Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Treacy en Wiersema – Hoe je het model gebruikt voor jouw internet marketing strategie

Online marketing staat niet ver af van de marketing zoals we die al jaren kennen. Hoewel het vreemd lijkt dat het” Treacy en Wiersema model” behandeld wordt op een internet marketing blog, ben ik ervan overtuigd dat elke internet marketeer nog veel kan leren van “oude” marketingmodellen.

Waardestrategie Treacy en Wiersema

Treacy en Wiersema onderscheiden 3 waardestrategieën die organisaties kunnen gebruiken om hun onderscheidende aard te laten zien ten opzichte van hun concurrenten.

Het is voor geen enkel bedrijf mogelijk om in alles uit te blinken. Daarom is het van groot belang een unieke waarde te kiezen om daar vervolgens in uit te blinken.

Om een goede waardepositie in te nemen, noemen Treacy en Wiersema vier spelregels, die vooraf door een organisatie in acht genomen moeten worden:

  1. Wees de beste, door uit te blinken in één waardepositie.
  2. Hanteer drempelwaarden voor andere waardeposities.
  3. Beheers de markt door elk jaar de waarde te verhogen.
  4. Ondersteun de gekozen waardepositie, door een goed organisatiemodel.

De 3 waardestrategieën van Treacy & Wiersema

  • Kostenleiderschap – Operational Excellence
  • Productleiderschap – Product Leadership
  • Klantenpartnerschap – Customer Intimacy

Kostenleiderschap – Operational Excellence

  • Lage productiekosten
  • Effectief productieproces
  • Ultieme balans tussen prijs en kwaliteit

Om de kosten zo laag mogelijk te houden, is het van belang dat je aandacht schenkt aan alle processen binnen de organisatie.

Een goed management hiervan is dan ook noodzakelijk.

Je zult efficiënt moeten opereren om de kosten te beheersen waarbij de service en kwaliteit niet verloren gaan.

Kostenleiderschap voor Internet Marketeers

Je kosten verlagen is iets waar bijna elke ondernemer mee bezig is. Iedereen wil meer voor minder. Hoe kun je met deze gedachte je website inzetten om de processen te verbeteren en jouw kosten te verlagen?

Om je kosten te verlagen zul je eerst moeten weten wat je kosten zijn. Ga na waar de hoogste kosten zitten en denk na over een mogelijkheid om processen te automatiseren.

Zo is een website bijvoorbeeld uitermate geschikt om de meest gestelde vragen te beantwoorden.

Gebruik jij nu nog een klantenservice, of ben je zelf veel tijd kwijt om vragen te beantwoorden? Denk dan na over een goede “Vraag- en Antwoord” pagina.

Je kunt ook veel gestelde vragen of veel voorkomende problemen behandelen in een blog. Als je een blog wilt schrijven zorg dan dat je op de hoogte bent van de nieuwste inzichten wanneer het gaat om SEO teksten.

Registreer de meest voorkomende vragen en beantwoord deze online. Stelt iemand een vraag via het contactformulier? Gebruik dan een autoresponder (denk aan je automatische vakantiemail in outlook) om je klanten te verwijzen naar de vraag- en antwoordpagina.

Ook processen als pakketverzending zijn uitermate geschikt om te automatiseren.

Zo gebruikt bijna elke pakketdienst een online portal om verzendingen in de gaten te houden. Je kunt je voorstellen dat dit heel wat telefoontjes bespaart van nieuwsgierige klanten die willen weten waar hun pakketje zich bevindt.

Kortom, bijna elk proces is wel te automatiseren, mits je creatief bent. Ben jij bijvoorbeeld een IT-er, denk dan eens aan programma’s als teamviewer om hulp op afstand aan te bieden, ben jij een coach of trainer, denk dan eens aan adviesgesprekken via Skype.

In welke branche je ook zit, denk na over de processen en gebruik de moderne mogelijkheden die deze tijd je biedt.

Productleiderschap – Product Leadership

  • Innovatie
  • Creativiteit
  • Productverbetering

Kies je voor productleiderschap, dan staat de kwaliteit van jouw product centraal. Deze waarde zie je veel terug in kleinere flexibele organisatie waar creativiteit het hoogste goed is.

Het doel is een continuïteit van innovatie en verbetering.

Ook bij grote merken zien we deze waarde terug. Denk bijvoorbeeld aan alle tandverzorgingsproducten, waar steeds weer nieuwe producten bij komen die een nog schoner en effectiever resultaat leveren.

Zo verdwijnt niet alleen je tandplak, maar krijg je ook wittere tanden en een tandartsschoon gevoel bij elke poetsbeurt.

