Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

De juiste lengte voor het schrijven van teksten die wél gelezen worden

Didi Hoogerwerf   |   1 reactie   |   Laatste aanpassing op: 15-06-2018   |   

Lezen is hot. Not! Niemand leest meer. Schrijver Henk van Straten plaatste eind vorig jaar een tweet over dat lezen in de trein zo zeldzaam is geworden dat lezers elkaar “subtiel erkennen, als buschauffeurs”. Een constatering die mij niet alleen bijna dagelijks bezig houdt, maar die mijns inziens even waar als deprimerend is.

Een artikel in het AD laatst bevestigde de stelling van Van Straaten door te melden dat het aantal lezers in de afgelopen 10 jaar dramatisch is afgenomen. Waar in 2006 nog 90% van de Nederlanders een boek ter hand nam in de vrije tijd, was dat in 2016 nog maar 72%.

En dit lijkt misschien niet veel, maar bedenk eens dat je opeens 18% minder klanten hebt, 18% minder verdient of 18% korter bent dan toen je gisteren naar bed ging. De groep die het minste leest van iedereen zijn jongeren, die lezen niks als het niet op Insta of in een snap staat. Ze lezen zelfs zo weinig dat het Sociaal en Cultureel Planbureau de situatie in hun rapport Lees: Tijd “zorgelijk” noemt.

Ontlezing, wie leest er tegenwoordig eigenlijk nog?

Het SCP vindt deze situatie zelfs zo zorgelijk dat ze er een nieuwe term voor hebben geïntroduceerd: ontlezing. Ontlezing is een wezenlijk probleem in onze samenleving en niet in de laatste plaats doordat begrijpend lezen nu eenmaal heel belangrijk is in het dagelijks leven.

Denk bijvoorbeeld aan de bijsluiter van een medicijn. Of een brief van de Belastingdienst. Of een mail van je baas. Of als je gezellig een potje 30 seconds wil doen tijdens familieweekend. Om mee te doen met de maatschappij is het van groot belang dat je teksten – zowel korte als lange – goed begrijpt.

Wat frappant is, is dat er de afgelopen jaren zoveel middelen bij gekomen zijn om op te lezen, zoals tablets, laptops en de good old smartphone, maar dat dat geen verschil maakt. Die apparaten worden door de meeste mensen gebruikt voor andere zaken. Meestal om korte, hapklare contentbrokken te consumeren, het liefst in de vorm van een video.

Dat is waarschijnlijk ook één van de redenen dat (vooral jongere*) mensen geen lange teksten meer kunnen verwerken, ze weten gewoonweg niet meer hoe. Ze begrijpen de onderlinge verbanden tussen alinea’s en hoofdstukken niet en hebben daarnaast moeite met het onderscheiden van hoofd- en bijzaken en echt en nepnieuws. Bovendien is hun aandachtsspanne korter dan ooit tevoren.

Content lengte

Commerciële teksten of maatschappelijk verantwoord?

Maar hoe moeten bedrijven hier nu mee omgaan? Kom je tegemoet aan de wensen van de hedendaagse consument? Houd je rekening met hun volgens de media beperkte spanningsboog en bied je ze hapklare brokken aan? Of pak je je maatschappelijke verantwoordelijkheid en produceer je langere teksten, zodat je lezers hun “lees-spier” blijven ontwikkelen?

Als zelfverklaard serial reader en freelance copywriter ben ik genegen om rücksichtslos voor optie twee te gaan. Maar als ik er even bij stil sta en er écht over nadenk, kom ik tot de conclusie dat het beter is om als organisatie een mix van hapklare brokken en langere stukken content met meer diepgang aan te bieden. Want zoals met zoveel zaken des levens ligt de waarheid ergens in het midden.

Leestip! Ontdek hoe je een sterke content strategie maakt!

Korte teksten versus lange teksten, wat werkt?

Met hapklare brokken prikkel je de consument informeer je ze kort en bondig. Het zal je niet verbazen dat social media zich goed lenen voor dit soort content. Maak het fun, leesbaar, begrijpelijk en dus vooral niet te lang.

Maar let op! Dit betekent niet dat je tekst “voor dummies” is! Technische termen, vakjargon en ingewikkeld gedachtegoed kunnen hier ook prima besproken worden. Als het maar in 280 tekens past. Bovendien willen deze platformen gebruikers binnenboord houden, dus belonen ze je als je passende content voor hen maakt.

