17 Slimme Linkedin Tips voor Ondernemers

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

17 LinkedIn Tips

Om LinkedIn in zijn meest effectieve vorm te benutten beginnen we met de tips voor een goed LinkedIn profiel.

Hebben we je profiel slim opgebouwd, voor potentiële klanten, dan gaan we over naar de tips voor betere berichten.

Ben je er klaar voor?

Tips voor Een ijzersterk LinkedIn Profiel

Een goed LinkedIn profiel is de basis voor jouw succes op LinkedIn. Jouw LinkedIn profiel is je uiteindelijke visitekaartje.

Je online visitekaartje die bekeken wordt wanneer je iemands interesse hebt gewekt. Zet je LinkedIn voor meer zakelijke contacten, zorg dan dat je met je profiel een goede indruk achterlaat.

1 | Test je profielfoto

Jouw profielfoto is het eerste dat mensen zien. Aan de hand van jouw foto geef je jouw netwerk de eerste indruk.

Maar ja, wanneer heb je nu een goede profielfoto?

Ik raad je aan om meerdere foto’s te laten maken en deze foto’s te testen. Dit kun je natuurlijk gemakkelijk doen op LinkedIn zelf.

Deel bijvoorbeeld 4 foto’s en vraag je netwerk welke foto zij het beste vinden.

Maar…

Nog beter kun je een tooltje gebruiken. Via photofeeler wordt jouw foto gekeurd op meerdere aspecten.

Competent

Hoe competent kom jij over? Verwachten mensen dat jij goed bent in je vak?

Likable

Verwachten ze dat jij gemakkelijk bent in de omgang?

Infleuntial

Hoe invloedrijk ben jij? Verwachten zij dat je mensen gemakkelijk weet te overtuigen van jouw standpunt?

2 | Vertel jouw verhaal

Storytelling is een van de sterke marketingtechnieken die je kunt inzetten. Maak daar gebruik van.

Vul niet je profiel met een opsomming van je ervaring, maar vertel je verhaal. Hoe ben jij gekomen tot waar je nu staat? Welke vaardigheden heb je bij jezelf ontdekt en wat is je toegevoegde waarde voor andere?

3 | Toon je trofeeën

LinkedIn biedt jou de mogelijkheid om bepaalde berichten uit te lichten. Maak hier dankbaar gebruik van door bepaalde prestaties eerst te delen als LinkedIn post om ze vervolgens uit te lichten.

Gebruik hiervoor prestaties die duidelijk maken wie jij bent en waarom iemand zaken met jou moet doen.

4 | Zorg voor (meer) aanbevelingen

De eerste indruk heb je al gemaakt. Maar tot nu toe ben alleen jij aan het woord geweest. Nodig nu je vrienden, familie, collega’s en klanten uit om een aanbeveling achter te laten.

Laat hen dit eerlijk doen. Maak er geen Tell Sell praatje van, maar geef hen de ruimte om eerlijk te delen wat zij van jou vinden.

Zo hebben meerdere oud-klasgenoten van mijn studie psychologie een aanbeveling geschreven. Dit gaat dan misschien niet over mij als online marketeer, maar wel over hoe zij mij ervaren hebben als persoon.

5 | Toon alle opleidingen

Sowieso is het handig om de opleidingen die je hebt gevolgd te tonen. Dit laat wat zien over jouw drive om te leren, je ervaring en helpt LinkedIn om meer over jou te leren.

Zo krijgen andere studenten van een opleiding automatisch notificaties over jou. Dit doen ze met de vraag of ze jou toevallig al kennen. Een handige manier om je netwerk uit te breiden.

Tips voor een groter LinkedIn netwerk

Uiteindelijk draait LinkedIn om het netwerken en het vergroten ervan. Maar ja, hoe zorg je nu voor meer connecties en hoe word je extra interessant voor andere?

1 | Gebruik LinkedIn SEO

Wil je snel een groot netwerk opbouwen, zorg dan dat jouw LinkedIn profiel gevonden wordt door nieuwe mensen.

Hoe doe je dit?

Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in je profiel. Denk na over een duidelijke headline, een sterke profieltekst en gebruik de zoekwoorden die nieuwe connecties kunnen gebruiken.

Denk daarbij aan bepaalde vaardigheden die je hebt, functietitels en de diensten die je biedt.

2 | Gebruik je connecties

Sowieso nodig je natuurlijk eerst je eigen netwerk uit. Denk hierbij aan je collega’s, vrienden, klasgenoten en iedereen die je kent.

Kijk vervolgens naar de 2e graad. Wie van jouw connecties kent andere die jij graag in je netwerk wilt hebben? Nodig deze mensen uit. Maak een persoonlijke uitnodiging en ga het contact aan.

Kom niet direct met een sales pitch en zie LinkedIn écht als netwerken.

Nodig sowieso ook mij uit, als je een leuke online marketeer in je netwerk wilt 😉

Wie weet kan ik je ook weer in contact brengen met iemand anders in mijn netwerk.

Tips voor betere LinkedIn berichten

Hoe slimmere berichten jij op LinkedIn plaatst, hoe sneller je bereik en netwerk groeit.

1 | Gebruik held verhalen

Hoewel LinkedIn vooral zakelijk wordt gebruikt, blijft het een social media kanaal.

Sociaal dus.

Hoe persoonlijker jij op LinkedIn bent, hoe beter er op jouw berichten wordt gereageerd.

Een goed concept dat je daarvoor kunt gebruiken is je ‘held verhaal’.

Wat is dat?

Deel jouw verhaal over hoe je iets overwonnen hebt. Durf daarin jezelf kwetsbaar neer te zetten. Deel je struggles, je overwinningen en laat zien dat jij ook maar een mens bent.

Zo deelde ik ooit mijn verhaal over hoe ik ontslagen werd, enorm in de financiële shit zat en ik toen met Internet Marketing Gemak ben begonnen.

Het resultaat?

Het bericht is meer dan 200.000 keer bekeken, kreeg 81 reacties, 1.608 likes en is 10 keer opnieuw gedeeld.

Verder ontving ik 296 connectieverzoeken en heb ik met 12 ondernemers een kop koffie gedronken.

Niet slecht, voor een simpel berichtje.

2 | Deel jouw karakter

Op LinkedIn zie je dat de meeste mensen het platform vooral ‘veilig’ gebruiken. Ik snap het, je wilt niemand tegen het zere been stoten en ook je klanten zitten op LinkedIn.

Maar.

Hoe meer jij jezelf durft te laten zien, hoe meer échte volgers je krijgt. Mensen die jou volgen omdat ze jouw visie waarderen.

2 | Plaats maar 1 bericht

Hoewel het verleidelijk kan zijn om meerdere berichten per dag te plaatsen, raad ik je aan dit te beperken tot maximaal 1 bericht per dag.

Waarom?

Als je een LinkedIn post plaatst, zal LinkedIn via verschillende fases er achter willen komen hoe waardevol dit bericht is voor haar gebruikers. Zo kan het best zijn dat jouw LinkedIn post nog steeds ‘behandeld’ wordt door LinkedIn.

Plaats je vervolgens een nieuw bericht, dan stopt LinkedIn met het ‘promoten’ van je vorige bericht.

3 | Wees actief

Hoe actiever jij op LinkedIn bent, hoe meer je beloont wordt. Reageer sowieso altijd op reacties van jouw bericht. Doe dit zo snel mogelijk.

Wordt er flink gereageerd op jouw bericht binnen de 90 minuten na plaatsing, dan zal LinkedIn jouw bericht aan steeds meer mensen tonen.

4 | Richt je op je klant

LinkedIn doet enorm haar best om haar gebruikers te beschermen. Ze willen het liefst alleen relevante content tonen. Zorg daarom dat jij je klant voor ogen houdt. Doe dit voor iedere bericht dat je plaatst.

Denk iedere keer opnieuw na, hoe kan ik dit bericht waardevoller maken voor mijn netwerk?

5 | Gebruik slimme hashtags

Op LinkedIn kun je hashtags gebruiken om duidelijker te maken waar je bericht over gaat. Ga hier slim mee om.

Zoek eens op LinkedIn welke hashtags het meest gevolgd worden en welke het beste bij jouw branche of niche passen.

Als je hashtags gebruikt, beperk deze dan tot 3-5 per bericht.

6 | Gebruik Hollywood

Hoe meer betrokken gebruikers zijn bij jouw LinkedIn bericht, aan hoe meer mensen het getoond zal worden.

Zorg er voor dat je spanning opbouwt. Maak gebruik van verschillende copywriting technieken en deel je bericht in, alsof het een film is.

Je doet dit door te werken aan een intro, middenstuk en einde. Hoe dat precies werkt, leg ik je ook uit in de video.

7 | Experimenteer met tijden

Over het algemeen zijn de meeste LinkedIn gebruikers actief in de ochtend.

Nog eventjes je LinkedIn checken voor je dag begint.

Maar…

Er is helaas geen gouden regel. Probeer eens een langere periode op hetzelfde tijdstip een bericht te plaatsen. Noteer vervolgens per bericht het bereik, aantal reacties en de likes.

Experimenteer vervolgens met een nieuwe tijd.

Valt je iets op? Is er een duidelijk verschil te zien?

8 | Lok reacties uit

LinkedIn draait om engagement. Vermijd externe links en zorg dat de gebruikers op LinkedIn met jou de interactie aangaan.

Stel vragen, open een poll of durf een harde stelling te maken.

Hoe meer je de ander prikkelt, hoe meer reactie je zult krijgen.

9 | Werk aan je SSI-score

LinkedIn berekent voor iedere gebruiker een SSI-score. Deze score zegt iets over hoe effectief jij LinkedIn gebruikt. Nu is dit natuurlijk ook een slimme manier van Gamification om gebruikers op een speelse wijze `LinkedIn vaker te gebruiken, maar er wordt wel beweerd dat een hogere score (boven de 60), impact heeft op jouw bereik.

Wat jouw SSI-score is, kun je hier bekijken.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze LinkedIn tips. Zorg als eerste voor een goed LinkedIn profiel. Maak een bezoekje aan jouw profiel de moeite waard.

Laat de ander jouw alvast een beetje kennen en zorg dat jij tussen de andere profielen uitspringt.

Kijk naar andere profielen van gebruikers in dezelfde branche, hoe tonen zij hun expertise, op welke manier voegen zij waarde toe en wat maakt jou anders?

Is jouw profiel in orde, wees dan actief. Deel regelmatig nieuwe content en reageer op andere. Nodig nieuwe contacten uit en maak van LinkedIn in iedere geval een wekelijkse bezigheid.

Vind je dit allemaal een hoop werk, maar wil je wel graag de resultaten? Je kunt ook altijd je social media uitbesteden.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan