Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

UTM-Codes binnen Google Analytics (altijd perfect inzicht)

Ingo Trouw   |   2 reacties   |   Laatste aanpassing op: 03-04-2019   |   

Je bent vastbesloten om vol in je marketing te duiken en laat er dan ook geen gras over groeien. Naast het drukken van flyers en het dagelijks versturen van vele mailtjes laat je meermaals van je horen via Facebook, Twitter, Youtube en Instagram.

Goed bezig!

Maar is het je ook duidelijk wie er op je linkjes klikt en via welke weg men op je website uitkomt? Binnen dit blog leer je via een slimme techniek extra inzicht te krijgen in het effect van al je marketingactiviteiten.

UTM Codes in je Google Analytics account

Wat hier het geheim voor is? Het toevoegen van UTM-Codes binnen je Google Analytics omgeving. Aangezien deze code voor iedere link een uniek element bevat is goed te achterhalen hoe vaak hierop geklikt wordt en welke route iedere bezoeker vervolgens aflegt.

Met het toevoegen van dit beetje extra informatie aan je link ben je in het vervolg altijd in staat om te achterhalen;

  • Hoe succesvol je campagne is;
  • Hoeveel omzet je uit een campagne hebt weten te halen;
  • Wat er goed is gegaan binnen je campagne en welk deel in het vervolg nog beter kan en moet.

Hoe voeg je de UTM-Codes toe in je Google Analytics omgeving?

Voor het toevoegen van de codes ga je binnen de Google Analytics omgeving naar de Campaign URL Builder waar je de gevraagde aspecten zo gedetailleerd mogelijk invult. Hoe meer je invult, hoe gemakkelijker het is om waardevolle info te verzamelen. Vergeet hierbij nooit;

De specifieke URL van de pagina die je bezoekers te zien krijgen wanneer ze op de link klikken;

De bron van je campagne. Dit kan bijvoorbeeld een gastblog zijn waarin de link is opgenomen;

Het medium waar de link online komt te staan. Mag je inderdaad die gastblog op een externe site plaatsen? Neem deze site dan mee als Campagne medium.

Om het voor jezelf zo overzichtelijk mogelijk te houden raden we je aan iedere campagne een eigen naam mee te geven. In het algehele overzicht wordt het effect van iedere campagne weergegeven via een aantal belangrijke statistieken als het bouncepercentage, het aantal gebruikers, het aantal sessies, het aantal transacties en de bijbehorende opbrengsten.

Ga aan de slag met alle input en finetune je campagne!

Waar alle onderdelen van (online) marketing gepaard gaan met vallen en opstaan vormt het optimaliseren van je campagnes geen uitzondering. Maar met het doorvoeren van deze kleine details voorkom je dat er nog waardevolle input aan je neus voorbij gaat. Dus..

Ren, vlieg, val, sta op en ga door!

Krijg je er maar geen genoeg van? Bekijk dan ook de Google Analytics Cursus.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Ingo Trouw

Ingo kan toveren met taal. Zit je om de juiste woorden verlegen? Dankzij hem vallen ze weer als regen. Met een CE studie op zak weet hij ook de commerciële noot in elke tekst te raken.Welke emoties wil je oproepen, wie wil je aanspreken en wat is het doel van je tekst? Vanuit deze speerpunten maakt hij van iedere tekst een schot in de roos.Naast het schrijven is hij een artiest in het promoten en onder de aandacht brengen van jouw boodschap.

2 reacties

  1. Joost van der Zande op 08/04/2019 om 09:42

    Dankjewel voor deze goede tips! Online marketing wordt echt steeds belangrijker, en ik vind het echt mooi dat jij er een stukje aan mee draagt.

Laat een reactie achter