Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Succesvol Adverteren op Social Media: 8 Stappen

Wil jij adverteren op social media? Gun jezelf dan dit stappenplan. Voorkom kostbare fouten, ontdek de goedkoopste manieren om te adverteren en nog veel meer...

Wat is Social media adverteren? โ€“ De betekenis

Social media adverteren omvat alle activiteiten die je als bedrijf inzet om succesvol te adverteren op social media. Adverteren op social media wordt voor talloze doeleinden gebruikt. Dit kan gaan om het vergroten van de naamsbekendheid, het versterken van de merkbeleving of het verhogen van de omzet.

Hoe werkt social media adverteren?

Er is geen vast proces hoe social media adverteren werkt. Ieder bedrijf werkt met een andere strategie en als je naar het adverteren zelf kijkt dan bestaat dit uit talloze facetten.

Waarom adverteren op social media?

Een van de grootste nadelen van social media is dat het organisch (gratis) bereik jaarlijks drastisch afneemt.

Dit betekent dat je uiteindelijk altijd uitkomt op een adverteerstrategie, wil je alles uit het social media kanaal halen.

Op dit moment kiezen veel bedrijven die online adverteren voor social media omdat dit over het algemeen het goedkoopst is.

In 9 stappen succesvol adverteren

Het succes van social advertising of het adverteren op social media ligt vooral in de voorbereiding. Hoewel ik goed begrijp dat je direct naar de beste tips en tofste technieken wilt, raad ik je aan รฉcht dit stappenplan te volgen.

Samen bouwen we stap voor stap aan strategische social media adverteercampagne. Een campagne die zich richt op de verschillende social media kanalen en het generen van meer omzet.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen bij stap 1.

1 | Werk vanachter naar voren

Om succesvol te adverteren op social media begin je bij het doel. Wat wil je uiteindelijk met je campagne bereiken?

Wil je interesses opwekken, een groot bereik, bestaande klanten beter aan je verbinden?

Denk na over je uiteindelijke doel en breng vervolgens alle voorgaande stappen in kaart. Het samenstellen van een customer journey of buyers journey kan je hierbij helpen.

2 | Bepaal het gedrag

Online laten we bepaald gedrag zien. Dit gedrag laat sporen achter. Sporen waarop jij je advertentie kunt richten.

In de vorige stap heb je achterhaalt welke stappen jouw klanten doorlopen voordat ze jouw dienst afnemen. Bedenk nu welk gedrag ze in ieder stap laten zien. Welke websites bezoeken ze, welke interesses zullen ze hebben?

3 | Begin bij je klanten

Grote kans dat jij juist wilt beginnen met social media adverteren voor meer klanten. Je bent het zat om acquisitie te plegen en zoekt naar een gemakkelijkere manier.

Maar op dit moment heb je als het goed is al klanten. Klanten waar je misschien al jaren mee samenwerkt.

Plunder eens je boekhoudpakket en exporteer alle oudklanten, kijk in je CRM of exporteer al je nieuwsbriefleden.

Hoe meer contacten jij in deze stap verzameld, hoe gemakkelijker het voor het social media platform wordt om voor jou de perfecte doelgroep samen te stellen.

4 | Ontdek de koopknop

Om succesvol te adverteren op social media heb je een ‘hook’ nodig. Een invalshoek waarop jij je advertenties insteekt. Om de juiste invalshoek voor je advertenties te bepalen dien je eerst de ‘koopknop’ van je klant te ontrafelen.

Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de video.

5 | Bepaal je target

Als je de video hebt bekeken dan heb je op dit moment enorm veel informatie over je klanten verzameld.

Je hebt in kaart gebracht in welke situaties zij zich bevinden, naar welke resultaten ze op zoek zijn en waar de grootste behoeftes liggen.

Nu wil je voor iedere fases in het koopproces een losse campagne bedenken.

Target op informatie

Bevinden jouw klanten zich nog in de informatiefase dan is de klant vooral op zoek naar informatie om zijn of haar probleem op te lossen. Je richt je tijdens je social media advertenties dan vooral op het bieden van waardevolle informatie.