Langere stukken met meer diepgang en achtergrondinformatie kun je prima kwijt in een blog. Als je verhaal complexer en uitgebreider is dan dit medium aankan, kun je ook kiezen voor het schrijven van een business case, white paper of een artikel voor externe publicaties.

Houd daarbij wel altijd rekening met de doelgroep die je wilt bereiken en stem de inhoud van je artikel daarop af. Dit soort artikelen zijn een belangrijk onderdeel van de inbound marketingstrategie en dienen als podium om je kennis te etaleren en jezelf in de kijker te spelen als kennispartner.

Partners en klanten zullen meer vertrouwen in je hebben als uit jouw stukken blijkt dat je kennis hebt van de markt en het klimaat waar je bedrijf zich in beweegt.

Extra leestip! Bekijk ook eens het artikel over het schrijven van een blogbericht!

De juiste lengte voor het schrijven van teksten

Maar hoe kort is kort, hoe lang is lang en hoe reageren mensen op verschillende stukken content? Laat je voor de juiste lengte van de hapklare brokken leiden door de richtlijnen van het medium waar je op post.

Voor Twitter zijn dat maximaal 280 tekens, voor LinkedIn kun je het beste 126 tekens aanhouden als je niet wil dat je bericht wordt afgebroken en op Facebook geldt dat minder tekens, meer interactie betekent.

Instagram kent in principe geen limiet in het aantal tekens, maar het is en blijft een kanaal dat vooral gericht is op beeld, dus hier kunnen we een lesje leren van Instagram (en overall) queen Beyoncé: less is more.

En waar je vroeger maar 10 seconden mocht filmen met Snapchat, kun je sinds vorig jaar 6 x 10 seconden filmen. Nog steeds geen speelfilm, maar net iets meer tijd om je story over de bühne te krijgen.

Voor blogs en artikelen is het iets ingewikkelder. In principe is elke lengte goed, als je maar antwoord geeft op de centrale vraag die je in je blog stelt. Echter, om erkend te worden door zoekmachines, is een minimale lengte van 300 woorden nodig.

Maar om erkend te worden als een Artikel Met Diepgang, moet de lengte boven 1000 woorden uitkomen. Als kanttekening wil ik hier wel graag bij plaatsen dat je niet coûte que coûte moet blijven tikken tot je boven de 1000 woorden uitkomt, relevantie is belangrijker dan lengte.

Ik hoop dat deze tips jou inspireren om zowel korte als lange content te creëren die niet alleen tegemoet komt aan jouw commerciële behoefte, maar die ook bijdraagt aan een samenleving waarin mensen weer met plezier lezen, of die nou lang of kort zijn.

 

* Ik wil niet iedereen over één kam scheren, er zijn ongetwijfeld jongeren die dikke pillen verslinden en ouderen die analfabeet zijn, maar dit is wat naar voren komt uit de onderzoeksresultaten van het SCP. 

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Didi Hoogerwerf

Didi krijgt er een kick van om door middel van taal de lezer te motiveren, activeren of emotioneren. Daarnaast vindt ze het een uitdaging om onderwerpen die misschien niet zo sexy, spannend of makkelijk zijn wel zo te presenteren en gelooft ze heilig in het adagium “de pen is machtiger dan het zwaard.” (Make books, not war!)

1 reactie

  1. Maud Ebbekink op 02/07/2018 om 11:25

    MIjn visie: een webtekst of verkooppagina kan niet te lang zijn, maar wel te saai.

    Een duur product verkoop je echt niet met een korte tekst. Mensen willen er meer over weten voordat ze tot aankoop overgaan dan bij een goedkoop product. Ze willen zeker weten dat jouw product de oplossing is voor hun probleem. Of dat je ze helpt een droomdoel te behalen.

    Zorg daarom dat je in een lange tekst lezers aanmoedigt te blijven lezen. Laat zien dat je expertise hebt, neem twijfel weg en laat zien welke resultaten je hebt behaalt voor klanten. En vergeet vooral niet het onbewuste brein te prikkelen, want van alleen feitelijke informatie valt ons brein in slaap.

Laat een reactie achter