Productleiderschap voor Internet Marketeers

De communicatiestromen gaan in een razend tempo over het internet. Denk aan Twitter, het kanaal waar mensen steeds meer en vaker hun mening, gevoel en klacht delen. Zo zijn er al ware Twittermanagers ontstaan die dagelijks Twitter in de gaten houden op zoek naar tevreden, maar vooral ook, ontevreden klanten.

Bij waarde-productleiderschap is het van belang dat je goed luistert naar de markt. Waar vallen de gaten, welke behoefte hebben mensen en wat vinden jouw klanten?

Goed de markt in de gaten houden kun je makkelijk doen door gebruik te maken van bijvoorbeeld Google Alerts. Deze gratis dienst van Google geeft jou bij elk nieuw gevonden resultaat een mailbericht. Dit betekent dat jij automatisch op de hoogte wordt gehouden van je concurrenten, nieuwe veranderingen, klachten en wensen.

Bekijk ook de mogelijkheid tot rss-feeds. Met een rss-feed word je automatisch op de hoogte gehouden van nieuwe artikelen op een website. Is er bijvoorbeeld een blog of website bekend die veel deelt over de nieuwe verandering in de markt? Maak daar dan slim gebruik van.

Gebruik ook de mening van je klanten om jouw product op continue basis te verbeteren. Denk aan een online enquête- of feedbackformulier, of een poll op je Facebookpagina. Welke manier je kiest, denk na over de benodigde gegevens, en denk vervolgens na over een manier om deze te krijgen.

Klantenpartnerschap – Customer Intimacy

  • Relatie met klanten
  • Loyaliteit
  • Service en verkoop

De klant voorop stellen, is dat niet iets wat elke ondernemer doet? Of zou moeten doen?

Als jij kiest om uit te blinken op klantenpartnerschap kies jij ervoor om de relatie aan te gaan met je klanten. Je strategie is een loyaal klantenbestand dat keer op keer jouw producten koopt. Een bedrijf als Albert Heijn is bijvoorbeeld zeer actief op het klantenpartnerschap in het model van Treacy en Wiersema.

Aan de hand van de data die verzameld worden door de bonuskaart kunnen zij zowel lokaal als landelijk het aankoopgedrag in kaart brengen. Dit betekent dat Albert Heijn precies weet wat jij koopt, hoeveel jij koopt en waar jij het koopt.

Zo maakt Albert Heijn daar slim gebruik van door precies de juiste producten in de aanbieding te doen. Het zal dan ook niet heel lang meer duren of de aanbiedingen van de Albert Heijn worden geheel persoonlijk aangeboden. Jij krijgt dan vanwege je aankoopgedrag hele andere aanbiedingen dan bijvoorbeeld je buurvrouw.

Klantenpartnerschap voor Internet Marketeers

Om een goed klantcontact te krijgen zul je volgens Treacy en Wiersema de interactie moeten aangaan. Jij zult je klant moeten leren kennen en de klant de mogelijkheid moeten geven om jou te leren kennen.

Verzamel zoveel mogelijk gegevens van je klanten. Denk bijvoorbeeld aan het installeren van Google Analytics om het gedrag van je bezoekers op je website in kaart te brengen. Zo vertellen de meest bezochte pagina’s je al iets over de interesse van je bezoekers.

Ook het aankoopgedrag is makkelijk te registreren wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt. Heb je geen webshop registreer dan je verkopen in een Excel bestand of zorg voor een overzichtelijke boekhouding waarbij makkelijk te achterhalen is welk product of dienst het best verkoopt.

Zorg voor een goede bereikbaarheid en klantenservice.

Denk ook aan forums en andere platformen waar jouw klanten hun vragen stellen.

Zorg dat jij altijd klaar staat voor je klant. Zo behoort Dell bij de bedrijven die groot zijn geworden door op forums antwoord te geven op vragen. Dell hielp hun klanten bij computerproblemen en werd het probleem niet opgelost, dan gaf Dell je een forse korting op een nieuwe computer.

De aanpak van Dell heeft het bedrijf in enkele jaren tot een van de bekendste computermerken gemaakt.

Zorg dat je het contact vasthoudt. Geef ze een gratis e-book, videocursus of proefproduct in ruil voor hun naam en e-mailadres.

Met deze gegevens kun jij het contact vasthouden met je bezoekers door ze te mailen.

Concurrentiestrategie – Waardestrategie van Treacy en Wiersema

In de praktijk blijkt het vaak niet verstandig te zijn om je als organisatie te richten op slechts één gebied. Daarom adviseer ik je om elke waarde aandacht te geven. Wees concurrerend op elk gebied, maar leg je focus op je belangrijkste waarde.

Wil je concurrerend zijn dan zul je in deze tijd gebruik moeten maken van internet. Het belang van een goede positionering wordt steeds belangrijker voor het succes van je onderneming. Zorg dat jouw concurrenten je niet voorbij gaan!

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter