ‘Bio’ een korte omschrijving van het account kwijt en de gewenste URL plaats je in het veld ‘Website’.

Hoe zorg je op Instagram voor een goede biografie en naar welke link verwijs je?

Het schrijven van een goede Instagrambiografie is lastiger dan het lijkt. Je kunt er tot 150 tekens kwijt, waardoor je al snel plaats te kort hebt. Daarnaast is de URL-verwijzing die je er kunt maken minstens zo lastig. Wat zet je hier neer, waar link je naartoe, wat is tactisch?

Juist dit laatste punt in het rijtje, ‘Wat is tactisch’, biedt uitkomst op beide vlakken. Plan een brainstormsessie in, schrijf jouw ideeën op, ga de voor- en nadelen na en maak er daarna een eliminatieproces van. De ideeën die uiteindelijk door het eliminatieproces komen, zet je beknopt en duidelijk in je biografie (Less is more). De gemiddelde gebruiker beslist toch al vrij snel of zij je feed wel of niet bekijken.

Houd je biografie duidelijk en kort

Hierdoor zal de gebruiker eerder voor ogen hebben wie je bent en wat je doet. Een tekst als ’Leer hoe je jouw tuin goed onderhoudt’ zal effectiever werken dan een tekst als ‘Wij zijn een hoveniersbedrijf gevestigd in Capelle aan de IJssel die jou leert hoe je jouw tuin ook in de wintermaanden onderhouden kunt’.

Het maakt niet uit wie je bent of op welke locatie je werkzaam bent. Een online bezoeker beschouwt dit als nutteloze informatie. Als zij toch willen weten waar jouw bedrijf gevestigd is, dan klikken ze vanuit zichzelf op de URL-link van jouw profiel.

Wat zet je in de URL-link binnen een Instagramprofiel?

Grote kans dat jij op dit moment direct naar jouw website linkt en waarschijnlijk heb je de link verwezen naar je homepage of komt deze uit op jouw contactpagina. Heb ik gelijk?

Op zichzelf zijn dit twee pagina’s die het meest voor de hand liggen. Dat is omdat er op veel homepages direct het laatste nieuws wordt getoond en het is niet onlogisch om bezoekers direct op jouw contactgegevens uit te laten komen.

Nu is mijn vraag, waarom link je niet naar beide pagina’s? En als je dan toch bezig bent, plaats ook meteen een link naar jouw blog.

Wacht! Hè? Ik kan maar één link gebruiken toch!?

Ja, helemaal correct. En toch kun je met één enkele link naar de belangrijkste pagina’s van jouw website verwijzen.

Maak een Instagram landingspagina op jouw website voor dit specifieke doel. Een pagina die doorlinkt naar je vooraf gekozen ‘belangrijkste’ locaties van je website.

Met andere woorden… maak een keuzemenu voor je bezoekers, zonder andere afleidingen.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Businesscoach programma De Switch

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.