Wat is een Acquisitiestrategie?
Een acquisitiestrategie is het proces dat een bedrijf gebruikt om nieuwe klanten te werven. Er zijn veel verschillende methoden en kanalen die gebruikt kunnen worden voor de acquisitie, en de meest effectieve acquisitiestrategieën zullen een combinatie daarvan gebruiken.
Voordat je begint met een acquisitiestrategie
Voordat je begint met een acquisitiestrategie doe je er verstandig aan een acquisitieplan op te stellen. In dit plan omschrijf je alle belangrijke elementen om met de juiste strategie op de proppen te komen.
Heb je jouw acquisitieplan gemaakt en sta je te popelen om acquisitie te plegen en met je strategie aan de slag te gaan? Wacht dan nog even.
Lees onderstaande tips om je succes aanzienlijk te verhogen en te voorkomen dat je onnodig veel tijd of budget aan je acquisitie verbrand.
7 Tips voor je acquisitiestrategie
Met onderstaande tips helpen we je een betere acquisitiestrategie samen te stellen. Het helpt je meer vertrouwen te krijgen, meer structuur aan te brengen en sneller resultaat te boeken.
1 | Formuleer je doel
De eerste stap in elke acquisitiestrategie is te weten wat je ermee wilt bereiken. Wat zijn je acquisitiedoel? Wil je de naamsbekendheid vergroten, meer leads genereren of iets anders? Als je je doel hebt geformuleerd, meet dan alles daaraan af en stop nooit tot je je doel hebt bereikt.
2 | Lach als laatst
Acquisitiestrategieën zijn geen one-night stands. Denk niet dat een acquisitiecampagne in een paar weken of maanden de gewenste resultaten zal geven. De beste campagnes hebben tijd nodig, dus geef niet te snel op.
Ook als je veel teleurgesteld wordt, er komt een moment dat je wel succes hebt. Onthoud daarom hoe lang je weg ook is, stop jij er voldoende moeite in, dan ben jij het die het laatst lacht.
3 | Geef het de juiste energie
Wil je van jouw acquisitiestrategie een succes maken dan moet je bereid zijn om zowel tijd als geld in je acquisitiestrategie te investeren. Het goede nieuws is dat als je succes hebt, je deze investering dubbel en dwars terugverdient. Durf daarom een risico te nemen.
Ook als je een tijd lang geen succes boekt.
Maak daarin ook een onderscheid tussen de energie die je in koude acquisitie en in warme acquisitie stopt.
Je kunt niet zomaar een paar advertenties online plaatsen, een social media campagne beginnen en wachten tot de klanten binnen komen rollen. Het kost tijd en moeite om een blijvende indruk te maken die leidt tot grotere merkbekendheid en conversies.
4 | Laat andere jouw succes niet bepalen
Er bestaat niet zoiets als een acquisitiestrategie die voor iedereen werkt. Elk bedrijf is anders, dus wat voor het ene werkt, werkt misschien niet voor het andere. Daarom is het belangrijk dat je je strategie afstemt op je specifieke behoeften.
Om dit te doen, moet je je doelgroep kennen. Wie probeer je te bereiken? Wat zijn hun behoeften en wensen? Als je je doelpubliek eenmaal goed begrijpt, kun je beginnen na te denken over de beste manier om ze te bereiken.
Kopieer niet klakkeloos de strategie van een ander, maar durf te testen.
Er zijn veel verschillende kanalen die voor acquisitie gebruikt kunnen worden, en de meest effectieve acquisitiestrategieën zullen een combinatie ervan gebruiken. De sleutel is om de juiste mix van kanalen te vinden die voor jou en je bedrijf werkt.
5 | Segmenteer je doelmarkt
Een andere belangrijke tip om een effectieve acquisitiestrategie te maken is je doelmarkt te segmenteren. Niet iedereen zal geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, dus is het belangrijk om uit te zoeken wie je ideale klant is.
Er zijn veel verschillende manieren om je doelmarkt te segmenteren, maar enkele veel voorkomende methoden zijn leeftijd, geslacht, plaats, interesses, en behoeften.
Toch sla je hier, in onze ogen, de plank behoorlijk mis. Beter kun je op zoek gaan naar de koopknop.
Tip 6 – Denk aan de kosten
Deze tip ligt natuurlijk voor de hand, maar toch zien we het in de praktijk nog regelmatig verkeerd gaan.
Als jij aan de slag gaat met je acquisitiestrategie is het enorm belangrijk dat je jouw acquisitiekosten nauwlettend in de gaten houdt.
Welk kanaal is het goedkoopst? Welke acties werken het beste en met welke taken ben je het meeste tijd kwijt?
Zorg dat je inzichtelijk maakt welke strategie (of elementen binnen die strategie) jou het meeste rendement oplevert en je exact weet hoeveel iedere nieuwe klant jou kost (CPA).
7 | Laat het internet voor je werken
Gek genoeg wordt bij de term acquisitie vooral gedacht aan de keiharde verkopers die dagelijks honderden telefoontjes plegen.
Maar…
Acquisitie kun je ook (zeer gemakkelijk) online doen. Sterker nog, er is geen enkel instrument zo effectief als het internet.
Gebruik jij het internet als jouw acquisitiestrategie dan zul je automatisch zorgen voor een goed gevulde sales pijplijn.
Je zult niet ouderwets nadenken over de leeftijd, geslacht of interesses, maar je strategie automatisch aanpassen op het gedrag dat jouw ideale klant online laat zien.
En als je dan toch nog moet bellen, dan zal je ervan verzekerd zijn alleen nog maar klanten aan de telefoon te krijgen die écht geïnteresseerd in jou zijn.