Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe schrijf je lekker leesbare teksten voor je website, die ook nog eens goed scoren in Google?

Petra Noordhuis   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 05-07-2018   |   

Bij elke schrijftraining die ik geef, eindig ik altijd met de volgende drie tips:

  1. Doe maar normaal
  2. Doe maar duidelijk
  3. Doe maar direct

Leuk schrijven is eigenlijk niet meer dan dat. Ik ga het je uitleggen.

1. Doe maar normaal – Goede teksten voor je website zijn zo normaal mogelijk

Veel mensen zijn geneigd om formeel te doen, zodra ze schrijven. Dan hebben ze het ineens over ‘derhalve’ en ‘nochtans’ en over ‘de vrouw, welke…’ in plaats van ‘de vrouw, die…’. Niet doen. Schrijf zoals je praat.

Vind je dat lastig? Zet dan een dictafoon app op je telefoon en spreek de boodschap die je straks wilt schrijven in. Type hem daarna uit. Of zoek een app die hem direct voor je uittypt.

Beetje bijschaven en klaar!

Waarom je beter in spreektaal kunt schrijven?

Je lezer voelt zich letterlijk meer aangesproken. Die heeft het gevoel dat je tegen hem spreekt en niet in het algemeen.

Daardoor zal hij zich meer bij je verhaal betrokken voelen.

Het voordeel daarvan? Elke tekst heeft een doel. Dat kan variëren van entertainen tot informeren en van emotioneren tot verleiden om te kopen.

In alle gevallen bereik je je doel veel sneller en beter als je lezer zich aangesproken voelt en een ‘band’ met de schrijver voelt.

Bovendien raakt niemand geëmotioneerd of verleid door ‘derhalves’.

2. Doe maar duidelijk – Wees altijd duidelijk in je webteksten

Heel veel stukken bevatten vaagtaal. Vooral in de management- en coachwereld. Denk hierbij aan kreten als ‘uitrollen’, ‘in je kracht zetten’ en ‘iets handen en voeten geven’.

Geen idee wat ze er precies mee bedoelen. En je lezer ook niet.

Vooral in vergaderverslagen zie ik veel vaagtaal. De vergadertijgers beloven daar vaak dat ze zaken en punten zullen ‘meenemen’. Niemand weet waarheen.

En zo verdwijnen actiepunten in het niets, want niemand weet wat ze precies moeten doen. Hoe je dat voorkomt?

Formuleer met WWWWWH

Houd bij het schrijven van je teksten altijd rekening met de Wie, Wat, Wanneer, Waar, Waarom en Hoe.

Als die WWWWWH-vragen beantwoord zijn, dan is je tekst automatisch duidelijk.

En val daarmee gerust in de eerste alinea al met de deur in huis. Behalve als je een thriller schrijft natuurlijk. Dan bewaar je het spannendste tot het einde.

Leestip! Check ook eens ons artikel over hoe je pakkende teksten schrijft.

3. Doe maar direct – Een goede webtekst is direct

Indirecte taal maakt je lezer aan het twijfelen. Stel dat je me vraagt je webteksten te schrijven en ik zeg: ‘Ik zal proberen om er eventueel een leuke tekst van te maken’.

Daar word jij niet blij van. En je vertrouwen in me ebt meteen weg.

Tips om op een directe manier te schrijven

Schrap alle twijfelwoorden als ‘eventueel’, ‘wellicht’ en ‘proberen’.

Vermijd hulpwerkwoorden als ‘kunnen’ en ‘zullen’. ‘Ik vraag het na’ geeft veel meer duidelijkheid dan ‘Ik kan het wel navragen’.

En dan hebben we ook nog de clichés in de (web)teksten

Een cliché is een uitdrukking die zo vaak gebruikt wordt, dat hij zijn kracht verliest. ‘Bij ons bedrijf staat service hoog in het vaandel’ is er zo eentje.

‘Volg je passie’ kan ik persoonlijk ook niet meer horen, net als ‘jezelf zijn’. Soms ontkom je er niet aan of je bent je niet bewust van het feit dat je clichés gebruikt.

Vraag dan of iemand met een cliché-allergie je tekst even naleest.

Kom hoger in Google door goede teksten te schrijven

De tijd dat Google alleen naar zoekwoorden keek is wel voorbij. Google is inmiddels zover ontwikkeld, dat hij zelf begrijpt waar je tekst over gaat.

Mits je die logisch opbouwt natuurlijk.

Dus schrijf liever een lekker lopende logische tekst, dan een gedrocht dat je volpropt met zoekwoorden.

Google trapt er niet (meer) in en je lezer ook niet. Tip! Check snel hoe jij hoger in Google komt!

Daarnaast is je conversie natuurlijk belangrijker dan het aantal mensen dat jou via Google vindt.

Liever tien bezoekers, waarvan vijf reageren of kopen, dan honderd bezoekers waarvan er eentje koopt.

En liever minder bezoekers die je hele stuk lezen, dan honderden bezoekers die na drie regels teleurgesteld afhaken.

Ontdek hoe jij de conversie op je website optimaliseert.

Daarom moet je je lezer prikkelen, vasthouden, amuseren en verleiden om verder te lezen.

Sleur ze je verhaal in met bijvoorbeeld leuke anekdotes, een vleugje humor, interessante wetenswaardigheden en praktijkvoorbeelden*.

Zorg ervoor dat je lezer je een beetje leert kennen en schep een band. Pak zijn hand en neem hem mee door je teksten.

Net als ik bij jou heb gedaan. Want je hebt het toch maar mooi tot het einde gelezen.

*Hierover vertel ik je meer in een volgende blog.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Petra Noordhuis

Petra (Tekst en de rest) is tekstschrijver, webschrijver, columnist, blogger, schrijftrainer en soms dagvoorzitter. Ze schrijft voor iedereen, maar haar hart ligt bij de gezondheidszorg en de bouw/infra. Haar visie? Tekst moet meer zijn dan een reeks van woorden. Afhankelijk van je doel moet hij prikkelen, triggeren, activeren, informeren of vermaken. En daar helpt ze ondernemers, overheden en instellingen graag bij.

Laat een reactie achter