Bepaal een strategie
Instagramgebruikers (lees: bedrijven) beginnen zomaar berichten te posten, zonder eerst een doordachte marketingstrategie te bepalen. Te veel diversiteit in de content zorgt er dan vaak voor dat het kanaal geen of te weinig groei doormaakt. Gevolg: de stekker wordt er door de leiding uitgetrokken omdat er geen resultaat is.
Het hoeft niet zo moeilijk te zijn om je bedrijfspagina op Instagram te laten groeien. In dit artikel lees je hoe je deze cijfers in kaart brengt, welke valkuilen vermeden kunnen worden en hoe je een marketingstrategie voor Instagram goed opzet.
Voordat je met Instagram marketing begint
Ik snap dat je wilt beginnen met de marketing voor je Instagram account. Toch raad ik je aan nog even te wachten.
Waarom?
Instagram marketing heeft tijd nodig. Het kan weken, maanden of zelfs jaren duren voordat jouw harde werk wordt beloond.
Zoek je sneller resultaat, werk dan niet met Instagram marketing, maar met bijvoorbeeld een online-adverteercampagne of Facebook Ads.
Dat gezegd te hebben:
Voordat we een Social Media strategie voor Instagram kunnen bepalen, moeten de volgende drie kernpunten punten duidelijk zijn.
- Wat is de doelgroep?
- Waarvoor gaan we Instagram gebruiken, wat zijn de marketingdoelstellingen?
- Hoe gaan we Instagram integreren c.q. managen?
1 | Zet het doel in een plan
Instagram, met haar meer dan 700 miljoen maandelijks actieve gebruikers, is een perfect kanaal voor commerciële doeleinden. Maar hoe zet je hier nu een goede campagne voor op?
Net zoals bij elke andere vorm van marketing, word je vooral wijzer door trial en error tests uit te voeren. Al doende leert men. Om een goed Social Media plan voor Instagram te creëren, heb je geduld nodig, veel geduld.
Ga testen, volg, probeer en leer te begrijpen wat er speelt. Zonder deze fase ontdek je niet welke acties goed, dan wel slecht, uitpakken voor je kanaal.
Instagram is lang niet altijd het walhalla dat men er massaal in ziet. Wie er geen tijd, energie en moeite in wenst te steken is bij voorbaat kansloos. Men spreekt niet voor niets over de term opbouwen wanneer het een succesvol kanaal betreft.
Om aan je Instagram volgers te komen, is het belangrijk te weten welke kant je op wilt met je account. Hiermee doelen we dus eigenlijk op jouw Instagramdoelstelling. Wil je werken aan je online branding, je bedrijfscultuur tonen? Wil je jouw merk of bedrijf onder de aandacht brengen bij nieuwe consumenten, of juist de verkoop stimuleren?
Enkele voorbeelden waarvoor je Instagram kunt gebruiken:
- Brand awareness verhogen/creëren
- Bedrijfscultuur tonen
- Het team onder de aandacht brengen en nieuwe talenten rekruteren
- De klantbetrokkenheid en loyaliteit verhogen
- Producten en services tonen
- Verbeteren/complimenteren van evenementenervaringen
- De betrokkenheid van consumenten stimuleren
- Nieuws uit de bedrijfsindustrie of branche delen
- Verbinden met Social influencers
- Verkoop stimuleren via het Instramverkeer/advertenties
- Een portfolio opzetten
2 | Stuur op cijfers
Niet langer sturen op vermoedens, maar op harde cijfers. Dat willen we toch allemaal? Toch is het vreemd dat veel van de ‘Instagram bedrijven’ zomaar iets lijken te doen. Hoe stuur je op cijfers binnen Instagram terwijl er niet eens goede analytische cijfers te vinden zijn binnen Instagram?
Begrijp me niet verkeerd, binnen Instagram vind je allerlei soorten cijfers, over je gebruikers, hoeveel vind-ik-leuks je hebt gehad op je berichten, welke berichten het goed of juist slecht doen en je hashtag gebruik.
Wat je niet kunt zien, zijn de cijfers m.b.t. de extra omzet die jij wellicht gegenereerd hebt via Instagram. Hoeveel nieuwe websitebezoekers je via Instagram hebt gekregen en eventueel welke van de werknemers bij jouw bedrijf terecht gekomen zijn, mocht dat je voornaamste doel zijn.
Om juist deze cijfers in kaart te brengen, is het van belang dat we hiervoor een Instagram trechter creëren. De enige manier waarop we dit voor elkaar krijgen?
Jouw Instagramaccount op een speciaal hiervoor bestemde manier opbouwen.
3 | Optimaliseer je bedrijfsprofiel
Wellicht één van de belangrijkste instellingen die je kunt maken binnen het zakelijk Instagram account, jouw online personaliteit ofwel de stem van jouw merk en bedrijf optimaliseren. Het begint allemaal bij het kiezen van de perfecte Instagram profielfoto.
Stel je profielfoto op een dusdanige manier in, zodat deze herkenbaar is voor je online publiek. Heb je een mooi bedrijfslogo gebruik deze dan ook. Als ik je de merknamen Red Bull & Nike als voorbeeld geef, ben ik er heilig van overtuigd dat jij geen voorbeeld nodig hebt van hun logo’s.
Bovengenoemde twee bedrijven hebben hun merk namelijk zo sterk op de kaart gezet, dat ze direct opvallen door het continue gebruik van hun bekende logo’s. Overal waar je deze merken tegenkomt, zowel online als offline, word je met hun logo en daarbij hun brand personaliteit geconfronteerd.
Wanneer jij continu richting de doelgroep blijft adverteren met de door jou gekozen profielfoto, zal herkenning vanuit potentiële fans, consumenten of dito werknemers niet uitblijven.
4 | Maak een sterke biografie
De volgende stap van het optimaliseren van jouw Instagramaccount, is het kiezen van een goede Instagram biografie. Wat plaats je hier nu eigenlijk?
Door beperking van 150 karakters heb je niet veel speling… hoe vul je de bio nu eigenlijk op een correcte manier in? Ben er in ieder geval direct en beknopt en houdt je merkbelofte in het achterhoofd.
Niemand heeft iets aan een tekst als “wij plaatsen de mooiste foto’s van rolstoelen” of “wij trachten het grootste online Instagramkanaal te zijn dat de mooiste foto’s van product X heeft.”
Het is beter om er iets als “Rolstoelspecialist gevestigd in Rotterdam, te Nederland.” En “Benieuwd wat wij voor u kunnen doen? Kijk dan snel op onze webpagina” neer te zetten.
Het laatste gevolgd met een speciale URL-link naar jouw website uiteraard.
Wil je er meer over weten…
Check dan mijn tips over een sterke Instagram biografie en website-link eens.