Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Ervaar de kracht van storytelling voor je marketing

Ingo Trouw   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 02-04-2019   |   

Goede verhalen weten iedereen vanaf kleins af aan al te boeien. Wie droomde vroeger niet langzaam weg wanneer er werd voorgelezen uit de boeken van Annie M.G. Schmidt, Paul van Loon of Roald Dahl?

De huidige populariteit van storytelling laat zien dat er in de loop der jaren eigenlijk maar weinig verandering plaatsgevonden heeft. Waar het bereiken van je doelgroep gezien mag worden als belangrijkste eerste stap binnen marketing, weet storytelling zich de methode bij uitstek om ze te boeien en voor langere tijd aan je te binden.

Nu wegkomen met ‘Wij van WC-Eend’ er niet meer bij is, vormt het toevoegen van je klanten aan je merk daarentegen een zeer effectieve manier van je storytelling toepassen. Want waar tref je nog grotere fans?

Precies, die zijn niet te vinden.

Lees snel verder en ontdek in deze blog niet alleen de betekenis, maar ook waarom het werkt op de lange termijn en aan de hand van welke methode je jouw storytelling omdoopt tot een succes.

Wat is de betekenis van storytelling?

Storytelling is een vorm van content marketing waarbij een persoonlijk verhaal de basis vormt om informatie over een product, dienst, of merk aan de man te brengen. Door niet het desbetreffende merk centraal te stellen, maar het verhaal te gebruiken om het merk een bijzonder tintje mee te geven voelt men zich sneller verbonden met het merk.

Een slimme manier om je naamsbekendheid en je trouwe groep fans snel te laten groeien.

Wat maakt het dat storytelling werkt?

Aan de veelgehoorde marketingterm is haast niet meer te ontkomen en toch raakt niemand hem echt beu. Welke werking zit hierachter? Alles valt of staat met de originaliteit en de herkenning die het oproept. De content boeit, oogt betrouwbaar, doet verlangen naar meer en draagt bovendien een belangrijke boodschap uit.

Dé spin in het web?

Het creëren van herkenbaarheid waardoor iedere kijker zich ermee kan identificeren.

Kom tot een succesvolle storytelling methode in 7 stappen

Het ontwikkelen van succesvolle storytelling mag als een kunst worden omschreven. Eentje waarbij, naast een heldere visie, ook een grote dosis aan creativiteit, skills en oefening goed van pas komen. Tast jij tot dusver in het duister wat betreft de juiste aanpak? Wij loodsen je er doorheen aan de hand van zeven heldere stappen:

Ken je publiek

Noem het van de oude stempel, maar beginnen doen we nog altijd bij het begin. Wie is er geïnteresseerd in jouw verhaal? Wie zit er op de eerste rij om te profiteren van hetgeen je te vertellen hebt en last but not least, hoe gaat men reageren?

Alles valt of staat met het kennen van je publiek. Met het vooraf uittekenen van je doelgroep in verschillende persona’s voorkom je dat je verderop in het proces de plank finaal misslaat.

Heb je in kaart wie je verhaal gaat zien, lezen of horen? Mooi!

Dan is de eerste fundamentele bouwsteen voor het creëren van je verhaal daarmee gelegd.

Bepaal je boodschap

Nu duidelijk is op wie je je gaat richten is het invullen van de vraag wat ga je ze vertellen het belangrijke vervolg. Ongeacht of je verhaal nu 10, 20 of 50 minuten duurt, zonder het meegeven van een kernboodschap is het creëren van merkbeleving via corporate storytelling zonde van je tijd.

Draait het om het aanprijzen van een product of het aankaarten van een maatschappelijk probleem?

Wat je ook wenst mee te geven, zorg ervoor dat je het in 6 tot 10 woorden kunt samenvatten. Pas als je hierin slaagt staat je kernboodschap vast en is het mogelijk om je storytelling tot een succes te maken.

Slaag je hierin?

Dan is corporate storytelling de uitgelezen manier om op een authentieke en onderscheidende manier jouw verhaal te vertellen en zo een gevoel van herkenning en beleving te realiseren.

Kies je verhaalvorm

Ieder verhaal is uniek en ontstaat op eigen wijze. Bij het ontwikkelen hiervan vormt de gewenste reactie van je publiek een belangrijk uitgangspunt. Om de start van jouw storytelling van een boost te voorzien een rijtje voorbeelden.

Graag je doelgroep aanzetten tot actie?

Zorg dan dat je verhaal zich richt op eerdere succesverhalen die anderen van de inspiratie en motivatie voorziet om ditzelfde resultaat te behalen. Ga echter niet teveel in op de details en laat hier enige ruimte over voor de eigen creativiteit.

Ben je op zoek naar waardering en zorg je er graag voor dat je publiek zich met je kan identificeren?

Laat je persoonlijke verhaal dan de rode draad van je storytelling vormen. Deel niet alleen je pieken, maar juist ook de dalen en de strijd die hiermee gepaard gaat. Want zeg nou zelf, hoe geloofwaardig is een verhaal dat geen enkel vorm van tegenwind bevat? Hou je verhaal zo eerlijk mogelijk en de waardering van je fans en volgers zal enkel toenemen.

Creëer een verhaal dat over de tong gaat en wat men graag deelt met anderen

Deel zo veel mogelijk situaties of ervaringen waarvan men zegt: ‘Dit is mij ook overkomen’. Het uitlichten van dergelijke overeenkomsten draagt bij aan de onderlinge samenhorigheid en zet jou alleen maar beter op de kaart. Zo legde een persoonlijke ervaring van Sebastiaan over effectief werken ons bepaald geen windeieren.

Deel je lessen en hoe je erin geslaagd bent om problemen om te draaien tot gepaste oplossingen

Hoe ben je tot deze oplossing gekomen en hoe verliep de toepassing vervolgens? Ga in op de details en je publiek zal aan je lippen hangen.

Creëer je CTA

Waar dit onderdeel van je storytelling methode veel overeenkomsten kent met je algehele doelstelling draait je call-to-action voornamelijk om de gewenste actie van je publiek direct na het zien dan wel lezen van je verhaal.

Laat je ze zich graag inschrijven voor je nieuwsbrief of dienen ze gelijk je product aan te schaffen?

Maak altijd gebruik van een actieve zin en ben duidelijk in je verwoording om elke vorm van verwarring voor te zijn. Focus je binnen iedere update ook slechts op 1 specifieke actie die je van je publiek vraagt voor een zo groot mogelijk effect.

Kies je medium

Verhalen kunnen in vele vormen worden gedeeld. Afhankelijk van je tijd en budget kan er gekozen worden voor verhalen die te beluisteren, te bekijken of te lezen zijn. Voor de specifieke invulling valt te denken aan meerdere vormen. 

Een geschreven vorm van storytelling

Via wisselende artikelen, blogs of zelfs in de vorm van een boek. Ga je je verhaal vertellen via pen en papier? Dan zijn er nog altijd voldoende mogelijkheden voor enige afwisseling te zorgen. Het is bovendien de meest snelle en goedkoopste manier van storytelling.

Ga je toch voor de gesproken vorm?

Dankzij de huidige technische ontwikkelingen valt het opnemen van een podcast voor iedereen eenvoudig te realiseren. Aansluitend op het rijtje storytelling tips leert de praktijk dat hoe iets gezegd wordt minstens net zo belangrijk is als wat er gezegd wordt.

Hoewel er een grote uitdaging schuilt in het overbrengen van de juiste emoties, zijn de effecten alleen maar groter op het moment dat je hierin slaagt.

Wil je graag echt impact uitoefenen?

Dan is een vorm van digitale storytelling haast onmisbaar. Video’s, animatie, een spelvorm of interactieve verhalen. De mogelijkheden zijn eindeloos en een feestje voor de echte creatieveling.

Begin met het schrijven aan je storytelling

Wie goed heeft meegeteld komt erachter dat het pas bij de zesde stap tijd is om je pen op het papier te zetten om uiting te geven aan je verhaal. Bekruipt het gevoel je dat je pas aan het begin staat?

Nergens voor nodig.

Met o.a. je kernboodschap, je publiek en je call-to-action al op papier draait het vooral nog om het invullen van de details. Staat de kraan eenmaal open? Dan zul je zien dat het vanzelf gaat stromen.

Deel je verhaal en laat van je horen

Na lang en hard werken is je (eerste) verhaal af.

Top!

Maar met het afronden van je eerste verhaal ben je pas halverwege. Nu komt het punt waarop je het gaat delen met je publiek. Deel je story altijd via verschillende sociale mediaplatforms en je e-mail voor een zo groot mogelijke impact.

Valt je keuze, naast Facebook en Twitter, ook op Instagram? Dan bestaat er een groot aantal aanvullende storytelling tips. Publiceer je geschreven story op een eigen blogpagina en je digitale content op Youtube en/of Vimeo.

Heb je gekozen voor het opnemen van een podcast? Zorg dan ook dat deze online komt te staan en laat online luidt van je horen. Weet je je verhaal vaker en via meerdere platforms te delen? Dan vergroot dit de kans op betrokkenheid van je publiek.

Ga aan de slag en ontdek de kracht van storytelling zelf!

Dat viel best mee.

Toch?

Nu alle stappen voor het succesvol opzetten van jouw storytelling campagnes op papier staan is het tijd om de handen uit de mouwen te steken.

Dus.. Ga aan de slag, wees zo eerlijk, creatief en verrassend mogelijk en voor je het weet tover jij je publiek om tot echte fans. Succes!

Wissel je hierover graag met ons nog even van gedachten? Laat dan zeker van je horen in de reacties!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Ingo Trouw

Ingo kan toveren met taal. Zit je om de juiste woorden verlegen? Dankzij hem vallen ze weer als regen. Met een CE studie op zak weet hij ook de commerciële noot in elke tekst te raken.Welke emoties wil je oproepen, wie wil je aanspreken en wat is het doel van je tekst? Vanuit deze speerpunten maakt hij van iedere tekst een schot in de roos.Naast het schrijven is hij een artiest in het promoten en onder de aandacht brengen van jouw boodschap.

Laat een reactie achter