Internet Marketing Gemak Logo

Acquisitie plegen

Acquisitie plegen is een tijdrovende bezigheid en kan voor regelmatige teleurstellingen zorgen.

Hoe kun je beter acquisitie plegen en met welke acquisitietechnieken verzeker jij je jezelf van succes?

We helpen je stap voor stap.

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

Verkopen > Acquisitie plegen

Stop met het plegen van acquisitie

Voordat je begint met acquisitie doe je er verstandig aan een acquisitieplan op te stellen. Dit plan zorgt ervoor dat je niet als kip zonder kop klakkeloos aan de slag gaat en onnodig veel tijd of geld verbrand.

Als je eenmaal een acquisitieplan hebt, zullen de volgende tips je helpen bij het verhogen van je succes.

Tip 1 - Stel doelen

Als je nieuwe klanten wilt werven, is het belangrijk dat je realistische acquisitiedoelen stelt. Door dit te doen creëer je een gevoel van urgentie binnen je team en weet iedereen precies wat er gedaan moet worden om het doel te bereiken.

Nieuwe klanten werven is niet gemakkelijk en vaak zie je dat als er een klein succesje is behaald men stopt met het plegen van acquisitie.

Stel van tevoren je doelen vast en ga net zo lang door totdat jij je doel behaald hebt.

Tip 2 - Maak winst

Belangrijk bij het plegen van acquisitie is het monitoren van je acquisitiekosten

Jij wilt nieuwe klanten voor meer winst. Toch?

Zorg daarom dat je goed in de gaten houdt wat het jou (aan tijd en geld) kost en wat het je oplevert. 

Merk je dat jouw acquisitiekosten te hoog liggen pas dan je strategie aan of probeer de gemiddelde klantwaarde te verhogen. 

Tip 3 - Ken je klant

Je kunt alleen een goede acquisitie doen als je weet wie je doelgroep is. Neem de tijd om je doelklant te leren kennen. Probeer zo goed mogelijk in kaart te brengen hoe deze groep denkt, wat hun behoeften zijn en hoe ze zich gedragen.

Tip 4 - Ken de acquisitie technieken

Er zijn allerlei soorten acquisitie-technieken. Het belangrijkste is dat je de techniek gebruikt die het beste bij jou en je dienst past en die je van tevoren met je acquisitieplan hebt uitgestippeld.

Tip 4 - Gebruik een CRM systeem

Een CRM systeem helpt je om je acquisitieproces bij te houden. Zo kun je in één oogopslag zien welke acquisitietechniek voor jou het beste werkt en waar je je acquisitiestrategie moet bijstellen.

Tip 5 - Gebruik een marketing funnel

Wil je acquisitie plegen dan moet je voldoende prospects (of leads) hebben. Wil je continu acquisitie kunnen plegen dan moet je sales pijplijn gevuld blijven. Je kunt hiervoor talloze online marketing technieken voor gebruiken, maar over het algemeen werkt een marketing funnel hiervoor het beste.

Tip 6 - Begin bij de 'oudjes'

Het is zo zonde. Ooit heb je zo gezwoegd voor die ene nieuwe klant en nu ben je hem plots vergeten. Veel ondernemers gaan er bij het plegen van acquisitie vanuit dat dit om nieuwe klanten gaat.

Maar waarom zou je alleen je focus leggen op bedrijven die je nog niet kent, terwijl je wellicht al een groot netwerk tot je beschikking hebt?

Benader je (oud) klanten eens, zorg dat je top of mind blijft en je werkt aan een goede en lange klantrelatie.

Tip 7 - Gebruik lead scoring

Als je regelmatig acquisitie pleegt of je marketing goed voor elkaar hebt dan heb je jouw sales pijplijn gevuld met tientallen tot soms wel honderden prospects of leads.

Hoe bepaal je dan welke leads je als eerst benaderd?

Door de te werken met lead scoring krijgt iedere lead, op basis van zijn ‘gedrag’ een x aantal punten. Heeft de lead het benodigde punten behaald, dan krijg jij een notificatie en weet je dat het tijd is voor actie.

Tip 8 - Pleeg Dagelijks Acquisitie

Als je acquisities wilt plegen, is het belangrijk dat dit regelmatig gebeurt. Acquisities plegen moet niet iets zijn dat je af en toe doet, maar iets dat deel uitmaakt van je dagelijkse routine.

Een acquisitiestrategie werkt alleen als er continuïteit in het proces is. Zorg er voor dat er binnen je organisatie voldoende mensen zijn die verantwoordelijk zijn voor het doen van acquisities en weten wat er gedaan moet worden.

Het verwerven van nieuwe klanten kost tijd, geld en energie en als je dit niet dagelijks doet zul je zien dat je jezelf er iedere keer weer toe moet zetten. Doe je het dagelijks dan raak je eraan gewend en zul je ervaren dat je er steeds beter in wordt.

Tip 9 - Denk aan 20 / 80 regel

Zorg dat 20% van je energie zit in het plegen van acquisitie en 80% in de lead nurturing. Leads hebben aandacht nodig en als ze eenmaal interesse in jou en je bedrijf hebben getoond, maak dan niet de fout ze uit het oog te verliezen.

Blijf het contact onderhouden. Ook als het voelt dat je iemand lastig valt. Er is niets mis mee om je leads te blijven benaderen tot zij duidelijkheid hebben gegeven.

Maak het alleen niet te bont. Bel niet meerdere keren per dag en zorg er voor dat je hun agenda kent. Niets is vervelender dan je potentiële klant op vakantie bellen of contact op te nemen terwijl ze aangaven in een drukke periode te zitten.

Is de tijd niet daar, geen probleem. Bel nog eens over een week of desnoods een maand.

Tip 10 - Laat online marketing het werk voor je doen

Heb je jouw online marketing goed voor elkaar dan hoef jij zelf geen acquisitie meer te plegen, maar doet het internet dat voor je.

Online lead generatie is nog steeds het krachtigste instrument om structureel meer leads te generen en deze op een slimme manier te filteren.

Bel jij de leads op die jouw bedrijf via het internet al kennen dan zullen je diensten als warme broodjes over de toonbank vliegen.

Dus, wil je op een slimmere manier acquisitie plegen? Besteed je online marketing uit.

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...

Waar kunnen alle updates naar toe?

Waar Mogen de koopwoorden naar toe?

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan alles naar toe?