Internet Marketing Gemak Logo
cATEGORIE:

Verkopen >   Warme acquisitie

Wat is warme acquisitie?

Warme acquisitie is het proces van het verleiden van potentiële klanten die al enige mate van interactie met jouw merk of bedrijf hebben gehad.

Warme acquisitie is vaak vele malen effectiever dan koude acquisitie en kan in sommige gevallen zelfs goedkoper zijn.

De voordelen van warme acquisitie

Een persoonlijk voordeel is dat warme acquisitie een stuk minder spannend is. Je kent de persoon of het bedrijf al waardoor het (opnieuw) leggen van contact minder eng voelt.

Warme acquisitie is daarnaast minder tijdrovend en in de meeste gevallen vele malen effectiever. Dit komt omdat de persoon of het bedrijf in kwestie al bekend moet jou is of al enige interesse heeft getoond.

5 tips voor meer succes met warme acquisitie

Met welke acquisitiestrategie jij het beste nieuwe klanten kunt werven zal de praktijk uitwijzen, maar zorg er in ieder geval voor dat je onderstaande tips gelezen hebt.

Tip 1 – Laat ze niet koud worden

Dit is de eerste en belangrijkste stap. Als je aan warme acquisitie doet, moet je een bijgewerkte lijst van potentiële leads hebben en hen voldoende aandacht geven.

Zorg dat je iedere dag tijd besteed aan het opvolgen van je leads (lead nurturing) en het vasthouden van de relatie.

Het zou zonde zijn als jij je kans verspeelt en weer uitkomt op ‘koude acquisitie‘.

Tip 2 – Gebruik een CRM

Natuurlijk. Het ligt voor de hand. Maar of je nu gebruikmaakt van een CRM of er écht gebruik van maakt is een degelijk verschil.

Een CRM biedt jou de mogelijkheid alle informatie structureel bij te houden. Dit gaat verder dan het bijhouden van je laatste mailtje of contactmoment.

Zorg dat je alles van je potentiële klant weet.

Wanneer hebben ze vakantie, wanneer zijn ze jarig, waar ligt hun grootste uitdaging en welke dienst past het beste bij hun behoefte?

Tip 3 – Wees overal

Bij het plegen van acquisitie denken we over het algemeen vooral aan het telefonisch benaderen van prospects of leads.

Maar bij warme acquisitie is het contact al gelegd. De potentiële klant kent jou of je bedrijf al.

Zorg dat je deze relatie niet verliest en besteed er aandacht aan om deze relatie verder uit te bouwen.

Bel ze niet alleen op, stuur ze ook af en toe een kaartje, deel waardevolle tips met ze via LinkedIn of ga gewoon eens ouderwets op de koffie.

Zorg dat je jouw relaties zo vertroeteld dat niemand je meer vergeet.

Tip 4 – Toon lef

Als een lead niet meteen reageert, betekent dit niet dat de interesse is verloren. Wie weet is deze persoon gewoon erg druk of toevallig op vakantie.

Zorg dat je de persoon écht leert kennen. Net zoals ieder persoon in je vriendengroep anders is, zal ook iedere lead zich anders gedragen.

Noteer per lead welke vorm van communicatie het beste werkt. Op welke dagen of tijdstippen je het beste contact kunt leggen en alle informatie die je op eerdere momenten hebt verzameld.

Tip 5 – Gebruik de ‘oudjes’

Jouw bestaande klanten zijn de warmste contacten die je kunt hebben. Ze hebben niet alleen al een relatie met jou en je bedrijf, maar ook al de stap gezet om in jouw dienst te investeren.

Begin daarom bij al je huidige en oud klanten.

Leg weer opnieuw contact en vraag ze of ze iemand kennen die ook interesse zal hebben in jullie dienst. Je zult verbaasd zijn hoe graag je huidige klant met je mee wilt denken en de resultaten die je met deze actie kunt bereiken.

Bonus – Laat het internet het werk doen

Online acquisitie kent geen koud of warm. Het internet is dan ook de meest lucratieve vorm van acquisitie en het meest krachtigste instrument voor meer klanten.

Ook als niemand jou nog kent kun je deze ‘koude’ leads via een automatisch proces ‘warm’ maken en klaarstomen om bij jou te kopen.

En ga je dan eenmaal over tot het bellen van de leads, dan zullen je diensten als warme broodjes over de toonbank vliegen.

Dus, wil je op een slimmere manier warme acquisitie plegen?

Stop dan met al die tijdrovende taken, leun achterover en wees zoals alle slimme ondernemers.

Besteed je online marketing uit.

Waar Mogen de koopwoorden naar toe?

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan alles naar toe?