Wat is een LinkedIn Post?
Een LinkedIn post is een bericht dat je plaatst op LinkedIn die vervolgens getoond wordt aan jouw LinkedIn netwerk. Binnen LinkedIn kun je verschillende varianten van een post plaatsen.
Je hebt de keuze uit:
- Een poll
- Een foto
- Een video
- Een tekstbericht
- Een document (slider)
Wanneer kan ik het beste een LinkedIn Post plaatsen?
LinkedIn heeft een “pittig” algoritme, waar ik je later meer over zal vertellen.
Voor nu is het vooral belangrijk dat je onthoudt dat ieder bericht getest wordt. Plaats daarom nooit meerdere berichten op 1 dag.
Waarom niet?
Omdat LinkedIn bij een nieuw bericht stopt met het testen van je eerder geplaatste post. Zo kan het zijn dat je LinkedIn post van vanochtend nog bereik aan het generen was, maar door je nieuwe bericht dit plots stopt.
De beste tijden op LinkedIn
Het hangt enigszins van je netwerk af op welke tijd jij het beste je bericht kunt plaatsen. Vanuit onze ervaring kun je je post het beste vroeg in de ochtend inplannen. Nog voor werktijd, rond 7:00.
Wat betreft de dagen zijn de meeste mensen vooral door de weeks actief.
Waar voldoet een goede LinkedIn post aan?
Een goede LinkedIn post draait vooral om de inhoud. Toch kun je in je bericht wel enkele elementen gebruiken die je post aanzienlijk beter zullen maken.
Witregels
LinkedIn wordt vooral op mobiel gebruikt. Jij dient jouw bericht hierop aan te passen. Dit doe je door vooral veel gebruik te maken van witregels.
Plaats niet heel je verhaal achterelkaar.
Maar…
Maak gebruik van witregels.
Plaatst tussen 1 a 2 zinnen een enter zodat je verhaal (en boodschap) gemakkelijk te lezen is.
Sterke intro
Jouw intro is het belangrijkste element. Zorg dat je in maximaal 2 zinnen de aandacht trekt. Maak het spannend, wek de interesse van je netwerk en neem je tijd.
Hoe goed de rest van je bericht ook is, wek je niet de interesse met je intro dan is het verloren moeite.
Hashtags
Het gebruikmaken van Hashtags kennen we vooral van Instagram. Toch krijgen deze kleine stukjes tekst op LinkedIn ook steeds meer waarde.
Door het plaatsen van jouw #hastags geef je het onderwerp van je bericht mee.
Zo kan het goed zijn dat als je bericht goed genoeg is, LinkedIn deze toont aan de volgers van de #hastags.
Zo kun je #imgemak op LinkedIn volgen (of gewoon onze bedrijfspagina) om vaker van dit soort tips te krijgen 😉
Plaats bij je berichten 3 tot 5 hashtags, maar overdrijf het niet.
Het algoritme van LinkedIn
Om een goede LinkedIn post te maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe het LinkedIn algoritme werkt.
LinkedIn wil haar gebruikers vooral op LinkedIn houden waardoor linkjes naar externe websites je minder bereik zullen opleveren.
Berichten die vooral veel interacties uitlokken hebben bij LinkedIn de voorkeur. Zo doen op dit moment de polls, sliders en documenten het enorm goed.
Iedere post die jij plaatst doorloopt verschillende “testfases”.
Via deze testfases onderzoekt LinkedIn hoe waardevol je bericht is en of deze interessant genoeg is om aan meer mensen te tonen.
Jouw LinkedIn Post wordt eerst getoond aan je directe connecties (de 1e graad).
Wordt er door jouw connecties gereageerd, dan krijgen de connecties van deze personen jouw post ook te zien. Je bereikt dan de 2e graad van LinkedIn.
Hoe meer mensen op jouw bericht reageren, hoe verder je post zal reiken.
Dit bereik je door vragen te stellen en er alles aan te doen de interactie uit te lokken.
Hoe je dat slim doet, leggen we je allemaal stap voor stap uit.
De 9 ideeën voor een perfecte LinkedIn Post
Geen inspiratie voor een nieuwe LinkedIn Post? Gebruik een van deze 9 ideeën.
1 | De post met een cadeautje
De eerste zin van iedere LinkedIn post is cruciaal. In de storm aan dagelijkse berichten moet de aandacht van je netwerk meteen uitgaan naar jouw verhaal.
Daag je publiek uit en prikkel ze vanaf de eerste letter die je typt.
