Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Acquisitiekosten

Hoe berekenen je de acquisitiekosten en waarom is dit zo belangrijk?

Wat zijn acquisitiekosten?

Eenvoudig gezegd zijn acquisitiekosten de kosten die een bedrijf maakt om nieuwe klanten te werven. Dit omvat reclame- en marketingkosten, evenals de kosten van eventuele bonussen die aan potentiële klanten wordt aangeboden.

Hoe bereken je de acquisitiekosten?

De meest gebruikelijke methode om de acquisitiekosten te berekenen is door de kosten per acquisitie (CPA) in kaart te brengen. Je maakt dan inzichtelijk wat het kost om een nieuwe klant te werven.

Om de CPA te berekenen deel je de totale acquisitiekosten door het aantal verworven nieuwe klanten.

Stel dat jij bijvoorbeeld € 5.000 euro hebt uitgeven aan de marketing en daarmee 50 nieuwe klanten hebt gekregen. Je deelt dan 5.000 euro door 50 en zult erachter komen dat je een CPA hebt van € 100.

Iedere nieuwe klant in dit voorbeeld kost jou dus € 100.

Het zal aan de gemiddelde klantwaarde liggen of je met dit bedrag uitkomt.

Waarom zijn acquisitiekosten belangrijk?

Het inzichtelijk maken van je acquisitiekosten is nodig om je acquisitiestrategie of acquisitieplan op aan te passen.

Via de CPA weet je precies wat een nieuwe klant jou kost en of je op dit op de juiste manier je acquisitie pleegt.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.