Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Stappenplan voor het opzetten van je online strategie

Jody op den Buijsch   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 28-07-2018   |   

Wat is het doel van jouw website (of webshop)? Dit is een vraag die ik liever niet aan onze klanten vraag. Waarom niet? Omdat de klant dan ‘egoïstisch’ kan denken en gaat bedenken wat hij of zij wil communiceren naar de doelgroep in plaats van na te denken wat het doel van de bezoeker is.

Vraag daarom altijd wat het doel van je klant is in plaats van je eigen doel. In dit artikel leg ik in 4 stappen uit hoe je jouw digitale strategie bepaalt.

Stap 1: Bepaal het doel van je bezoekers voor jouw online marketingstrategie

“Jouw doel en het doel van je bezoeker is toch hetzelfde?”
In principe is het doel van je bezoeker hetzelfde als dat van je websitebezoeker. Toch blijkt dat niet altijd goed gecommuniceerd te worden.

Ik laat je 2 voorbeelden zien waaruit blijkt dat de website niet heeft nagedacht over het overbrengen van de communicatieboodschap naar de bezoeker toe:

1. Webshop in auto-onderdelen:
Doel van de klant: auto-onderdelen kopen

Voorbeeld communicatieboodschap

De belangrijkste communicatieboodschap van de website: foto van het pand laten zien

2. Website van een tankstation
Doel van de bezoeker: dichtstbijzijnde tankstation zoeken, tankprijzen zoeken

Communicatieboodschap

De belangrijkste communicatieboodschap van de website: het assortiment uit de bakkerij tonen

Bovenstaande voorbeelden laten zien dat het doel van de bezoeker en de communicatieboodschap afwijken, wat natuurlijk erg vreemd is. Voordat je daarom begint met je online strategie, is het belangrijk om te bepalen wat het doel is van je bezoeker en dat je dit ook helder communiceert.

In dit artikel leg ik je uit hoe je jouw doel goed positioneert én tevens onderscheidend bent ten opzichte van de concurrentie. Vanuit daar kun je namelijk je digitale strategie gaan bepalen.

Tip: Zorg ervoor dat het doel van je bezoeker duidelijk is en dat dit direct op de homepage boven de vouw wordt gecommuniceerd

Stap 2: Zorg ervoor dat je uniek bent & voorziet in de klantbehoefte

Jouw unieke waarde propositie zorgt ervoor dat je je onderscheidt in de markt. Je doet dit door de behoeften van je doelgroep te achterhalen en hierop in te spelen. Vervolgens vergelijk je jouw organisatie met die van je concurrenten, waardoor je erachter kan komen wat jouw organisatie uniek maakt én waarbij je voorziet in de behoeften van je klant.

Waarde positie online strategie

Voorbeeld:
In het onderstaande voorbeeld laat ik zien hoe je achter je unieke waarde propositie kan bepalen. Ik gebruik hiervoor het voorbeeld van een fictieve kledingwebshop:

Voorbeeld unieke waarde positie

Zoals je hierboven ziet, hebben de concurrenten een groter assortiment, terwijl jij je meer richt op loyale klanten door het aanbieden gratis verzendkosten en een snelle levertijd.

Dát is jouw unieke waarde propositie en daarmee onderscheid jij je van de rest én voorzie je in de behoefte van je klant. Het is belangrijk om deze boodschap duidelijk te communiceren op jouw website of webshop.

Uiteraard kan je meer (branche specifieke) factoren toevoegen aan deze vergelijking.

Tip: Achterhaal jouw unieke waarde propositie ten opzichte van de concurrent en communiceer dit duidelijk op je website of webshop

Stap 3: Redeneer vanuit een online doelstelling naar een middel

Even terug naar je doelstelling: voor een online webshop is het hoofddoel natuurlijk online verkopen, dus online omzet. Dat is dus je hoofddoel; klikken naar de website vanuit Google AdWords, aantal likes op social media of views in YouTube kunnen bijdragen aan dit doel maar zijn nooit een doel op zich.

Ik kijk daarom eerst naar het hoofddoel: op basis van marktgrootte en data-analyse kan je dit doel kwantificeren en SMART opstellen, vervolgens kan dit terug redeneren naar het aantal benodigde conversies. Meer weten over conversie en conversie optimalisatie? Hieronder laat ik je daarvan een voorbeeld zien:

Doelstelling online strategie

Je online omzet is dus je uiteindelijke doel. In het bovenstaande voorbeeld is dat in de eerste instantie € 100.000,-.

Er zijn grofweg 3 factoren die je kan aanpassen om je online omzet te verhogen (van €100.000 naar € 200.000,-): de orderwaarde te verhogen (door meer te verkopen of door de prijs van je producten te verhogen), het conversiepercentage (het aantal bezoekers dat op je webshop komt en een bestelling doet gedeeld door het totaal aantal bezoekers) te verhogen of het aantal bezoekers naar je webshop verhogen.

Let op: het verhogen van je prijs kan er juist ook voor zorgen dat je conversie daalt. Het juist opstellen van je hypothese/doel en testen is dus essentieel. Om optimaal resultaat te behalen en juist te kunnen meten, is het zeer belangrijk om je doel SMART te formuleren.

Tip: Bepaal niet vooraf een mediabudget maar redeneer op basis van je gewenste online omzet.

Stap 4: Baseer op basis van data welke middelen je gaat inzetten voor jouw online marketingstrategie

Bij het bepalen van een online strategie & het optimaliseren ervan, handhaaf ik altijd 3 pijlers: meer inzicht, meer bezoek & meer conversie.

Deze laatste 2 heb ik hierboven al beschreven, ik ga daarom nu even in op het eerste stuk. Deze 3 pijlers zijn namelijk de roadmap van jouw online succes.

Als het goed is, heb je vóórdat je bent gestart met je website of webshop al onderzoek gedaan binnen je doelgroep en weet je ongeveer waar je je doelgroep kan vinden.

Je hebt benchmarks gelezen, maar iedere website en webshop is anders en daarom is het essentieel om een webstatistiekprogramma te gebruiken om je data bij te houden.

Online strategie

Binnen Google Analytics kan je alle data terugvinden, hoe je bezoeker op je website terecht is gekomen en wat het pad is dat deze heeft afgelegd.

Aan de hand van je conversiepercentage (het is belangrijk om daarvoor doelen in te stellen in Google Analytics) en de herkomst van je bezoekers kan je gericht een plan opstellen op welke manier je meer online omzet gaat genereren.

Tip: Denk niet vooraf in oplossingen, maar baseer je advies op basis van data en meet je doelen & KPI’s maandelijks en optimaliseer.

 

Haal alles uit Google Analytics > Google Analytics Cursus

 

Doelen instellen in Google Analytics

Hoe nu te beginnen met je online marketingstrategie

Wanneer je start met een nieuwe website of webshop is het dus nuttig om je vooraf af te vragen voor welk doel het dient en dien je inzicht te hebben in je doelgroep en de statistieken van je website of webshop.

Vanuit hier kan je bepalen wat de gewenste jaaromzet is en hoeveel conversies, bezoekers & mediabudget je hiervoor nodig hebt. Succes gegarandeerd!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Jody op den Buijsch

"Hoe haal je meer omzet uit een webshop?" Dat is de belangrijkste vraag waar Jody zich in haar dagelijkse werk mee bezig houdt bij conversie optimalisatie bureau mark@ing. On-site webshops analyseren en behoeften vertalen naar concrete adviezen is wat zij het liefste doet.

Laat een reactie achter