Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

De invloed van een verkeerd WordPress thema op jouw positie in Google

Heidi Middendorp   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 21-09-2018   |   

Ruim een kwart van alle websites over de hele wereld draait op WordPress. En WordPress staat er om bekend dat jouw site ook in Google goed kan scoren. KAN…

Gaat Yoast Suggest je helpen om goed te scoren in Google?

Er wordt vaak geadviseerd om een SEO-plugin als die van Yoast te implementeren. En dan zou de ranking van je site alleen maar stijgen. Helaas!
Er zijn WordPress thema’s in omloop die het helemaal niet zo goed doen op SEO-gebied. Zo had ik laatst een klant wiens positie in Google steeds maar bleef hangen tussen de 60ste en 90ste positie…

En ik had toch echt al heel mijn trukendoos gebruikt!

Aan welke SEO-onderdelen jouw website moet voldoen

Zoals bekend, beslaan de werkzaamheden in SEO-land drie onderdelen:

Aangezien de website een WordPress-site was, ging ik er vanuit dat het eerste item in orde was.
Ik richtte me dus allereerst op de content van de website; paste h-tags aan en er kwamen wat teksten bij. Ook de alt-tags en title-tags waren allemaal aangepast.
Meta title, description, je kent het wel.

Linkbuilding, toch niet zo mooi als het lijkt?

Zo, dat had ik grotendeels afgerond, nu op naar de linkbuilding!
Linkbuilding kost tijd… Niet alleen om de juiste relevante linkmogelijkheden te vinden, maar ook omdat het effect van zo’n goed geplaatste link even op zich laat wachten. Dus na goede links te hebben gevonden, wachtte ik het resultaat rustig af…

Niets!

Wat nu? Wat gaat er mis?

Gefrustreerd keek ik alles na… Wat zag ik over het hoofd?
Uiteindelijk liet ik het WordPress-cms voor wat het was en boog ik mij over de broncode van de site.

Alle tags en dergelijke stonden daar ook netjes in. Tezamen met honderden regels css…?!
Ik vergeleek de broncode van deze website met andere, welk goed lopende, websites. Daar geen honderden regels css… Was dit het probleem?

Slecht nieuws gesprek – het verkeerde WordPress thema gekozen

Vervolgens ging ik naar de klant. Een soort slecht nieuws gesprek dus ik keek er niet naar uit…

Ik vertelde haar dat ze het met dit WordPress thema nooit ging redden. Dat ze moest investeren in een ander thema. Weliswaar is dat geen grote financiële investering, maar na het uploaden van een nieuw thema moet toch de hele website worden nagekeken en daar waar nodig aangepast. Alles bij elkaar is het gewoon niet waar je op zit te wachten…

De klant reageerde gelukkig heel positief! Gezamenlijk hebben we vervolgens gekeken naar wat wel geschikte WordPress thema’s konden zijn. Het uiteindelijke thema werd geüpload en de website aangepast.

Resultaat! Kies het juiste WordPress thema

Slechts een paar weken later… De website kwam op 1 januari 2018 “binnen” op de 17e positie in Google! Dat is nog wel even iets anders dan positie 89.
Uiteraard zijn we er nog niet, maar dit ziet er in ieder geval goed uit. Ik kan de techniek van de website nu laten voor wat hij is, en mij richten op de andere facetten. Op naar de top 3!

Wil jij een website, die gegarandeerd thema’s heeft die zijn getest op zoekmachinevriendelijkheid? Bekijk dan eens Webnemer!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Heidi Middendorp

Met een achtergrond als bloemist en boekhouder, is Heidi een creatieve perfectionist.Heel betrokken bij de klant en ze stopt niet voordat er resultaat behaald is. Ooit begonnen met het maken van websites, maar wat heb je aan een goede website als deze geen bezoekers krijgt?Op die vraag probeert Heidi telkens weer antwoord te vinden en met veel plezier helpt zij websites om nieuwe bezoekers te krijgen!

Laat een reactie achter