Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Je omzet verhogen met 4 verkooptechnieken uit de Neuromarketing

Sebastiaan Hendriks   |   5 reacties   |   Laatste aanpassing op: 18-04-2018   |   

Wat is neuromarketing en hoe kun je met enkele simpele psychologische trucjes je verkopen verhogen?
In dit artikel deel ik enkele simpele, maar krachtige tips om meer omzet uit je website te halen door het toepassen van enkele psychologische trucjes.

Ook jij kunt je omzet verhogen met Neuromarketing

In november 2012 werd ik uitgenodigd voor de halve finale van The Next Entrepreneurs. Er waren enkele interessante sprekers en ik heb veel interessante mensen mogen ontmoeten. Toch is maar één ding mij echt bijgebleven; ondernemen op een ander niveau.

Hoewel Next voor iedereen anders is, gaat Next over deze tijd. Een tijd waar internet marketing, zoekmachine optimalisatie en social media een hot item zijn. Een tijd waarin je geen groot budget hoeft te hebben om succesvol te zijn, een tijd van anders denken.

Wat mij opviel bij de ondernemers die ik sprak, is dat velen hun focus hebben liggen op hun ideeën en de ontwikkeling daarvan, terwijl er maar weinig spraken over het daadwerkelijk in de markt zetten. Dit gat tussen idee en daadwerkelijke verkopen bestaat al jaren.

Neuromarketing gaat nu, en zeker in de toekomst, het gat vullen tussen consument en ondernemer.

Neuromarketing, de macht van de grootste

Martin LindstromMartin Lindstrom is in mijn ogen dé goeroe op het gebied van neuromarketing. Hij beschrijft in zijn boeken voor het eerst de psychologische trucjes en valstrikken die marketeers en adverteerders gebruiken om de waarheid te verhullen, ons te manipuleren en over te halen tot kopen.

Ik heb de boeken van Martin Lindstrom met volle aandacht en verbazing gelezen. De wetenschap die bedrijven vandaag de dag hebben, gaat verder dan wij als consument willen geloven.

Als psycholoog weet ik hoe de psyche van de mens werkt, hoe neurotransmitters ons gedrag beïnvloeden en hoe weinig wij van onszelf weten. Maar dat bedrijven deze kennis gebruiken voor hun marketing, dat was toch even slikken.

Lindstrom beschrijft de macht die bedrijven hebben en laat zien hoe jij jezelf kunt wapenen tegen de beïnvloedingstechnieken die veel verder gaan dan gladde marketing praatjes.

Hoewel neuromarketing klinkt als een smerige beïnvloedingstechniek, is het wel de vorm van marketing waar wij naartoe gaan. En trouwens, gaat marketing niet altijd over het beïnvloeden van mensen, en is neuromarketing niet gewoon de vorm van marketing voor de NEXT Entrepeneur? Wat vind jij?

Probeer in elke stap van je sales funnel gebruik te maken van de sterke beïnvloedingskrachten uit de neuromarketing. Je kunt al beginnen met de volgende 4 verkooptechnieken:

Benieuwd hoe jij meer verkooptechnieken toepast op je website? Doe een Website Analyse

4 Verkooptechnieken uit de Neuromarketing

Neuromarketing bestaat al jaren, toch wordt in Nederland nog maar weinig gesproken over deze manier van marketing. Dit betekent dat er voor jou als ondernemer grote kansen liggen. Zo kunnen ook de systemen van Daniel Kahneman jouw omzet verhogen!

Verkooptechniek 1: Het ankereffect

Als je een dienst of product verkoopt met meerdere prijsklassen, presenteer dan altijd de duurste als eerst.

Mensen nemen hun beslissing aan de hand van een referentiekader. Een referentiekader dient als een psychologisch “anker” waarmee de hersenen de vergelijking aangaan.

Een Ferrari gaat harder dan je Audi A3, maar je Audi A3 gaat harder dan je fiets. 898 Euro lijkt misschien veel, maar niet als je begint met 1799 euro.

Dit is ook precies de reden dat aanbiedingen het zo goed doen. Het was eerst…, en is nu nog maar….

Verkooptechniek 2: Emo marketing

Starbucks coffee

De koffie bij Starbucks zal altijd hoger gewaardeerd worden dan de gratis koffie bij de Albert Heijn.

Waarom?

Mensen hebben bij de Starbucks een hele andere beleving.

Uitstraling, bekendheid en ervaring spelen hierbij een belangrijke rol.

Mensen worden vaak verleid door de presentatie en de context. Voor online-ervaringen zul je ervoor moeten zorgen dat het professioneel oogt.

Als je website niet voldoet aan de visuele eisen van je bezoekers dan zullen zij nooit iets kopen!

Bedenk ook dat winkels hun producten showen. Die kans heb jij niet altijd op het internet. Jouw e-book of online cursus wordt niet verkocht met een mooie kaft of dvd hoes. Zorg er dus voor dat je voor al je producten een visuele presentatie maakt.

Verkooptechniek 3: Detailprijzen

Is het je wel eens opgevallen dat grote online webshops en internet marketeers hun productprijs nooit afronden? Prijzen die niet eindigen als rond getal zorgen voor een precisie beleving.

Onbewust gaan wij dan ervan uit dat de prijs niet lukraak gekozen is. Daarbij wordt gespeculeerd dat het eindigen met een 7 weer iets beter werkt dan eindigen met een 9.

Bekijk de voorbeelden en oordeel zelf: € 100,- | € 99,99 | € 99,97

Verkooptechniek 4: De Slechte Deal

Gebruik lokvogels wanneer je producten weergeeft met soortgelijke opties.

Onze hersenen raken geïrriteerd wanneer het (te) moeilijk is een keuze te maken. We zullen altijd op zoek gaan naar eenvoudige punten die ons helpen bij onze beslissing. Onze hersenen zijn namelijk niet goed in het maken van absolute vergelijkingen.

Niet voor niets zijn websites als kieskeurig.nl en beslist.nl zo razend populair.

Als je iemand voor een keuze stelt, maak die keuze dan makkelijker.

Zo gebruiken veel Amerikaanse bedrijven het principe van de slechte deal. Een product of dienst wordt in meerdere pakketten gepresenteerd waarbij het slechtste pakket als eerst weergeven wordt.

Hoewel het bedrijf weet dat het slechtste pakket maar weinig verkocht zal worden, weet het ook dat het de koper stimuleert om voor het betere – en natuurlijke duurdere – pakket te gaan. Dit wordt ook wel een  Decoy effect of Afleidingseffect genoemd.

Minder verkopen en meer omzet? Zo doe je dat!

Als je te veel verkoopt, verkoop je uiteindelijk niets.

Verklein je assortiment, maak het bezoekers gemakkelijk en kies bij voorkeur een goede nichemarkt.

Uitgelezen?

Wat vind jij eigenlijk van deze nieuwe ontwikkelingen op het gebied van marketing? Kan het door de beugel? Zou jij het gebruiken voor jouw bedrijf?

Laat het me weten.

Benieuwd hoeveel klanten jij elke maand misloopt met je website? Doe de conversie scan.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

5 reacties

  1. Maud Ebbekink op 11/10/2017 om 14:22

    Dag Sebastiaan, ik zou graag nog een aanvulling geven op de techniek die jij beschrijft als “eerst de duurste”. Over deze methode, ik noem het ankereffect, heb ik onlangs een videoblog opgenomen.

  2. Vivienne op 25/10/2017 om 10:38

    Als ik het goed lees staan techniek #1 en #4 dan haaks op elkaar?
    #1 “Als je een dienst of product verkoopt met meerdere prijsklassen, presenteer dan altijd de duurste als eerst”.
    #4 “Een product of dienst wordt in meerdere pakketten (en dus prijsklassen) gepresenteerd waarbij het slechtste pakket als eerst weergeven wordt.

    • IMGemak op 25/10/2017 om 11:09

      Bedankt voor je reactie Vivienne. Bij #1 – het anker effect gaat het er om dat je eerst een getal presenteert dat hoger is dan de prijs die je voor je product of dienst vraagt. Dat hoge getal wordt dan als referentiekader gebruikt waardoor jouw prijs lager lijkt.

      Bij 4# gaat het meer om het sturen.

      Daar lees je alles over in dit blog: https://imgemak.nl/consumentengedrag/

      “Het gevoel dat jouw bezoekers en klanten gaan krijgen is dat zij de keuze bewust hebben gemaakt, terwijl je eigenlijk een krachtige psychologische truc hebt uitgehaald.

      Neem nu bijvoorbeeld deze advertentie.

      Consumentengedrag voorbeeld advertentie
      Dan Ariely kwam deze advertentie tegen. Het lidmaatschap op de website kost maar 59 dollar, een lidmaatschap op de papierenversie 125 dollar. En als je zowel de papierenversie als de website afneemt, kost dat ook 125 dollar.

      Uiteraard een vreemde advertentie, dus Dan is gaan bellen.

      Uiteindelijk is deze advertentie verwijderd, maar gelukkig liet Dan het er niet bij zitten en heeft hij dit onderzocht.

      Wat is nu het effect van een advertentie aanbieden op zo’n manier?

      Ariely vroeg 100 studenten, welke keuze zouden jullie hebben gemaakt?

      16% koos voor de eerste optie. Geen, dus helemaal niemand, koos voor de tweede optie, gelukkig ook maar.

      En 84% koos voor optie C.

      Logischerwijs zul je nu denken, als deze optie toch niet gekozen wordt, dan kan men net zo goed deze optie weghalen.

      Ook dat heeft Dan onderzocht en wat bleek?

      Optie 1 werd door 68% van de studenten gekozen, optie 2 (die eerst door 84% gekozen werd), nog slechts door 32% van de studenten.

      Je ziet nu wat de kracht is van systeem 1 denken.”

Laat een reactie achter