Internet Marketing Gemak Logo

Acquisitieplan

Een acquisitieplan is een routekaart voor succes. Zonder een dergelijk plan is de kans groot dat je als bedrijf doelloos ronddwaalt, beslissingen in een opwelling neemt en het grote plaatje niet ziet.

Met een acquisitieplan neem je weloverwogen beslissingen. Je bepaalt van te voren via welke stappen jij je bedrijf laten groeien. In dit artikel ontdek je alle benodigde stappen voor een ijzersterk acquisitieplan.

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

Verkopen > Acquisitieplan

Stap 1 - Beschrijf het doel

De eerste stap bij het maken van je acquisitieplan is het beschrijven van je doel. Dit helpt je om je te concentreren op wat je moet opnemen en wat je weg kunt laten.

Met andere woorden, wat wil je bereiken met acquisitie?

Als je het plan bijvoorbeeld schrijft om een nieuwe klanten te werven, zul je informatie moeten opnemen over wie je doelklant is en wat hij van je dienst nodig heeft. Schrijf je het plan echter om financiering van investeerders te verwerven, dan zul je informatie moeten opnemen over de financiën en het groeipotentieel van je bedrijf. Als je weet wat je doel is met het schrijven van het acquisitieplan, kun je bepalen welke informatie het belangrijkst is om op te nemen.

Stap 2 - Stel je acquisitiedoelen vast

Je weet waarom je het plan schrijft, maar wat zijn je acquisitiedoelen?

Dit omvat zowel korte- als langetermijndoelen. Kortetermijndoelen zijn die welke je binnen het komende jaar hoopt te bereiken. Lange-termijn doelen zijn die welke je in de komende vijf jaar of langer hoopt te bereiken.

Stap 3 - Omschrijf je doelklant

De volgende stap is het beschrijven van je doelklant. Dit omvat informatie over wie ze zijn, wat ze nodig hebben, en waarom ze zaken met je zouden willen doen. Het kennen van je doelklant helpt je te bepalen welke acquisitiestrategieën het meest effectief zullen zijn om hen te bereiken.

Stap 4 - Onderzoek je concurrentie

Om een effectief acquisitieplan te kunnen schrijven, moet je ook je concurrentie onderzoeken. Dit helpt je te begrijpen welke strategieën ze gebruiken om hun doelklanten te bereiken en hoe jij je op de markt kunt onderscheiden. Ook kun je zo eventuele bedreigingen opsporen die je kunnen verhinderen je doelen te bereiken.

Stap 5 - Bepaal je acquisitiekanalen

Nadat je je doel en doelklant hebt beschreven, is het tijd om je wervingskanalen te bepalen. Dit zijn de methoden die je zult gebruiken om je doelklant te bereiken en hem over te halen zaken met je te doen. Er zijn veel verschillende wervingskanalen beschikbaar, dus is het belangrijk die te onderzoeken en uiteindelijk in je plan te verwerken.

Maak daarin een onderscheid tussen de kanalen die je voor de koude acquisitie gebruikt en de instrumenten die je voor de warme acquisitie wilt inzetten. 

Stap 6 - Creëer je aanbod

Wat wil je jouw klanten bieden? Welke resultaten bied jij met je dienst? In welke behoefte voorzie je? Welke problemen of pijnpunten neem je weg?

Je kunt nog zo’n goed acquisitieplan maken, maar als je aanbod niet aansluit bij de behoefte van de klant zul je jouw doel altijd missen.

Stap 7 - Bepaal je budget

Een ander belangrijk onderdeel van het schrijven van een acquisitieplan is het inschatten van je acquisitiekosten.

Bedenk hoeveel jij maximaal kunt uitgeven om een nieuwe klant aan je bedrijf te verbinden en nog voldoende marge over te houden van een goede winst. 

 

Stap 8 - breng je huidige klantrelaties in kaart

Nu is het tijd om te beginnen met het in kaart brengen van je huidige klantenrelaties. Dit omvat informatie over wie je huidige klanten zijn, hoe je ze verworven hebt, en wat hun behoeften zijn.

Dit helpt je te bepalen welke kanalen en strategieën in het verleden het meest effectief waren en welke je moet blijven gebruiken.

Stap 9 - Maak een tijdlijn

De laatste stap bij het schrijven van je acquisitieplan is het maken van een tijdlijn. Dit zal je helpen je vorderingen bij te houden en ervoor te zorgen dat je op schema ligt om je doelen te bereiken.

Het helpt je ook om eventuele problemen op te sporen die zich onderweg kunnen voordoen. Door een tijdlijn te maken, kun je je strategieën aanpassen als dat nodig is om succes te verzekeren.

Meet je acquisitie succes

De enige manier om te weten of je acquisitieplan werkt en of je succesvol acquisitie pleegt, is je succes te meten. Dit houdt in dat je KPI’s opstelt om je vorderingen te volgen en je resultaten te vergelijken met je doelen. Door je succes te meten, kun je je plan zo nodig bijstellen.

Zorg dat je zoveel mogelijk meet. Hoe goed zijn je acquisitiekanalen, wat is de hit rate van je verkoopgesprekken en hoe goed zijn je offertes?

Pas vervolgens op basis van deze resultaten je acquisitiestrategie aan.

Bonus - voor een beter acquisitieplan

Als je eenmaal aan de slag bent gegaan met jouw acquisitieplan heb je hopelijk al enkele successen behaald. Zorg dat je jouw acquisitieplan bewerkt met nieuwe cijfers. Denk daarbij aan het succes van je acquisitiekanalen, het aantal leads dat je gemiddeld nodig hebt voor een nieuwe klant, de gemiddelde klantwaarde en je totale acquisitiekosten.

Hoe meer cijfers je bijhoudt en verwerkt, hoe beter inzicht en hoe gemakkelijker het wordt om in opvolgende periode je acquisitie succes in te schatten of een duidelijke forecast te maken.

Ga er voor!

Het maken van een acquisitieplan kan een ontmoedigende taak lijken, maar door deze stappen te volgen kun je er zeker van zijn dat je goed op weg bent om een succesvol plan te schrijven. 

Vergeet niet je doel voor ogen te houden, je concurrentie te onderzoeken, en een budget te maken voor je aan de slag gaat. En vooral: vergeet niet onderweg je succes te meten! 

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...

Waar kunnen alle updates naar toe?

Waar Mogen de koopwoorden naar toe?

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan alles naar toe?