Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

De 5 succesfactoren van focus op je online marketing

Kelly Eekhof   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 27-03-2018   |   

Online marketing is een vak, een vak apart. Maar dat betekent niet dat je álles altijd moet uitbesteden aan een marketingbureau om van jouw online zichtbaarheid een succes te maken. Een aantal onderdelen van jouw online marketing kun je best zelf (leren).

Ik geef je hieronder 5 onderdelen die iedereen, als ondernemer, zelf zou moeten/kunnen leren. Zelfs als je niet zelf aan de slag wilt met je marketing en het allemaal wilt uitbesteden, is het hebben van enige basiskennis van belang.

Op deze manier kun jij jouw wensen en doelen overbrengen op diegene die voor jou aan de slag gaat. Maar… Alles valt of staat uiteraard met een goede basis!

#1. Zorg voor een goede website en werk regelmatig aan je website

Zelf vergelijk ik een website vaak met een (koop)woning. Die is nooit af.

Er is altijd wel een klusje te doen, je kan ergens een kamer opruimen en schilderwerk heeft om de zoveel tijd een opfrisbeurt nodig. Zo is het ook met je website. Als hij gebouwd is, is hij nooit helemaal af. Er valt altijd iets te verbeteren, bij te schaven, toe te voegen of te verwijderen.

En dat kun je heel makkelijk zelf leren door je website te (laten) maken in een Open Source programma, bijvoorbeeld WordPress. Elke twee maanden de content van je pagina’s bewerken, is echt geen overbodige luxe. En bonus… Google vind het ook onwijs fijn als je website vaak in beweging is. Dan kom je dus hoger in de organische rankings!

#2. Maak je berichten visueel en zorg voor herkenbare en aansprekende visuals op je social media kanalen

Wanneer jij online zichtbaar wilt zijn, dan is social media het perfecte (gratis) podium. Het klinkt zo makkelijk; je maakt een account aan op bijvoorbeeld Facebook en hup, je begint met wekelijks één post. Maar… er komen maar weinig reacties op… Waarschijnlijk komt dat doordat je post niet aansprekend genoeg is. Ga aan de slag met het maken van een goed social media plan.

Goede visuals zijn de sleutel tot succes op elk social media platform. Zorg er ook altijd voor dat élk plaatje voorzien is van branding van jouw bedrijf; zet je logo erop of een huisstijl element als watermerk over een foto.

Gebruik ook altijd de kleuren en lettertypes van jouw huisstijl.Dit zorgt voor herkenbaarheid en wanneer jouw berichten gedeeld worden, zorgt dit voor een groter bereik. Visuals maken kun je doen in een programma als Canva. Gratis in gebruik en super handig voor mensen die geen achtergrond hebben in de marketing.

Tip! Houd ook altijd rekening met de nieuwste trends en ontwikkelingen in de online marketing, zodat je hier tijdig op inspeelt met jouw marketing.

#3. Start met het schrijven van een blog en bereik jouw doelgroep

Misschien wel de beste manier om heel veel content te creëren voor je website, maar ook voor posts op social media is het schrijven van blogs een enorme boost in content. Kennisdeling is hier key.

Jij als professional in je vak hebt waarschijnlijk een bak aan ervaring en verhalen die jij kunt vertellen om zo jouw status als expert te laten zien aan de hele wereld. Begin gewoon met één blog per maand en schroef de frequentie op als je een beetje feeling hebt met schrijven en inspiratie genoeg hebt voor blog-onderdelen.

Geef het vergaren van een fanbase wel even de tijd. Je eerste paar blogs zullen niet meteen heel veel reacties genereren en ook niet direct meetbaar leiden tot nieuwe klanten. Maar begin en zet door. Je zult zien dat het gaat werken als jij de juiste tone-of-voice weet te vinden om jou doelgroep aan te spreken.

