Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Customer Lifetime Value (CLV)| Complete uitleg

Wat is de customer lifetime value, hoe bereken je de CLV en waarom heb je dit inzicht nodig om je bedrijf te laten groeien?

Wat is de Customer Lifetime Value?

Customer Lifetime Value (CLV) is een maatstaf voor de waarde van een klant gedurende zijn hele relatie met je bedrijf. Het houdt rekening met de totale inkomsten die een klant genereert.

Waarom is de Customer Lifetime Value belangrijk?

Het is belangrijk om de totale klantwaarde inzichtelijk te maken om aan de hand van deze waarde slimmere beslissingen te maken.

Zo kun je aan de hand van de hoogte van de CLV bepalen hoeveel je maximaal mag uit geven aan de acquisitie of leadgeneratie.

Ook kun je door deze waarde inzichtelijk te hebben bepalen waar voor jou je grootste groei ligt. Zo kan het goed zijn dat de waarde van de eerste aankoop relatief laag is, maar de klant wel jaren klant bij je blijft. Je hebt dan een hoge klantretentie of klantloyaliteit.

Is de CLV relatief laag, dan dien je eerst te werken aan een hogere klantwaarde.

Acties als het verbeteren van de klantbeleving, het bieden van cross of upssels en het verhogen van de loyaliteit zijn acties die het altijd goed doen.

Hoe bereken je de Customer Lifetime Value?

De formule voor het berekenen van CLV is betrekkelijk eenvoudig en kan worden berekend met de volgende formule:

CLV = Klantwaarde in een bepaalde periode x Gemiddelde levensduur van de klant.

Bijvoorbeeld, als elke klant 50 euro per maand uitgeeft, en de gemiddelde levensduur van de klant 36 maanden is, dan is de CLV 50 x 36 = € 1.800

De CLV en ‘gratis’ adverteren

Heb jij helder hoeveel omzet iedere klant je écht oplevert, dan kun je daar je online marketing strategie op aanpassen.

Zo berekenen wij voordat wij beginnen met onze online marketing ondersteuning, marketingcampagne of online adverteercampagne altijd eerst de CLV.

Weten wij dat iedere klant de opdrachtgever bijvoorbeeld gemiddeld € 1.500 oplevert, dan weten we ook hoeveel we maximaal kunnen uitgeven aan de acquisitie of leadgeneratie.

Ga ervoor

Het inzichtelijk maken van je customer lifetime value is een belangrijke stap. Veel ondernemers hebben deze informatie niet inzichtelijk en laten hiermee waardevolle kansen liggen.

Lukt het jou om de CLV wel inzichtelijk te maken dan geef je jezelf een enorme voorsprong. Want wie zegt nu dat jij NIET veel meer kunt uitgeven aan je marketing en je iedere dag, zonder dat je het weet, enorme groeikansen laat liggen?

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.