Geef bijvoorbeeld je e-mail marketing een nieuwe impuls. Geef een gratis video of whitepaper weg, in ruil voor een naam en e-mailadres.

Target op evaluatie

Als jouw klant voldoende informatie heeft verzameld zal het zijn alternatieven evalueren. Kiezen ze ervoor om het zelf op te lossen, te laten voor wat het is of zijn ze aan het twijfelen tussen jou en je concurrent?

Wil jij je social media advertenties hierop aanpassen denk dan aan advertenties waarin je de voor- en nadelen van het wel of niet uitbesteden benoemt. Denk ook aan het tonen van casestudy’s en mooie reviews.

Target op kopen

Je klant is klaar om te kopen. Ze hebben alleen nog een zetje nodig. Als je zeker weet dat de doelgroep waar jij je advertenties op richt klaar is om te kopen, gebruik dan nogmaals reviews, een tijdelijke aanbieding of mogelijkheid tot een gratis proefperiode of intake.

6 | Laat niet meer los

Hetzelfde als dat jij via lead nurturing je leads niet meer loslaat, wil je dat op social media ook voorkomen.

Een veelgemaakte fout binnen het social media adverteren is het te snel loslaten van de potentiรซle klant. Als jij eenmaal een relatie hebt gelegd of in ieder geval kennis hebt gemaakt, laat de klant dan niet meer los.

Blijf advertenties tonen, werk met aangepaste doelgroepen en lanceer in ieder geval meerdere retarget campagnes.

Hoe je dat slim doet, leg ik je uit in de video.

7 | Mix de kanalen

Over het algemeen zien de meeste mensen social media adverteren hetzelfde als adverteren op Facebook of twitter. Maar echt adverteren op social media doe je pas wanneer je alle verschillende platformen mixt.

Ieder platform werkt met verschillende doelstellingen en heeft zijn eigen methodes om jouw doelgroep te bereiken.

Zo kan een advertentie op Facebook spotgoedkoop zijn om mensen kennis met je te laten maken, terwijl een campagne op LinkedIn je de meeste klanten oplevert.

Wees creatief en werk aan een complete online marketingmix.

8 | Test en verbeter

Geen enkele social media campagne slaagt in een keer. Hoe hard sommige experts ook toeteren dat zij die ene goude succesformule hebben gevonden, succesvol adverteren op social media heeft tijd nodig.

Je campagne moet nu eenmaal een tijdje draaien om data te verzamelen. Cijfers over welke tekst het beste werkt, welke afbeelding de meeste kliks oplevert of welk kanaal het meest geschikt is.

Zorg dat je alles meet en iedere campagne de tijd gunt om voldoende data te verzamelen.

9 | Betaal meer

Jouw bedrijf รฉcht laten groeien lukt alleen wanneer jij meer kunt betalen voor een nieuwe klant dan jouw concurrent.

Besef je namelijk goed dat de concurrentie binnen de social media advertising ieder jaar (drastisch) toeneemt.

Er wordt steeds agressiever geadverteerd en waar je vroeger nog een paar cent per klik betaalde, ligt dit in sommige gevallen nu al boven de 10 euro.

Een klikje op jouw advertentie… en poef, 10 euro weg.

Wil jij het slimmer spelen dan je concurrent, adverteer dan niet alleen op social media, maar kijk naar de complete online marketing.

Hoe goed is je landingspagina waar je bezoekers naar toe stuurt, wat gebeurt als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief en kun je die ene bezoeker niet veel goedkoper op je website krijgen via andere acties?

Jij weet pas hoe je jouw bedrijf het hardst kunt laten groeien als je naar het totale plaatje kijkt.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos videoโ€™s bekijken, podcasts op repeat โ€“ en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het nietโ€ฆ

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van โ€˜Sebas, kap er toch meeโ€™. Maar als je passie of droom groot genoeg isโ€ฆ dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

๐Ÿ‘‰ Businesscoach programma De Switch

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

๐Ÿ‘‰Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

๐Ÿ‘‰ Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. ๐Ÿ‘‡

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.