Het belang van een goede Instagram Profielfoto
Uit een onderzoek van de Universiteit van Missouri (Amerika) concluderen we dat het voor bezoekers van jouw website, facebookpagina of Instagram-profiel slechts twee tiende van een seconde duurt voordat zij een mening vormen.
Het geeft aan waarom een profielfoto voor Instagram zo belangrijk is.
Daarnaast kwam in hetzelfde onderzoek naar boven dat bezoekers gemiddeld 6,48 seconden naar het meest herkenbare deel van de pagina keken. Op Instagram is dit jouw profielfoto.
Hoe kies je een goede profielfoto voor Instagram?
Voordat jouw post verschijnt op de feed van je potentiële klanten, zien zij eerst jouw profielfoto en naam. Doordat het formaat van een profielfoto op Instagram maximaal 180×180 pixels is, heb je niet veel ruimte om veel te tonen in je afbeelding.
Wil je een goede eerste indruk achterlaten, dan is het belangrijk na te denken wat je precies toont. In de basis heb je maar één keuze te maken…
Ga je voor Herkenbaarheid of voor Authenticiteit?
Herkenbaarheid in je profielafbeelding
Is het Instagramaccount van een grotere organisatie, of heb je als ZZP’er ambitie om snel door te groeien, dan kan het beter zijn om je logo als profielfoto in te stellen. Een duidelijk logo zorgt ervoor dat je bezoekers je extreem snel herkennen.
Authenticiteit in je profielafbeelding
Ben je een ZZP’er en dus het gezicht achter jouw bedrijf? Dan is het altijd een goede keuze om een persoonlijke foto te plaatsen. Belangrijk hierin is dat je let op wat voor type afbeelding je gebruikt. Doordat de afbeeldingen van een klein formaat zijn, stem je je foto hierop af.
Ik heb 3 tips voor je.
3 Tips voor een persoonlijke, sterke Instagram profielfoto
Tip 1 | Zorg ook nu voor herkenbaarheid!
Zorg dat je herkenbaar in beeld bent. Een foto van top tot teen is niet geschikt om herkenbaarheid te creëren met de minimale ruimte die je tot je beschikking hebt.
Tip 2 | Gebruik triggers
Gebruik een psychologische trigger in de profielfoto. Laat jezelf richting de biografie op je profielpagina kijken. Door deze trigger te gebruiken, heb je gegarandeerd meer engagement op de link in jouw Instagram biografie.
Tip 3 | Maak oogcontact
Kijk tijdens het maken van je profielfoto in de camera en creëer een foto met persoonlijkheid. Je kijkt op deze manier direct naar degene die jouw profielfoto aan het bekijken is.