Geef ze een vinger en ze willen je hele hand.
Beloof de rest van de informatie met ze te delen in ruil voor een like en een reactie om de waarde van je bericht met reuzensprongen te verhogen en het organische bereik van je LinkedIn post zodoende iedere keer te vergroten.
2 | Bijzonder nieuws
Hoe actueler jouw LinkedIn bericht is, hoe meer interactie je zult krijgen. Durf gerust content van andere te delen als je weet dat je LinkedIn-netwerk hier ook iets aan heeft.
Dit hoeven niet altijd tips te zijn. Het kan ook gaan om een lach op hun gezicht, de inspiratie om de dag te starten of gewoon omdat het “leuk” is om te delen.
Zo deelde ik een tijd geleden een bericht van een slimme ondernemer die wel heel slim inspeelde op de horeca-sluiting door Corona.
Het Linkedin algoritme smulde ook van de content en pushde mijn bericht naar niet alleen mijn 1e graads connecties, maar ook ver daarbuiten.
Uiteindelijk kreeg ik 416 likes, 47 reacties en 39 connectieverzoeken.
3 | De wedstrijd
Een LinkedIn post hoeft niet standaard een video, een foto of wat tekst te zijn. Wees creatief. Laat je netwerk iets winnen.
Prikkel zo goed als dat je kunt de nieuwsgierigheid van je netwerk en lok waar het kan de interactie uit.
Laat mensen je bericht liken of vraag ze om hun reactie achter te laten of hun collega’s te taggen.
4 | De lach
Humor is natuurlijk persoonlijk. En hoewel deze posts over het algemeen zeer goed werken, schuilt er ook een klein gevaar.
Wat jij grappig vindt om te delen, kan voor andere aanstootgevend zijn.
Sta je achter de post en vind je dat je netwerk wel een lach kan gebruiken? Gebruik humor.
Let wel goed op.
Er zijn genoeg mopperaars op LinkedIn die vinden dat dit soort berichten alleen op Facebook mogen. Zeker als je netwerk vooral bestaat uit zakelijke connecties raad ik je aan extra uit te kijken met dit soort LinkedIn posts.
5 | De discussie
LinkedIn draait om de interactie. Hoe meer mensen reageren op jouw bericht, hoe meer mensen je bericht te zien krijgen.
Het starten van een discussie kan net als het gebruikmaken van humor ook verkeerd uitpakken.
Waar medestanders zijn, zijn ook tegenstanders.
Start alleen een discussie via je LinkedIn post als je tegen een stootje kunt. Niet iedereen zal even leuk reageren, maar het is wel een van de beste technieken voor veel bereik.
6 | De perfecte LinkedIn Post
Nu is er ook nog zoiets als de perfecte LikedIn post. De post waarvan je sowieso weet dat je enorm veel reacties en likes zult krijgen.
Het is de post die iedereen gemakkelijk (keer op keer) kan plaatsen, maar waarvan je wel even moet weten hoe je het aanpakt.
7 | De Quick Tip
De meeste mensen begeven zich op LinkedIn om geïnspireerd te worden. Aangezien jij de expert bent in de branche kun je deze vorm gemakkelijk keer op keer gebruiken.
Bedenk eens welke snelle tips jij je netwerk kan geven. Tips die ze in een paar minuten kunnen toepassen, maar hen wel enorm op weg helpt.
Gebruik voor deze LinkedIn post het liefste directe video’s. Video’s die je niet via YouTube of Vimeo deelt, maar direct upload op LinkedIn.
8 | De poll
Polls werken op dit moment het beste. Het lijkt zelfs niet uit te maken welke vraag je in de poll stelt. Probeer in je bericht een poll te verwerken zodat LinkedIn je automatisch aan meer mensen toont.
Combineer de Poll met een van de andere ingrediënten voor extra bereik.
9 | Succesverhaal
Deel het succes van je klanten. Beschrijf het probleem waar ze tegenaan liepen en hoe jij ze hebt geholpen.
Ga ervoor!
En, wat zeg je ervan?
Zullen we het eens gaan proberen in de praktijk?
Pak een van de ingrediënten en geef vorm aan je nieuwe LinkedIn post. Wil je meer van dit soort tips krijgen of gewoon inspiratie opdoen aan de hand van mijn berichten, voeg mij toe aan je netwerk.
Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?
Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.
Herkenbaar?
Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.
Ik snap het helemaal.
Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.
Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.
Hoe?
👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.
👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.
👉 De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.