De perfecte Instagram Biografie
Wat maakt een normale biografie een perfecte biografie voor Instagram? We leggen het je stap voor stap uit en sluiten af met enkele handige tips.
Waarom een biografie op Instagram het allerbelangrijkst is?
Tijdens het gebruik van Instagram kom je erachter dat je geen hyperlinks kwijt kunt in geplande berichten. Je kunt proberen de berichtteksten met een URL te vullen, maar deze zal altijd als platte tekst worden getoond en is daardoor niet klikbaar.
De enige plek waar jij links kunt tonen die klikbaar zijn, is op de profielpagina onder de biografie.
Waar pas je de biografie van Instagram aan?
Om je biografie te vullen en/of aan te passen, klik je op je profielpagina op de knop ‘Profiel bewerken’. In het scherm met profielinstellingen kun je in het veld ‘Bio’ een korte omschrijving van het account kwijt en de gewenste URL plaats je in het veld ‘Website’.
Hoe zorg je op Instagram voor een goede biografie en naar welke link verwijs je?
Het schrijven van een goede Instagrambiografie is lastiger dan het lijkt. Je kunt er tot 150 tekens kwijt, waardoor je al snel plaats te kort hebt. Daarnaast is de URL-verwijzing die je er kunt maken minstens zo lastig. Wat zet je hier neer, waar link je naartoe, wat is tactisch?
Juist dit laatste punt in het rijtje, ‘Wat is tactisch’, biedt uitkomst op beide vlakken. Plan een brainstormsessie in, schrijf jouw ideeën op, ga de voor- en nadelen na en maak er daarna een eliminatieproces van. De ideeën die uiteindelijk door het eliminatieproces komen, zet je beknopt en duidelijk in je biografie (Less is more). De gemiddelde gebruiker beslist toch al vrij snel of zij je feed wel of niet bekijken.
Houd je biografie duidelijk en kort
Hierdoor zal de gebruiker eerder voor ogen hebben wie je bent en wat je doet. Een tekst als ’Leer hoe je jouw tuin goed onderhoudt’ zal effectiever werken dan een tekst als ‘Wij zijn een hoveniersbedrijf gevestigd in Capelle aan de IJssel die jou leert hoe je jouw tuin ook in de wintermaanden onderhouden kunt’.
Het maakt niet uit wie je bent of op welke locatie je werkzaam bent. Een online bezoeker beschouwt dit als nutteloze informatie. Als zij toch willen weten waar jouw bedrijf gevestigd is, dan klikken ze vanuit zichzelf op de URL-link van jouw profiel.
Wat zet je in de URL-link binnen een Instagramprofiel?
Grote kans dat jij op dit moment direct naar jouw website linkt en waarschijnlijk heb je de link verwezen naar je homepage of komt deze uit op jouw contactpagina. Heb ik gelijk?
Op zichzelf zijn dit twee pagina’s die het meest voor de hand liggen. Dat is omdat er op veel homepages direct het laatste nieuws wordt getoond en het is niet onlogisch om bezoekers direct op jouw contactgegevens uit te laten komen.
Nu is mijn vraag, waarom link je niet naar beide pagina’s? En als je dan toch bezig bent, plaats ook meteen een link naar jouw blog.
Wacht! Hè? Ik kan maar één link gebruiken toch!?
Ja, helemaal correct. En toch kun je met één enkele link naar de belangrijkste pagina’s van jouw website verwijzen.
Maak een Instagram landingspagina op jouw website voor dit specifieke doel. Een pagina die doorlinkt naar je vooraf gekozen ‘belangrijkste’ locaties van je website.
Met andere woorden… maak een keuzemenu voor je bezoekers, zonder andere afleidingen.