Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Trends en ontwikkelingen in de online marketing die in elke marketingstrategie moeten worden opgenomen

Marco van den Doel   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 26-06-2018   |   

Hoe blijf je relevant voor je doelgroep? Hoe bereik je jouw klanten? Hoe zorg je dat je opvalt en stijg je boven de grijze massa uit? Er zijn een aantal ontwikkelingen die de komende tijd een grote rol gaan spelen in het snel veranderde online marketing landschap.

Op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen is, als je werkzaam bent als online marketeer of content specialist, een must. Online marketeers kijken altijd naar de laatste ontwikkelingen en proberen zo veel mogelijk ontwikkelingen in marketingstrategieën te implementeren.

In dit artikel ontdek je een aantal belangrijke trends en ontwikkelingen die elk bedrijf in ogenschouw moet nemen bij het opstellen van de marketingstrategie.

Persoonlijke content is hét onderdeel van jouw marketingstrategie

Mensen worden dagelijks overspoeld met content en op te vallen met jouw toegevoegde waarde kan voor een organisatie een hele uitdaging zijn. De nadruk zal dan ook steeds meer op gepersonaliseerde content liggen.

Consumenten worden door social media overstelpt met content, maar door gebruik te maken van custom-made marketing maak je content persoonlijk en komt het aan bij jouw specifieke doelgroep en levert het waarde toe.

Ga aan de slag met video content – Gebruik meer video’s om jouw doelgroep aan te spreken

Iets wat tegenwoordig niet meer in je online marketingplan mag ontbreken is video. Vlogs of promotiefilmpjes en livestreaming van events en seminars is niet meer te weg te denken en met de nieuwste technologische ontwikkelingen is het voor elk bedrijf betaalbaar.

Video is ook de snelst groeiende vorm van advertentie. Elke organisatie zou eigenlijk een YouTube kanaal moeten hebben. Video wordt, voor zover het niet al is, een mainstream medium in de online marketingmix.

Leestip! Bekijk ook eens de gezondheid van je huidige content, met behulp van de content-audit.

Neem snackable content op in jouw marketingstrategie

Een term die nog niet zo bekend is, maar al veel wordt gebruikt is ephemeral marketing. Het is content die verdwijnt, nadat het is bekeken. Social media platformen Snapchat en Instagram, één van de snelst groeiende social media kanalen, doen hier aan, bij Instagram verdwijnen je stories na 24 uur.

Zeker in een maatschappij waar alles maar wordt opgeslagen, zijn social media als Snapchat en Instagram zeer populair. De content die je maakt duurt ook niet langer 30 seconden en is daarom snel te consumeren.

Het wordt daarom ook wel snackable content genoemd. Het is verstandig een los social media plan te maken, waarin je duidelijk beschrijft welke content je voor welk kanaal inzet.

Location based marketing mag niet ontbreken in je marketingstrategie

Voor lokale bedrijven met een fysieke vestiging wordt location based marketing steeds belangrijker Je wilt graag in real-time weten waar je potentiële klanten zich bevinden, zodat je ze online kan bereiken en dat ze offline jouw winkel of kantoor bezoeken. Het is iets, ook in samenhang met de personalisatie van content, steeds belangrijker wordt.

Breng je product onder de aandacht met behulp van social influencers

Grote organisaties maken steeds meer gebruik van mensen om hun producten onder de aandacht te brengen. De traditionele vormen van reclame die merken gebruiken werkt al lang niet meer. Grote merken hebben zich de afgelopen jaren afgevraagd waarom hun boodschap niet meer overkwam.

Een belangrijke reden was het gebrek aan echtheid en originaliteit van de content. De nieuwste manier om producten te promoten en aan de man te brengen is door de inzet van micro-influencers Influencers hebben invloed en hebben via een Instagram of YouTube kanaal een miljoenen bereik. Door dit te doen werden producten en merken wel weer geloofd.

Authenticiteit wordt steeds belangrijker. Het is ook al langer bekend dat je eerder een product zal kopen dat wordt aanbevolen door je vrienden dan als het product wordt aangeprezen in een reclamefolder.

Zet chatbots in voor de communicatie met jouw doelgroep, zodat het contact sneller en persoonlijker wordt

Een andere ontwikkeling die stormachtig verloopt, is de inzet van chatbots en het contact via WhatsApp. De reden achter deze ontwikkeling is dat het contact tussen bedrijf of organisatie sneller, directer (ook hier speelt personalisatie een rol) en veel laagdrempeliger moet.

Direct contact via WhatsApp of via een chatbot is iets waar bedrijven niet meer aan ontkomen. WhatsApp introduceerde onlangs de zakelijke versie van WhatApp, WhatsApp Business.

Ontdek snel hoe jij de beste chatbot aanbieder, die past bij jouw bedrijf, uitzoekt!

Big data marketing geeft je inzicht in je doelgroep, zodat je naadloos kunt aansluiten met jouw marketingstrategie

We weten al lang dat big data een bron van ongelofelijk veel informatie is en je veel kan vertellen over je doelgroep. Daar komt nu nog iets bij. Bedrijven kiezen steeds meer voor een data-driven aanpak. Met de hoeveelheid data weten zij precies waar, hoe en wanneer ze de data die ze hebben moeten inzetten.

Door account based marketing verzameld een bedrijf zeer belangrijke kennis van en inzichten over het gedrag van de doelgroep.

Dit zijn ontwikkelingen die elk bedrijf en organisatie dat serieus met online marketing bezig is moet gaan gebruiken. Vooral de persoonlijke benadering onder andere door de inzet van video, chatbots en influencers wordt de norm en heeft de toekomst. Door in te spelen op de trends en ontwikkelingen, creëer je onderscheidende content. Zo creëer je toegevoegde waarde, blijf je relevant en stijg je boven de massa uit.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Marco van den Doel

Marco van den Doel is communicatieadviseur en eigenaar/oprichter van communicatiebureau 'De Communicatiefabriek'. De Communicatiefabriek levert advies en helpt op het gebied van online communicatie en marketing. Het doel is om zelfstandige ondernemers en het MKB te adviseren en te helpen om hun online zichtbaarheid en vindbaarheid te versterken en te vergroten. De Communicatiefabriek doet dit door middel van social media, websites, email marketing en content marketing.

Laat een reactie achter