#4. Verrijk je social media kanalen met video content

Wat nog beter werkt op social media dan visuals, zijn video’s. Voor je bedrijfspresentatie raad ik ten alle tijden aan om die door een professionele filmmaker te laten maken. Maar gebeurt er iets leuks binnen je bedrijf en wil je dat graag delen met de wereld, dan is video marketing een prima oplossing.

Onderzoek uit welke hoek je het beste naar voren komt, let erop dat je niet tegen de zon in kijkt en je ogen dichtknijpt als je zelf in beeld bent en zorg ervoor dat de wind niet in de microfoon blaast en jij kunt zelf aan de slag met je mobiele telefoon.

Je kan bijvoorbeeld ook je geschreven blogs omzetten tot een vlog. Dan kun je je blogs geschreven en op video aanbieden via je website en social media. Sommige mensen lezen namelijk graag een blog, en andere luisteren liever. Dus kies je voor beiden, heb je een nóg groter bereik!

Bonus!  Op je bedrijfspagina in Facebook worden video’s vaker gedeeld met je volgers dan statische afbeeldingen.

#5. Werk aan je SEO teksten en vergroot de vindbaarheid in Google

Okee. Je hebt een geweldige website. Je hebt hard gewerkt aan de content. Je hebt alles gedaan wat je maar kunt om de website perfect te maken voor jou doelgroep. En dan… krijg je geen bezoekers. Al dat werk voor niets…

Je kan op heel veel manieren zorgen dat Google jouw website net zo belangrijk en relevant gaat vinden als jij zelf, zonder dat je meteen een betaalde adwords campagne moet starten. Heel veel SEO (Search Engine Optimization, in het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie) kun je zelf op je website uitvoeren.

In WordPress gebruik je daar bijvoorbeeld de plug-in van Yoast voor (gratis in gebruik). Deze helpt je door uit te leggen wat je kan verbeteren en geeft daarbij suggesties. Naast de plug-in van Yoast, kun je ook op content niveau heel veel doen om je zoekwoorden hoger in Google te laten verschijnen.

Denk dan aan interne links, goed gebruik van H1 en H2 headings, vergeet ook niet je afbeeldingen te optimaliseren en maak gebruik van unieke content.

Zo houd je FOCUS op je eigen online marketing

Zelf plan ik, samen met mijn businesspartner, om de 6 weken een volledige dag vrij in onze agenda om te werken aan ons bedrijf. Ook wij komen anders niet toe aan écht stappen maken in onze marketing.

Op die dagen werken wij aan onze website, plannen we voor de komende twee maanden onze social media tijdlijnen vol en werken we de ideeën uit die in de weken daarvoor zijn komen opborrelen.

Op die focus dagen gaan wij ook bewust buiten de deur aan de slag. Geen afleidingen en geen terugval in de normale werkroutine. Altijd op een inspirerende locatie. Dit is naast enorm productief ook een écht uitje. Heerlijk lunch, gezellig sfeer en volledige focus op ons bedrijf.

Waar wacht je nog op; Maak werk van jouw merk en word marktleider in jouw vakgebied!

Ga gewoon van start en kom er zelf achter hoe leuk en makkelijk het is om je online bereik te vergroten. Met de juiste focus en de drive om écht aan jouw merk te werken kom jij een heel eind!

En op de punten waar jij hulp nodig hebt, kun je altijd een workshop volgen, of deelnemen aan ons FOCUS traject, waar alle bovenstaande onderdelen in behandelt worden.

Reageer, stel je vraag en deel

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Kelly Eekhof

Kelly is creatief ontwerper en is getrouwd met Patrick. Zij studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever. Door de specialisatie typografie en kleurpsychologie ontwikkelde zij een scherp oog voor het gebruik en plaatsing van tekst en beeld. Zowel offline als online. In haar eigen woord: ‘Creatief vormgeven is zoveel meer dan een mooi plaatje. Het een belangrijke tool voor het creëren van conversie. Het uiteindelijke doel van je gehele marketing’

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter