Search
Close this search box.

In 9 stappen een winstgevend social media plan

Social media plan

Voordat je met een social media plan begint

Voordat je met een plan aan de slag kunt, moet je jouw social media strategie helder hebben. Binnen deze strategie bepaal je hoe je inspeelt op de customer journey en alle fases binnen het koopproces.

Vanuit je strategie, bepaal vervolgens je plan.

In 9 stappen een winstgevend social media plan

In de volgende stappen besteden we aandacht aan jouw social media plan. We richten ons hierbij op het behalen van onze doelstellingen en het bereiken van onze potentiële klanten.

Het plan dat we samen opstellen is ook het plan dat we maken voor ondernemers die door ons gecoacht worden. Het is een plan dat zich NIET richt op nieuwe volgers of een breed publiek, maar op het generen van leads en omzet.

1 | Ontdek je stem

Ieder merk heeft zijn eigen merkidentiteit, merkwaarde en merkbelofte. Vanuit deze merkeigenschappen dien je jouw plan op te stellen.

Want als we nu naar jouw merk kijken?

Waar staan jullie dan voor?

Welke merkbeleving wil je meegeven?

Zijn jullie serieus, informeel, grappig?

Wat kan nog wel en wat past niet?

Social media draait om de persoon. De persoon die jullie volgt, maar ook de persoon die de berichten plaatst.

Gelukkig verschillen we allemaal van elkaar. Maar dit betekent ook dat je als bedrijf een extra uitdaging hebt.

We praten anders, we denken anders en wat de een grappig vindt, ziet de ander als een grote belediging.

Hoe bewaak jij dan jouw merk?

Hoe zorg je dat je iedere keer hetzelfde overkomt?

Leg in je plan vast wat wel en niet mag. Leg vast hoe je met vragen of klachten omgaat en hoe vaak je een bepaald bericht plaatst.  

2 | Vind je behoeftegroep

Als het goed is heb je deze stap al gezet bij het vormen van je social media strategie. Toch herhaal ik nog even.

In mijn ogen is het kennen van jouw behoeftegroep het belangrijkste van iedere marketingactie die je doet.

Wat is een behoeftegroep?

Een behoeftegroep is een groep mensen met een gezamenlijke of vergelijkbare behoefte.

‘Maar dat is toch gewoon zoiets als mijn doelgroep?

NEE.

Een behoeftegroep gaat veel verder. Het is een groep die allemaal dezelfde ‘koopknop’ hebben.

Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de video.

3 | Sluit aan op je funnel

Een goed social media plan staat niet op zichzelf, maar versterkt alle acties die je doet. Social media is niets meer dan het starten van het gesprek.

Maarja, met alleen een gesprek, krijg je nog geen nieuwe klanten.

Sluit daarom jouw social media plan aan op je funnels.

Als het goed is, of je er nu bewust van bent of niet, heeft jouw bedrijf twee funnels. Het is belangrijk dat jij in je social media plan rekening houdt met beide funnels.

Marketing funnel

Een marketing funnel is een visualisatie van iedere stap binnen de marketing, dat als doel heeft om de doelgroep die nog onbekend is, om te zetten tot potentiële klanten.

Met andere woorden.

Binnen een marketing funnel leg je iedere stap vast die jij binnen de marketing zet om nieuwe klanten aan je te verbinden.

Zorg dat je voor iedere stap in je funnel meerdere social media berichten bedenkt.

Sales funnel

Een sales funnel is een visualisatie van iedere stap binnen het koopproces. Via deze visuele verkooptrechter wordt het voor een organisatie helder op welke momenten klanten kunnen afhaken.

Weet jij waar je klanten kunnen afhaken, dan kun je hier op inspelen via enkele slimme social media technieken.

Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de volgende stap.

4 | Versterk je verkoop

In de meeste social media plannen vind je geen onderdeel terug over het adverteren op social media.

Maar dat gaan wij wel doen.

Waarom?

Social media moet je niet zien als manier om gratis bezoekers naar je website te sturen, maar als een nieuwe kennismaking.

En wat doe je als je net kennis hebt gemaakt met iemand?

Stel jij je dan alleen voor en neem je dan weer afscheid, of ga je het gesprek aan?

Door bepaalde berichten op social media te delen, start je als het ware het gesprek. Je maakt kennis met een potentiële klant.

Aan jou de schone taak het gesprek gaande te houden.

Hoe doe je dit?

Door te werken met retargeting.

Via retargeting verleng je het gesprek dat je via je berichten bent gestart. Bedenk per bericht dat je plaatst hoe je het gesprek kunt verlengen.

Stel dat ik via Social Media enkele berichten heb ingepland die dit artikel promoten. Wat kan ik dan doen om bezoekers te laten terugkomen?

Ik kan instellen dat iemand eerst dit artikel heeft moeten lezen en vervolgens een van deze advertenties te zien krijgt:

  • Download gratis het social media plan voor 46.352 volgers
  • De 5 beste (en gratis) social media tools
  • 759 ideeën voor nieuwe berichten op social media

Door een bezoeker niet meer los te laten zul je zien dat je gemakkelijker top of mind blijft, makkelijker je bereik laat groeien en veel meer verkoopgesprekken zult voeren.

5 | Verklein je plan

Ik ken het. Je bent ondernemer. Ambitieus.

Menig social media plan staat dan ook bomvol met leuke acties voor talloze verschillende social media kanalen.

Geweldig!

Maar als jij social media gaat inzetten, dan gaat dat jou (of je bedrijf) veel tijd of geld kostten. Tijd (of geld) dat terugverdient moet worden.

Het beste kun je jouw social media plan richtten op 1 of 2 kanalen. Zorg dat je eerst op deze kanalen je doelstellingen hebt behaald, voordat je naar andere kanalen kijkt. Denk daarbij aan een gezonde balans tussen investering en resultaat.

Zo hebben wij jaren lang Instagram links laten liggen en zijn we pas sinds kort wat actiever bezig met de Instagram marketing.

Ja, we hebben hiermee kansen laten liggen.

Maar…

Ook wij hebben maar 24 uur in de dag en die besteed ik gelukkig niet alleen maar aan werk.

Onderzoek waar jouw behoeftegroep (die ene speciale “doelgroep”) zich het meest bevindt. Kijk ook welk social media kanaal het beste bij jou of de organisatie past.

Kies voor een kanaal waar je behoeftegroep zit en je zelf privé ook actief op bent. Doordat je ook privé gebruikmaakt van dit kanaal zul je gemakkelijker nieuwe trends ontdekken.

Heb je jouw social media kanalen gekozen, kies dan voor het type content dat je het meest wilt gebruiken.

6 | Doe een Quick Content analyse

Ieder bedrijf produceert content. Of je er nu bij stilstaat of niet. De kunst is om deze content te vinden en op een strategische manier te gebruiken.

Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de content robot.

Heb je een Quick Content Analyse gedaan dan heb je voldoende input gecreëerd. Deze input gebruik je voor de volgende stappen.

7 | Prikkel de interactie

Het beste wat je kunt doen om je social media bereik te laten groeien, is het zorgen voor interactie.

Pak de gevonden content uit de vorige stap erbij. Denk nu na hoe je de interactie kunt prikkelen. Probeer dit te doen voor ieder bericht dat je plaatst.

Denk daarnaast ook na over losse ‘interactie berichten’. Berichten die je plaatst om jouw volgers aan het woord te laten.

Lok een discussie uit, vraag naar hun mening of organiseer een wedstrijd. Leg in je social media plan in ieder geval 12 ideeën vast.

12 ideeën om de interactie uit te lokken.

Zo weet je zeker dat je er iedere maand “iets” aan doet en kun je na 1 jaar testen goed kijken wat het beste voor jullie werkt.

Merk je dat een idee zeer goed wordt opgepakt, probeer deze dan te herhalen.

8 | Maak een content kalender

Nu is het tijd om je eigen social media kalender vorm te geven. In de vorige stappen heb je daarvoor alle benodigde input verzameld.

Jouw social media kalender moet duidelijk maken op welk moment en op welk kanaal bepaalde content wordt gedeeld.

Hierbij is het verstandig om rekening te houden met belangrijke feestdagen, jubilea en andere interessante dagen waar je op kunt inspelen met je berichten.

Is het helder wat je de komende periode gaat delen, leg dan je KPI’s vast.

Stap 9 | Leg je KPI’s vast

Als het goed is heb je in je social media strategie je KPI’s vastgelegd. Ik raad je om dit ook in je social media plan te doen.

Door middel van KPI’s meet je in hoeverre bepaalde doelstellingen bereikt worden. Je maakt als het ware de voortgang inzichtelijk en kunt tijdig ingrijpen wanneer het dreigt mis te gaan.

KPI’s kun je zien als subdoelen om je hoofddoel te bereiken.

Stel dat je meer omzet via social media wilt, wat zijn de tussenstapjes om dit te bereiken?

Bijvoorbeeld

  • Aantal bezoekers via social media
  • Aantal leads via social media
  • Aantal reacties op je berichten
  • Aantal nieuwe volgers

Het is belangrijk dat jij onderzoekt op welke punten jij je succes meet om vervolgens te bepalen wat het beste werkt.

Gaat het om het aantal volgers, terugkerende bezoekers, de betrokkenheid met je volgers, het organisch bereik…

Welke KPI’s zijn voor jou belangrijk?

Zorg dat je werkt met meetbare resultaten en je aan de hand van deze resultaten regelmatig je plan bijstelt.

Aan de slag met jouw social media plan

In de vorige stappen heb je jouw social media plan vormgegeven. Het is nu tijd voor actie. We zullen samen de volgende onderwerpen bespreken:

  • Social media berichten inplannen
  • Monitoren en verbeteren

Social media berichten inplannen

Vanuit je social media plan besteden we aandacht aan je berichten. Zorg dat je per kanaal minimaal 52 berichten bedenkt.

Waarom 52?

Omdat je dan voor een heel jaar iedere week een bericht kunt plaatsen.

Heb je 52 berichten bedacht, vul dan je berichten aan vanuit je social media kalender. Kijk op welke feestdagen of bijzondere dagen binnen het bedrijf je kunt inhaken en of je jouw berichten verder kunt aanvullen.

Denk ook aan de 12 interactiegerichte berichten uit stap 7.

Heb je per kanaal al je berichten bedacht, dan is het tijd om je berichten in te plannen.

Meet en verbeter

Ga met je sociale media plan aan de slag. Verwerk in je berichten eventueel een UTM tag zodat je in Google Analytics onder het rapport campagnes goed kunt zien welke resultaten je hebt behaald.

Plan voor de evaluatie vaste momenten in. Bijvoorbeeld per kwartaal.

Kijk welke KPI’s je hebt behaald en welke aanpassingen je moet maken.

Stel eventueel nieuwe KPI’s in als je bepaalde data mist.

Herhaal wat goed werkt, verbeter waar nodig en vier de resultaten.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met het maken van een social media plan.

Hulp nodig? Als online marketing coach sta ik voor je klaar.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf