Social Media Strategie | Handig Stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een social media strategie?

Een social media strategie is een plan van aanpak waarin je omschrijft met welke doelstellingen en acties jij social media wilt gebruiken.

Voordat je begint

Voordat je begint met het samenstellen van een social media strategie raad ik je aan een nulmeting te maken.

Zorg dat je een overzicht maakt met de volgende gegevens:

  • Alle social media-accounts die jullie nu al hebben
  • Het aantal geplaatste berichten
  • Het aantal reacties, likes, weergaves etc
  • Het aantal bezoekers op de website via social media
  • De opgeleverde waarde van elk social media-account
  • Hoe ver het account gevuld is – profielfoto, biografie etc.

Het is belangrijk om deze nulmeting te maken.

Ten eerste omdat je aan de hand van deze cijfers in een latere fase kunt controleren hoe goed je (nieuwe) social media strategie werkt.

Ten tweede, omdat je veel nieuwe inzichten krijgt.

Je krijgt inzicht in je eigen social media gebruik en hopelijk ontdek je enkele patronen. Zo kun je zien welk soort berichten goed werken, hoe actief jullie op dit moment zijn en welke personen er nu goed op jullie berichten reageren.

Heb je een goed inzicht in waar jullie nu staan, schrijf dan de doelen op voor dit jaar. Ja, social media biedt talloze voordelen, maar wat wil jij?

Wat wil je met jouw (nieuwe) social media strategie bereiken? Wanneer is je strategie geslaagd?

Een ijzersterke social media strategie

Als je helder hebt wat je dit jaar met social media wilt bereiken kun je beginnen met het samenstellen van een strategie.

We beginnen met een video.

In de video deel ik je een beknopt stappenplan.

Na de video duiken we samen dieper in op de materie.

1 | Bepaal jouw social merk

Waar staat jullie bedrijf voor?

Als ik aan jullie denk, welke gedachte of emotie wil je mij dan geven?

Jouw volgers willen een echt gesprek, niet met een nieuwe bot of app die voor jou het werk doet, niet met je concurrent, maar met jou.

Elk merk wordt op social media en soort van personal brand.

Je draagt een boodschap uit en hebt een bepaalde stem. In je social media strategie bepaal je wat die stem is. Wat deel je wel en vooral ook wat NIET?

Je doet er verstandig aan aandacht te schenken aan de online branding. Je legt hierbij vast wie jullie zijn, met welke merkwaarden jullie werken en welke merkpersoonlijkheid bij jullie past.

Naast deze merkeigenschappen, leg je vast hoe je zorgt voor visuele herkenbaarheid. Met welke grafische ‘afspraken’ zorgen jullie voor eenduidigheid en makkelijke herkenbaarheid bij jullie volgers?

Zorg dat al deze afspraken zijn vastgelegd in een brandbook.

2 | Ontdek de behoeftegroep

Heb je helder wie jullie zijn en wat als het ware jullie ‘social voice’ is, dan kun je aandacht besteden aan je klanten.

Wie zijn dat?

Wat voor problemen ervaren ze?

Hoe kun je hen helpen?

Zorg dat je deze vragen beantwoord voor ieder fase in het koopproces en de gemiddelde klantreis.

Heb je dit gedaan, onderzoek dan de grootste behoeftes van je klanten, om vervolgens een behoeftegroep in kaart te brengen.

Dit doe je door op zoek te gaan naar de ‘koopknop’.

Hoe je dit gemakkelijk doet, leg ik je uit in de video.

3 | Vind de relatie

Een goede social media strategie is niet gericht op het verhogen van het aantal volgers, maar op het verbeteren van de relatie.

Geloof me. Dit is een enorm verschil.

Het aantal volgers is leuk voor je ego. Ik heb het jaren gedaan. Mijn strategie was puur en alleen gericht om het verhogen van het aantal volgers.

Het resultaat?

Talloze social media accounts met meer dan 25.000 volgers.

Neem een voorbeeld aan ons twitter account @ZZPGemak of @Sebastiaan_IMG. Beide gezamenlijk meer dan 40.000 volgers.

De gemiddelde interactie op onze berichten? Bijna nul.

Kijk je dan naar mijn LinkedIn profiel, waarbij ik mij puur heb gericht op de relatie, dan wordt op ieder bericht minimaal enkele tientallen keren gereageerd.

Dit is niet om te pronken. Ik hoop hiermee te bereiken dat jij niet dezelfde fout als ik maak.

Zit jij ook op LinkedIn en wil je meer bereik, kijk dan naar de 9 strategieën voor de perfecte LinkedIn post.

Zorg dat jij in je social media strategie vastlegt hoe jij de relatie wilt aangaan. Wil je dit doen door vragen te beantwoorden, mensen te inspireren, je mening te geven?

Welke reden geef jij waarom iemand jou moet volgen?

4 | Maak het persoonlijk

Social media draait om personen. Ook als jij social media zakelijk inzet. Jammer genoeg verliezen bedrijven hun stem en persoonlijkheid op social media. Er wordt voor de veilige weg gekozen.

In mijn ogen laat je daar een enorme kans liggen.

Zorg dat je zoveel mogelijk bij jezelf blijft. Durf je persoonlijkheid te tonen. Ja, niet iedereen zal het je eens zijn. Ja, mensen zullen je niet leuk vinden.

Maar…

Is dat niet juist precies wat je wilt?

Persoonlijk heb ik het liefst dat ondernemers ons volgen omdat ze ons waarderen. Waarderen om wie we zijn en om de kennis die we delen.

Ja, daarbij krijgen we ook minder leuke reactie. Mensen die met modder gooien, het niet met ons eens zijn of onze humor niet kunnen waarderen.

Maar ach… Wat geeft het?

Uiteindelijk zijn het ook ‘die’ mensen die ik liever wegjaag. Het zijn de mensen die niet bij ons passen en uiteindelijk ook nooit klant bij ons zullen worden.

Laat daarom duidelijk je persoonlijkheid zien. Werken jullie vanuit het bedrijf met meerdere mensen aan de social media strategie, zorg dan dat je jullie merkpersoonlijkheid hebt vastgelegd en duidelijke afspraken maakt wat wel en niet mag.

5 | Bepaal jouw makkelijkste content

Het organisch bereik op social media zal het hardst groeien als jij je richt op het delen van waardevolle content. Content die jouw relatie met je achterban versterkt. Denk daarbij goed na wat je doelgroep het meest in beweging brengt en welk type content het beste bij jou past.

Een social media strategie bedenken geeft je nog niet de gewenste resulaten. Jouw succes wordt bepaalt door de acties die jij doet.

Daarom raad ik je aan een contentstrategie te kiezen die het beste bij jou past.

Onthoud daarbij dat je (later) gemakkelijk meer content kunt creeëren op basis van jouw input.

Wat ik hiermee bedoel?

Zelf maak ik graag video’s. Dit is voor mij de makkelijkste vorm van content. Maar dit betekent niet dat ik daarom alleen maar video’s deel.

Deze video’s geef ik door aan iemand binnen het team en die maakt er vervolgens weer meerdere social media berichten van.

Kijk naar een manier of vorm waarbij het voor jou het makkelijkst wordt om actief op social media te zijn.

Vind je dat lastig, dan kun je natuurlijk ook je social media uitbesteden. Uiteindelijk draait het erom dat jij een strategie vindt die het beste bij jou en je bedrijf past.

En in mijn ogen heb je pas een goede social media strategie als deze feiloos aansluit bij jou als ondernemer. Een strategie die je de gewenste resultaten oplevert, zonder dat het jou teveel energie kost.

6 | Bepaal je KPI’s

Je kunt op talloze manieren jouw social mediasucces in kaart brengen. De punten waarop jij wilt sturen bepaal jij. Zorg alleen wel dat je met de juiste data werkt.

Is een social mediabericht succesvol als het je nieuwe volgers heeft opgeleverd? Wil je extra bezoekers naar je website? Of wil je veel reacties?

Wat is het belangrijkste? Welke resultaten streef je na?

Vanuit je social media strategie bepaal je waar je de komende periode op gaat letten. Op welke cijfers wil je sturen?

Om je te helpen, hier enkele punten waar je jouw social media strategie op kunt sturen.

Bereik

Op welk kanaal je je strategie ook loslaat, elk kanaal brengt het bereik in kaart. Of het nu gaat om het aantal videoweergave met je videomarketingcampagne op YouTube of het bereik van je Facebookacties.

Wil je sturen op het bereik?

Zorg dat je in kaart brengt welke strategie voor het grootste bereik zorgt.

Verwerk in je social media strategie waar je op dit moment staat – hoe hoog je bereik op dit moment gemiddeld is – en welke verhoging jij minimaal wilt halen om je strategie als succes te bestempelen.

Kliks

Gaat het jou niet om de interactie en wil je social media vooral inzetten om meer bezoekers naar je website te sturen, zorg dan dat je met de juiste statistieken werkt.

Hoewel elk social mediakanaal je inzicht kan geven over hoeveel kliks je bericht heeft opgeleverd, kun je dit beter via een centraal punt monitoren.

Gebruik hiervoor bijvoorbeeld UTM-codes.

Reacties

Heb je het over social media, dan heb je het in mijn ogen over het aangaan van een relatie met je doelgroep. Niets is zo drempelverlagend als social media.

Is jouw social media strategie gericht op het verhogen van de interactie en het versterken van de relatie met je doelgroep, zorg dan dat je werkt met een social media dashboard. Met een dashboard kun je per kanaal een overzicht creëren van de interactie.

Leg in je plan vast welke doelen je nastreeft en zorg dat je in je dashboard hier duidelijk zicht op houdt. Streef je naar meer interacties, ga de interactie dan ook aan. Niets is frustrerender voor jouw klanten dan wanneer ze de interactie met je aangaan en geen reactie van je krijgen.

Emotie

Is jouw focus vooral het neerzetten van een sterker merk? Bepaal dan wat bepalend is. Welke emotie hoort bij jouw merk?

Kijken we bijvoorbeeld naar onze social media strategie dan hebben we een bewuste keuze gemaakt om vooral in te spelen op het gemak.

Als iemand ons bedankt voor de tip, het bericht deelt of hun resultaten deelt, dan is dat voor ons een belangrijke indicatie dat we op de goede weg zitten.

Dit zijn natuurlijk resultaten die iedereen wilt.

Toch bepaal je in je plan of jij je hier ook op focust.

Is de branding en het koppelen van emotie het belangrijkste punt, houd hier dan rekening mee tijdens het plaatsen (en bedenken) van je berichten.

Wil ik een reactie uitlokken, dan sluit ik het bericht totaal anders af dan wanneer ik meer de focus heb gelegd op het genereren van meer websitebezoekers.

Om welke reden je ook meer energie in social media wilt stoppen, zorg dat je niet alleen investeert in daadwerkelijk de resultaten, maar tevens in de kennis.

Test je strategie, durf zaken te proberen en blijf zoveel mogelijk bij jezelf en bij de tone of voice van het bedrijf.

7 | Maak een plan

Is je strategie helder, maak dan een social media plan. In dit plan omschrijf je hoe je jouw social media strategie handen en voeten geeft en met welke acties jij de komende tijd wilt werken.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen bij het bedenken van een sterke strategie voor al je social media kanalen. Vind je het lastig om te bepalen welke strategie nu goed bij jou en je bedrijf past, twijfel je over de kanalen of wil je gewoon eens sparren? Neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan