Search
Close this search box.

Een Acquisitieplan dat Werkt: 9 Stappen naar Meer Klanten

Wat is een acquisitieplan?

Een acquisitieplan is een document waarin staat hoe jij van plan bent nieuwe klanten te werven. Het plan moet strategieën bevatten voor het genereren van leads, het omzetten van leads in klanten, en het behouden van klanten.

Waarom is een acquisitieplan belangrijk?

Een acquisitieplan is belangrijk omdat het jou helpt je focus vast te houden. Met een dergelijk plan bepaal je van tevoren op welke manier jij nieuwe opdrachtgevers wilt werven, hoe je omgaat met prospects en op welke KPI’s je acties stuurt.

Hoe maak je een acquisitieplan?

Er is geen vast proces. Uiteindelijk draait een acquisitieplan ook niet om het plan zelf, maar om het bieden van houvast.

Nieuwe klanten werven is een tijdrovend proces. Door van tevoren je acties, doelen en budget scherp te stellen zorg je voor een plan die meetbaar en aanpasbaar is.

Het is namelijk niet zozeer de inhoud, maar de acquisitiestrategie dat een acquisitieplan compleet maakt.

In de volgende stappen schenken we samen aandacht aan jouw acquisitieplan. Zie het als een soort van leidraad.

Maar…

Maak je plan zodat het voor jou werkt. Dit plan is er niet om gecontroleerd te worden zoals op school, maar om jou te helpen bij de acquisitie.

1 | Beschrijf het doel van het plan

De eerste stap bij het maken van je acquisitieplan is het beschrijven van je doel.

Beschrijf zo goed mogelijk welk doel je voor ogen hebt en op welke manier dit plan jou moet helpen.

Als je het plan bijvoorbeeld schrijft om nieuwe klanten te werven, zul je informatie moeten opnemen over wie je doelklant is en wat hij van je dienst nodig heeft.

Schrijf je het plan echter om financiering van investeerders te verwerven, dan zul je informatie moeten opnemen over de financiën en het groeipotentieel van je bedrijf.

Als je weet wat je doel is met het schrijven van het acquisitieplan, kun je bepalen welke informatie het belangrijkst is om op te nemen.

2 | Stel je acquisitiedoelen vast

Je weet waarom je het plan schrijft, maar wat zijn je acquisitiedoelen?

Dit omvat zowel korte- als langetermijndoelen.

Kortetermijndoelen zijn de doelen welke je binnen het komende jaar hoopt te bereiken.

Lange-termijn doelen zijn de doelen welke je in de komende vijf jaar of langer hoopt te bereiken.

3 | Omschrijf je doelklant

De volgende stap is het beschrijven van je doelklant. Dit omvat informatie over wie ze zijn, wat ze nodig hebben, en waarom ze zaken met je zouden willen doen.

Omschrijf je doelklant zo uitgebreid mogelijk. Dit helpt je om uiteindelijk de juiste persoon aan te spreken met je acties.

4 | Onderzoek je concurrentie

Om een effectief acquisitieplan te kunnen schrijven, moet je ook je concurrentie onderzoeken.

Type jouw belangrijkste diensten in in Google en kijk eens welke concurrenten naar boven komen. Onderzoek hoe je concurrenten het doen. Via welke ‘hook’ spreken zij hun potentiële klanten (prospects) aan en waar laten ze kansen liggen?

Breng zowel je concurrenten in de directe omgeving als online in kaart.

5 | Bepaal je acquisitiekanalen

Welke kanalen gebruikt jouw potentiële klant? En met welke kanalen werk je zelf het liefste?

Persoonlijk adviseer ik in deze stap ook vooral te kijken naar jezelf. Ja, het is belangrijk dat je rekening houdt met de potentiële klant, maar kies het liefste een kanaal (of enkele), die je zelf ook graag gebruikt.

Maak daarin een onderscheid tussen de kanalen die je voor de koude acquisitie gebruikt en de instrumenten die je voor de warme acquisitie wilt inzetten. 

6 | Creëer je aanbod

Wat wil je jouw klanten bieden? Welke resultaten bied jij met je dienst? In welke behoefte voorzie je? Welke problemen of pijnpunten neem je weg?

Je kunt nog zo’n goed acquisitieplan maken, maar als je aanbod niet aansluit bij de behoefte van de klant zul je jouw doel altijd missen.

Stap 7 – Bepaal je budget

Een ander belangrijk onderdeel van het schrijven van een acquisitieplan is het inschatten van je acquisitiekosten.

Bedenk hoeveel jij maximaal kunt uitgeven om een nieuwe klant aan je bedrijf te verbinden en nog voldoende marge over te houden voor een goede winst. 

8 | Breng je huidige klantrelaties in kaart

Het liefste wil je jouw acquisitie afstemmen op de fases in het koopproces. Een makkelijk hulpmiddel hiervoor is de customer journey (of klantreis).

Via de klantreis breng je in kaart welke ‘stappen’ een klant doorloopt van onbekend, tot betalende en loyale klant.

Door deze stappen inzichtelijk te maken kun je voor iedere stap je eigen acties bedenken.

9 | Maak een tijdlijn

De laatste stap bij het schrijven van je acquisitieplan is het maken van een tijdlijn. Een tijdlijn helpt je om gemotiveerd te blijven. Verdeel voor de tijdlijn een jaar op in bepaalde blokken.

Werk bijvoorbeeld met 4 kwartalen en omschrijf per kwartaal welk doel jij behaald wilt hebben. Omschrijf zowel de uiteindelijke doelen als de subdoelen.

Waarom?

Stel dat je in het eerste kwartaal 4 nieuwe klanten wilt werven. Hoeveel potentiële klanten wil je daar dan voor benaderen?

Het kan namelijk goed zijn dat je straks niet je uiteindelijk doel hebt behaald, maar door ook subdoelen op te schrijven gun je jezelf toch een succesje.

‘Ik heb dan weliswaar geen 4 nieuwe klanten geworven, maar wel 20 potentiële klanten gesproken’.

Meet je acquisitie succes

De enige manier om te weten of je acquisitieplan werkt en of je succesvol acquisitie pleegt, is je succes te meten.

Door je succes te meten, kun je je plan zo nodig bijstellen.

Zorg dat je zoveel mogelijk meet. Hoe goed zijn je acquisitiekanalen, wat is de hit rate van je verkoopgesprekken en hoe goed zijn je offertes?

Pas vervolgens op basis van deze resultaten je acquisitiestrategie en plan aan.

Bonus – voor een beter acquisitieplan

Als je eenmaal aan de slag bent gegaan met jouw acquisitieplan heb je hopelijk al enkele successen behaald.

Zorg dat je jouw acquisitieplan actueel houdt. Zie het als een soort van werkdocument. Een document die je keer op keer kunt gebruiken en jou helpt je succes te vergroten.

Denk daarbij aan het succes van je acquisitiekanalen, het aantal leads dat je gemiddeld nodig hebt voor een nieuwe klant, de gemiddelde klantwaarde en je totale acquisitiekosten.

Hoe meer cijfers je bijhoudt en verwerkt, hoe beter inzicht en hoe gemakkelijker het wordt om in opvolgende periode je acquisitie succes in te schatten of een duidelijke forecast te maken.

Ga er voor!

Het maken van een acquisitieplan kan een ontmoedigende taak lijken, maar door deze stappen te volgen kun je er zeker van zijn dat je goed op weg bent om een succesvol plan te schrijven. 

Vergeet niet je doel voor ogen te houden, je concurrentie te onderzoeken, en een budget te maken voor je aan de slag gaat.

En vooral: vergeet niet onderweg je succes te meten! 

Wil je liever op een slimmere manier acquisitie plegen? Kijk dan eens naar online lead generatie of laat je helpen bij de online marketing.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf