Wat is LinkedIn?
LinkedIn is een zakelijk en op werk gerichte sociale netwerkdienst die werkt via websites en mobiele apps.
LinkedIn is opgericht in december 2002 en telt op dit moment meer dan 5 miljoen Nederlandse gebruikers.
Voor wie is LinkedIn?
LinkedIn is vooral interessant voor mensen die aan hun carrière werken. LinkedIn brengt je in contact met een compleet nieuw zakelijk netwerk.
Het platform zit vol met mensen met verschillende professionele achtergronden, waaronder eigenaren van kleine bedrijven, studenten en werkzoekenden. Door gebruik te maken van jouw LinkedIn-netwerk kom je snel in contact met professionals en bedrijven.
Hoe werkt LinkedIn?
Als je vraagt, wat is LinkedIn, dan zou ik zeggen, LinkedIn is niets meer dan een groot online netwerk.
Een online platform bedoeld om te netwerken.
Binnen dit netwerk heb je 1e graad, 2e graad en 3e graad contacten.
1e graad
De 1e graad contacten zijn mensen met wie je rechtstreeks verbonden bent.
2e graad
2e Graad contacten zijn mensen die verbonden zijn met je 1e graad contacten. Op LinkedIn bereik je deze 2e graad contacten wanneer iemand uit je 1e graad heeft gereageerd op jouw LinkedIn bericht. Dit hoeft geen letterlijke reactie of like te zijn, maar kan ook gaan om het open en lezen van je bericht.
3e graad
In de 3e graad, je voelt het al aankomen, bevinden zich de contacten die geen connectie met jou hebben, maar met je 2e graad contacten.
Hoe gebruik ik LinkedIn?
Op LinkedIn draait het allemaal om jouw zakelijk netwerk. Je kunt het platform inzetten om je bedrijf te laten groeien, vacatures te zoeken of up-to-date te blijven van de nieuwste weetjes in jouw branche.
Om LinkedIn te gebruiken dien je de volgende stappen te zetten.
1 | Linkedin account aanmaken
Je begint uiteraard met het aanmaken van een LinkedIn account. Dit is gratis en in een paar simpele stappen gedaan. Ga naar LinkedIn, vul alle velden in, upload een profielfoto en klaar ben je.
2 | Profiel aanmaken
Als je een account hebt aangemaakt, maak dan je LinkedIn profiel af. Geef een duidelijke omschrijving van jezelf, voeg alle genoten opleidingen en werkervaring toe en zie je LinkedIn profiel écht als jouw online visitekaartje.
3 | Netwerk opbouwen
Als je eenmaal een LinkedIn profiel hebt aangemaakt kun je beginnen met het opbouwen van je netwerk. Begin met het uitnodigen van alle contacten in je telefoon of de mensen die je kent.
Denk aan je collega’s, vrienden, familie, buurman of natuurlijk de leukste online marketeer van Nederland 😉
Heb je iedereen uitgenodigd die je kent, ga dan op zoek naar nieuwe connecties. Een connectie kun je gemakkelijk aan je netwerk toevoegen door de zoekfunctie te gebruiken.
Van LinkedIn krijg je vervolgens talloze filters om gemakkelijk de perfecte connectie te zoeken voor jouw netwerk.
3 | Berichten delen
Of je nu op zoek bent naar een nieuwe baan, of relevante zakelijke contacten, zorg dat je regelmatig jouw kennis deelt.
Zet jezelf neer als personal brand. Laat zien wie jij bent, waar je voor staat en wat jij andere te bieden hebt.
Zorg dat je in ieder geval minimaal 1 keer per week of per maand een LinkedIn post plaatst.
4 | Voer het gesprek
LinkedIn draait om netwerken. Het opbouwen van zakelijke connecties die jou verder helpen in je carrière.
Maar LinkedIn draait niet alleen om jou.
Netwerken betekent geven en nemen.
Voer het gesprek. Help andere LinkedIn gebruikers verder, breng mensen in contact met elkaar of geef antwoord op een vraag die gesteld wordt.
Niet alleen je netwerk zal je hiervoor belonen. Ook LinkedIn beloont betrokken gebruikers met een hoger bereik.
5 | Gebruik LinkedIn groepen
LinkedIn groepen bieden een unieke kans om in contact te komen met gelijkgestemde professionals in jouw branche. Door lid te worden en actief deel te nemen aan relevante groepen kom je snel in contact met andere.
Zeker als je net begint met LinkedIn is dit een snelle manier om nieuwe contacten te leggen.
Let wel op!
Niet alle LinkedIn groepen zijn even effectief. Staar je niet blind op het aantal leden en blijf alleen in een groep investeren als je merkt dat er voldoende interactie is.
LinkedIn premium
Een LinkedIn account is gratis, maar naast de gratis variant, heeft LinkedIn ook een premium versie.
Wat is het verschil?
Met een premium account kun je bijvoorbeeld zien wie je profiel heeft bezocht en wanneer.
Een premium account geeft je ook toegang tot meer informatie over andere gebruikers en betere zoekfilters.
Baanzoeker
Via deze variant van LinkedIn krijg je 3-5 inMails van LinkedIn. Een InMail is een soort van mailbericht dat je naar een LinkedIn gebruiker kunt sturen, zonder dat deze gebruiker in jouw netwerk zit.
Alle voordelen
- 3-5 InMails
- Toegang tot LinkedIn Learning
Professional
Deze variant van Linkedin premium is een kleine uitbreiding van de ‘baanzoeker’.
Alle voordelen
- Meer InMails
- Toegang tot LinkedIn Learning
- Ongelimiteerd zoeken
- 90 dagen ‘wie heeft mijn profiel bekeken’
- Inzicht in bedrijven
Recruiter
LinkedIn wordt veel gebruikt door recruiters. Via deze premium variant kun je makkelijker gebruikers vinden die vacatures zoeken.
Alle voordelen
- Uitgebreide zoekfunctie
- Inzicht in je 3e graads contacten
- Mogelijkheid tot het maken van een pijplijn
Sales navigator
Sales navigator is de variant die het meest gekocht wordt. Het helpt verkopers met aanbevelingen, meer inzichten tijdens het bezoeken van een bedrijfspagina en het sneller vinden van zakelijke partners.
Alle voordelen
- Zeer uitgebreide zoekfunctie
- Mensen volgen (zonder connectie)
- Meer InMails
- Mogelijkheid tot het maken van een pijplijn
- 90 dagen ‘wie heeft mijn profiel bekeken’
Ga ervoor
Zo.
De vraag ‘wat is LinkedIn?’ is beantwoord. Maar ja, wat nu?
Ga je op zoek naar actuele vacatures, potentiële klanten, werken aan je online cv?
Ik zou zeggen, start in ieder geval met mij toe te voegen aan je LinkedIn netwerk. Je weet nooit met wie ik jou weer in contact kan brengen.
Heb je dat gedaan, doe dan je voordeel met deze lijst bomvol LinkedIn tips.