Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Acquisitie Plegen: 11 Bewezen Tips voor Meer Succes

Wil je op een slimmere manier acquisitie plegen? Doe je voordeel met deze 11 tips.

Voordat je begint

Acquisitie plegen is een tijdrovende bezigheid en kan voor regelmatige teleurstellingen zorgen.

Voordat je acquisitie pleegt, raad ik je aan een acquisitieplan op te stellen.

Dit plan zorgt ervoor dat je niet als kip zonder kop klakkeloos aan de slag gaat en onnodig veel tijd of geld verbrand.

Als je eenmaal een acquisitieplan hebt, zullen de volgende tips je helpen bij het verhogen van je succes.

Acquisitie plegen | 11 tips voor meer succes

Het succes van het plegen van acquisitie zit hem vooral in de herhaling. Hoe vaker jij acquisitie pleegt, hoe groter je kans op succes.

Zorg dat je jezelf de tijd geeft. Ja, er komen teleurstellingen op je pad. Ja, soms heb je het gevoel dat je beter kunt stoppen.

Maar…

Ervaring doet leren. Leg niet de volle focus op het resultaat, maar op het proces. Zie elk acquisitiegesprek, ieder mailtje, ieder telefoontje, als een kleine stapje naar meer kennis.

Hoe meer kennis jij straks hebt, hoe hoger je succes.

1 | Stel doelen

Als je nieuwe klanten wilt werven, is het belangrijk dat je realistische acquisitiedoelen stelt. Door dit te doen creëer je een gevoel van urgentie binnen je team en weet iedereen precies wat er gedaan moet worden om het doel te bereiken.

Nieuwe klanten werven is niet gemakkelijk en vaak zie je dat als er een klein succesje is behaald men stopt met het plegen van acquisitie.

Stel van tevoren je doelen vast en ga net zo lang door totdat jij je doel behaald hebt.

2 | Maak winst

Belangrijk bij het plegen van acquisitie is het monitoren van je acquisitiekosten

Jij wilt nieuwe klanten voor meer winst.

Toch?

Zorg dat je goed in de gaten houdt wat het jou (aan tijd en geld) kost en wat het je oplevert. 

Merk je dat jouw acquisitiekosten te hoog liggen pas dan je acquisitiestrategie aan of probeer de gemiddelde klantwaarde te verhogen. 

3 | Ken je klant

Je kunt alleen aan goede acquisitie doen als je weet wie je doelgroep is. Neem de tijd om je doelklant te leren kennen. Probeer zo goed mogelijk in kaart te brengen hoe deze groep denkt, wat hun behoeften zijn en hoe ze zich gedragen.

4 | Ken de acquisitie technieken

Er zijn allerlei soorten acquisitie-technieken. Het belangrijkste is dat je de techniek gebruikt die het beste bij jou en je dienst past en die je van tevoren met je acquisitieplan hebt uitgestippeld.

Gebruik voor de koude acquisitie technieken om klanten bekend met je maken en bij de warme acquisitie technieken om het contact vast te houden.

5 | Gebruik een CRM systeem

Een CRM helpt je om je acquisitieproces bij te houden. Zo kun je in één oogopslag zien welke acquisitietechniek voor jou het beste werkt en waar je je acquisitiestrategie moet bijstellen.

6 | Gebruik een marketing funnel

Wil je acquisitie plegen dan moet je voldoende prospects (of leads) hebben. Wil je continu acquisitie kunnen plegen dan moet je sales pijplijn gevuld blijven. Je kunt hiervoor talloze online marketing technieken gebruiken, maar over het algemeen werkt een marketing funnel hiervoor het beste.

7 | Begin bij de ‘oudjes’

Het is zo zonde. Ooit heb je zo gezwoegd voor die ene nieuwe klant en nu ben je hem plots vergeten. Veel ondernemers gaan er bij het plegen van acquisitie vanuit dat dit om nieuwe klanten gaat.

Maar waarom zou je alleen je focus leggen op bedrijven die je nog niet kent, terwijl je wellicht al een groot netwerk tot je beschikking hebt?

Benader je (oud) klanten eens, zorg dat je top of mind blijft en je werkt aan een goede en lange klantrelatie.

8 | Gebruik lead scoring

Als je regelmatig acquisitie pleegt of je marketing goed voor elkaar hebt dan heb je jouw sales pijplijn gevuld met tientallen tot soms wel honderden prospects of leads.

Hoe bepaal je dan welke leads je als eerst benaderd?

Door de te werken met lead scoring krijgt iedere lead, op basis van zijn ‘gedrag’ een x aantal punten. Heeft de lead het benodigde aantal punten behaald, dan krijg jij een notificatie en weet je dat het tijd is voor actie.

9 | Pleeg dagelijks acquisitie

Als je acquisities wilt plegen, is het belangrijk dat dit regelmatig gebeurt. Acquisitie plegen moet niet iets zijn dat je af en toe doet, maar iets dat deel uitmaakt van je dagelijkse routine.

Een acquisitiestrategie werkt alleen als er continuïteit in het proces is. Zorg er voor dat er binnen je organisatie voldoende mensen zijn die verantwoordelijk zijn voor het doen van acquisities en weten wat er gedaan moet worden.

Het verwerven van nieuwe klanten kost tijd, geld en energie en als je dit niet dagelijks doet, zul je zien dat je jezelf er iedere keer weer toe moet zetten. Doe je het dagelijks dan raak je eraan gewent en zul je ervaren dat je er steeds beter in wordt.

10 | Denk aan 20 / 80 regel

Zorg dat 20% van je energie zit in het plegen van acquisitie en 80% in de lead nurturing. Leads hebben aandacht nodig en als ze eenmaal interesse in jou en je bedrijf hebben getoond, maak dan niet de fout ze uit het oog te verliezen.

Blijf het contact onderhouden. Ook als het voelt dat je iemand lastig valt. Er is niets mis mee om je leads te blijven benaderen tot zij duidelijkheid hebben gegeven.

Maak het alleen niet te bont. Bel niet meerdere keren per dag en zorg er voor dat je hun agenda kent. Niets is vervelender dan je potentiële klant op vakantie bellen of contact op te nemen terwijl ze aangaven in een drukke periode te zitten.

Is de tijd niet daar, geen probleem. Bel nog een keer over een week of desnoods een maand.

11 | Laat online marketing het werk voor je doen

Heb je jouw online marketing goed voor elkaar dan hoef jij zelf geen acquisitie meer te plegen, maar doet het internet dat voor je.

Online lead generatie is nog steeds het krachtigste instrument om structureel meer leads te genereren en deze op een slimme manier te filteren.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.