Acquisitiekosten

Wat zijn acquisitiekosten?

Eenvoudig gezegd zijn acquisitiekosten de kosten die een bedrijf maakt om nieuwe klanten te werven. Dit omvat reclame- en marketingkosten, evenals de kosten van eventuele bonussen die aan potentiële klanten wordt aangeboden.

Hoe bereken je de acquisitiekosten?

De meest gebruikelijke methode om de acquisitiekosten te berekenen is door de kosten per acquisitie (CPA) in kaart te brengen. Je maakt dan inzichtelijk wat het kost om een nieuwe klant te werven.

Om de CPA te berekenen deel je de totale acquisitiekosten door het aantal verworven nieuwe klanten.

Stel dat jij bijvoorbeeld € 5.000 euro hebt uitgeven aan de marketing en daarmee 50 nieuwe klanten hebt gekregen. Je deelt dan 5.000 euro door 50 en zult erachter komen dat je een CPA hebt van € 100.

Iedere nieuwe klant in dit voorbeeld kost jou dus € 100.

Het zal aan de gemiddelde klantwaarde liggen of je met dit bedrag uitkomt.

Waarom zijn acquisitiekosten belangrijk?

Het inzichtelijk maken van je acquisitiekosten is nodig om je acquisitiestrategie of acquisitieplan op aan te passen.

Via de CPA weet je precies wat een nieuwe klant jou kost en of je op dit op de juiste manier je acquisitie pleegt.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan