Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?

Taalneuroot. Spellingsautist. Taalnazi.

Zomaar een greep uit de goedbedoelde verwensingen die ik van mensen uit mijn directe omgeving krijg. Vrienden, familie en zelfs mijn partner zijn niet mals met hun commentaar als ik ze voor de zoveelste keer wijs op een onuitroeibare taalfout.

Ik kan er niks aan doen. Wanneer ik een puberaal jochie een interessant verhaal hoor vertellen dat hij besluit met: “hun waren echt de beste van de klas” dan moet ik daar iets van zeggen. Verbazing, ergernis en betweterigheid strijden dan tijdens mijn preek om voorrang. Ik hoor mijzelf de termen “zesde klas lagere school”, “algemene taalontwikkeling”, “onderwerp versus lijdend voorwerp” en “Tokkietaal” slaken.

De Nederlandse taal is niet eenvoudig. Onze taal heeft veel regels, waar weer uitzonderingen op zijn en hoe zit het nou precies met dat Kofschip? Ik snap het ook ergens wel als notoire taalovertreders zich verdedigen met de stelling: “je begrijpt toch wat ik bedoel?!”
Natuurlijk is in de meeste gevallen de taalfout te vertalen naar correct Nederlands. Als de puber praat over dat “hun de beste waren”, dan snap ik natuurlijk dat “zij de beste waren”.

Taalgebruik is belangrijk voor de geloofwaardigheid van jouw content

Taal is als een organisme. Geschreven, maar vooral gesproken, taal verandert voortdurend. Over een aantal jaar is het gebruik van het woord “hun” als onderwerp geaccepteerd en waarschijnlijk ook correct.
Maar voorlopig is het niet zo. Mag je een schrijver die een artikel publiceert met taalfouten serieus nemen? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Een reclamefolder over bijvoorbeeld wijn moet een pakkende tekst schrijven en de lezer uitnodigen om die Beaujolais te kopen. De overtuigingskracht van de slijter wordt echter een stuk minder wanneer zijn folder taalfouten bevat. Heeft hij wel tijd genoeg genomen om zijn klanten serieus te woord te staan? Als hij niet genoeg aandacht heeft voor zijn klant hoe zit het dan met zijn daadwerkelijke vakmanschap?

Wordt jouw content altijd begrepen door je bezoekers?

“Je begrijpt toch wat ik bedoel?!” Het is een excuus dat niet altijd opgaat. Door het verwarren van voltooide deelwoorden met persoonsvormen kan een geschreven tekst verkeerd begrepen worden.

Man bedreigt met mes is iets heel anders dan Man bedreigd met mes. Het zijn zinnen die boven een krantenartikel kunnen staan. De man in de eerste zin bedreigt iemand anders. De man in de tweede zin wordt juist bedreigd met een mes. Het gebruik van de persoonsvorm (in zin 1) zorgt dus voor een compleet andere betekenis dan in zin 2 waarin het voltooide deelwoord wordt gebruikt.

Nog een voorbeeld: Piet bereidt een paard en Hans berijdt een paard. Bij het uitspreken van de tekst hoor je geen verschil. Bij de geschreven tekst kan het verwisselen van de ij en ei tot verwarring leiden. Piet is in dit geval een chef-kok die paardenvlees op het menu heeft staan. Hans daarentegen gaat op zondag graag met zijn edele viervoeter de bossen in.

Vooruit, nog een voorbeeld. De spatiefout. Ik noem het ook wel eens de Engelse ziekte. In de Engelse taal worden samengestelde woorden namelijk los van elkaar geschreven. Een accountmanager is aan de overkant van de Noordzee een account manager. In het Nederlands schrijven we samengestelde woorden aan elkaar, accountmanager dus.
Hottentottententententoonstelling is een bekend voorbeeld van een samengesteld woord. Toch doet het vaak pijn aan onze ogen. We kwakken een spatie in een lang woord, omdat het anders “zo raar staat”.

Gevolg: een spatiefout. Dat kan leiden tot doldwaze misverstanden:

“Veel diarree gevallen in Maastricht” (wat kwam daar nou uit de lucht vallen?)
Gelezen op Marktplaats: “Baby eet stoel” (vreemde eetlust van dat kleine kind)
“De boer had drie jarige paarden” (zo, en kregen ze gebak op hun verjaardag?)
“Naakt model tekenen” (uuhhh…dat is wel erg koud in dat atelier)
Gelezen op menukaart: “Vandaag konijnen bouten in pruimensap” (lekker; als je van keutels houdt)

De Nederlandse taal is weliswaar lastig, maar door het gebruik van social media slaat de verloedering van onze prachtige taal door. Bij het jaarlijkse nationaal dictee winnen de Vlamingen meestal. Dat is geen toeval. Aandacht in het onderwijs voor het Nederlands is geen overbodige luxe.

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
LinkedIn Twitter
Hoe werkt facebook? 6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat