Wat is de Customer Lifetime Value?
Customer Lifetime Value (CLV) is een maatstaf voor de waarde van een klant gedurende zijn hele relatie met je bedrijf. Het houdt rekening met de totale inkomsten die een klant genereert.
Waarom is de Customer Lifetime Value belangrijk?
Het is belangrijk om de totale klantwaarde inzichtelijk te maken om aan de hand van deze waarde slimmere beslissingen te maken.
Zo kun je aan de hand van de hoogte van de CLV bepalen hoeveel je maximaal mag uit geven aan de acquisitie of leadgeneratie.
Ook kun je door deze waarde inzichtelijk te hebben bepalen waar voor jou je grootste groei ligt. Zo kan het goed zijn dat de waarde van de eerste aankoop relatief laag is, maar de klant wel jaren klant bij je blijft. Je hebt dan een hoge klantretentie of klantloyaliteit.
Is de CLV relatief laag, dan dien je eerst te werken aan een hogere klantwaarde.
Acties als het verbeteren van de klantbeleving, het bieden van cross of upssels en het verhogen van de loyaliteit zijn acties die het altijd goed doen.
Hoe bereken je de Customer Lifetime Value?
De formule voor het berekenen van CLV is betrekkelijk eenvoudig en kan worden berekend met de volgende formule:
CLV = Klantwaarde in een bepaalde periode x Gemiddelde levensduur van de klant.
Bijvoorbeeld, als elke klant 50 euro per maand uitgeeft, en de gemiddelde levensduur van de klant 36 maanden is, dan is de CLV 50 x 36 = € 1.800
De CLV en ‘gratis’ adverteren
Heb jij helder hoeveel omzet iedere klant je écht oplevert, dan kun je daar je online marketing strategie op aanpassen.
Zo berekenen wij voordat wij beginnen met onze online marketing ondersteuning, marketingcampagne of online adverteercampagne altijd eerst de CLV.
Weten wij dat iedere klant de opdrachtgever bijvoorbeeld gemiddeld € 1.500 oplevert, dan weten we ook hoeveel we maximaal kunnen uitgeven aan de acquisitie of leadgeneratie.
Ga ervoor
Het inzichtelijk maken van je customer lifetime value is een belangrijke stap. Veel ondernemers hebben deze informatie niet inzichtelijk en laten hiermee waardevolle kansen liggen.
Lukt het jou om de CLV wel inzichtelijk te maken dan geef je jezelf een enorme voorsprong. Want wie zegt nu dat jij NIET veel meer kunt uitgeven aan je marketing en je iedere dag, zonder dat je het weet, enorme groeikansen laat liggen?