Wat is Social Media? – De betekenis
Social media is de benaming voor alle platformen die hun gebruikers de mogelijkheid bieden snel, gemakkelijk en in real-time hun content te delen.
Welke vorm van content wordt geaccepteerd hangt van het socialmediakanaal af. Zo richt twitter zich voornamelijk op de korte tekstuele berichten, waar YouTube zich voornamelijk op video richt.
Social Media in Nederland
Volgens het CBS wordt ieder jaar meer social media gebruikt.
In 2014 gebruikte 74 procent sociale media, vijf jaar later was dat 87 procent.
Vrijwel iedereen (meer dan 95%) in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media. Sinds 2022 ligt dit percentage boven de 98%.
WhatsApp, Facebook, Instagram, Tiktok en Youtube worden het meest gebruikt.
Voordeel van Social Media
Uit onderzoek is gebleken dat consumenten massaal aanwezig zijn op social media en veel praten over merken en hun ervaringen.
Consumenten hechten aanzienlijk meer waarde aan wat andere consumenten vertellen over een merk of product, dan wat jij of je een bedrijf te melden heeft.
Dat er over je merk wordt gepraat op sociale netwerken staat vast.
Of jij meepraat, dat is de vraag.
Luister naar wat er over je wordt gezegd en hoe je als bedrijf iets kan betekenen. Observeer dit goed en maak een helder overzicht, een social media plan.
Op een goede manier aanwezig zijn op social media bied jou als bedrijf een enorm voordeel. Nog nooit was het zo “makkelijk” om direct in contact te staan met je klanten.
Uiteindelijk kun je door goed te luisteren, observeren en handelen op sociale media dichter bij je klant komen te staan, wat uiteindelijk zal leiden tot een sterke mens-merk relatie en een betekenisvolle merkbeleving.
Bekijk ook de rest van alle voordelen van social media.
Nadeel van Social Media
Social media komt en gaat. Wat gisteren de nieuwste trend was, is morgen verleden tijd. Ook het organische bereik (het gratis bereik) neemt met de dag af.
Social media hoort nu eenmaal thuis in je marketingpakket, maar zal meer een meer een “pay to play” game worden.
Met anderen woorden, wil je meespelen, dan zul je moeten betalen. Andere nadelen die bij social media horen liggen in de communicatie zelf.
Zo kan een goed bedoeld bericht volledig verkeerd uitpakken, een geintje van je collega niet meer als geintje gezien worden en heeft iedereen zijn mening klaar.
Voorbeelden social media
Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en LinkedIn zijn allemaal voorbeelden van sociale media.
Het gebruik van sociale media kan vele vormen aannemen. Je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken om:
- Nieuws of je eigen blog te delen
- Te laten zien wat je doet of denkt
- Een baan of stage te zoeken
- In contact te komen met vrienden of familie
- Het nieuws te volgen
- Nieuwe mensen te leren kennen
- Je bedrijf te promoten
De lijst gaat maar door en door. Het is aan jou hoe je sociale media wilt gebruiken. Je kunt een of meer van de hierboven genoemde dingen doen, of iets heel anders bedenken.
Hoe werkt social media?
Over het algemeen werkt social media sociaal. Je laat jezelf als persoon zien. Ook als je social media zakelijk gebruikt.
Maar.
Elk social media platform heeft zijn eigen manier van werken. Daarom is het belangrijk dat je vertrouwd raakt met de verschillende platformen voor je ze gaat gebruiken.
De beste manier om te leren hoe sociale media werken is door ze zelf uit te proberen. Open een account op een van de platformen en begin te experimenteren.
Aan de slag met Social Media
Je kunt met talloze verschillende kanalen je bedrijf laten groeien. Laat je, zeker in het begin, niet verleiden tot het aanwezig willen zijn op alle social media platformen. Kies voor een social media kanaal met de grootste potentie en onderzoek wat jij uit de social media marketing haalt.
Bevallen de resultaten? Schaal je campagnes op of beweeg rustig naar het volgende kanaal. Gebruik bij deze stappen het liefst de kanalen die op elkaar lijken. Zo kun je de content van het ene platform gemakkelijk (met wat aanpassingen) herbruiken op het andere platform.