Eenvoudig gezegd zijn acquisitiekosten de kosten die een bedrijf maakt om nieuwe klanten te werven. Dit omvat reclame- en marketingkosten, evenals de kosten van eventuele bonussen die aan potentiële klanten wordt aangeboden.
Hoe bereken je de acquisitiekosten?
De meest gebruikelijke methode om de acquisitiekosten te berekenen is door de kosten per acquisitie (CPA) in kaart te brengen. Je maakt dan inzichtelijk hoeveel iedere nieuwe klant kost.
Om de CPA te berekenen deel je de totale acquisitiekosten door het aantal verworven nieuwe klanten.
Stel dat jij bijvoorbeeld € 5.000 euro hebt uitgeven aan de marketing en daarmee 50 nieuwe klanten hebt gekregen. Je deelt dan € 5.000 euro door 50 er zult erachter komen dat je een CPA hebt van € 100.
Iedere nieuwe klant in dit voorbeeld kost jou dan € 100.
Het zal aan de gemiddelde klantwaarde liggen of je met dit bedrag uitkomt en een juiste acquisitiestrategie hebt.
Waarom zijn acquisitiekosten belangrijk?
Het inzichtelijk maken van je acquisitiekosten is nodig om je strategie of acquisitieplan op aan te passen.