Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Hoe maak je een klantprofiel? | Compleet stappenplan

Maak in 6 simpele stappen een sterk klantprofiel voor meer omzet en winst.

Wat is een klantprofiel?

Een klantprofiel is een gedetailleerde beschrijving van jouw perfecte klant. Het omvat beschrijvingen van het soort klanten dat jij als bedrijf wilt werven.

Wat is het verschil tussen een klantprofiel en een persona?

Het grootste verschil tussen een klantprofiel en een persona is de omschrijving. Een klantprofiel is een gedetailleerde (en getoetste) omschrijving van het soort klanten dat een bedrijf wilt bereiken.

Een persona is een omschrijving van een fictief persoon. Een buyer persona wordt vaak samengesteld op basis van voorgevoel en niet op getoetste data.

Waar bestaat een klantprofiel uit?

Waar een klantprofiel uit bestaat, bepaal je deels zelf. Een klantprofiel moet jou of het bedrijf helpen de juiste keuzes te maken.

Het is daarbij belangrijk dat het klantprofiel bestaat uit getoetste informatie. Deze informatie kan gaan over:

  • Gemiddelde leeftijd en geslacht
  • Meest voorkomende woonplaats of regio
  • Achtergrondinformatie
  • Doelen
  • Uitdagingen
  • Interesses
  • Algemene bezwaren

Hoe maak je een goed klantprofiel?

Je hebt pas een goed klantprofiel gemaakt als het jou helpt je marketingstrategie goed af te stemmen. Een goed klantprofiel omvat precies die informatie die jij nodig hebt om de juiste beslissingen te maken.

Om je te helpen een klantprofiel op te stellen volgen hier enkele stappen. Houdt er rekening mee dat we hier geen klantpersona, maar een klantprofiel opstellen. Richt je op de informatie die je getoetst hebt.

1 | Onderzoek je huidige klanten

Begin met je huidige klanten. Pak je CRM erbij en verzamel alle informatie die je nu al over je klanten hebt. Werk je met personeel, betrekt dan ook je team in deze fase. Noteer zoveel mogelijk eigenschappen die jullie opvallen.

2 | Zoek overeenkomsten

Zoek naar gemeenschappelijke kenmerken die veel van je klanten hebben. Kijk naar hun behoeften en wensen, leeftijdsgroep, functie, salarisklasse of andere overeenkomsten die je kunt vinden.

3 | Maak een sjabloon voor klantprofielen

Maak een sjabloon voor je klantprofielen met alle datapunten die je nodig hebt om beslissingen te maken. Verwerk alleen die informatie die jij ook belangrijk vindt. Leuk om een zeer uitgebreid klantprofiel samen te stellen, maar alles wat je in het profiel verwerkt, moet wel kloppen.

4 | Verfijn je klantprofiel

Als je je onderzoek hebt gedaan, is het tijd om de kenmerken van je ideale klantprofiel te verfijnen door alleen de meest relevante te selecteren.

Kijk nog eens goed naar de klantprofielen die je hebt opgesteld. Zijn dit daadwerkelijk het soort klanten die jij wilt bereiken? En welk profiel omschrijft je meest ideale klant het beste?

5 | Test je klantprofiel

Als je eenmaal een klantprofiel hebt gemaakt test het dan. Toets nogmaals vanuit je CRM of gesprekken met je klanten of het klantprofiel klopt.

Hang desnoods het klantprofiel een tijdje op kantoor. Iedere keer als je weer een klant aan de lijn hebt, kijk je of het klantprofiel klopt.

Zo niet, verfijn het dan totdat je het klantprofiel met vertrouwen kunt gebruiken om beslissingen te nemen.

6 | Gebruik je klantprofielen

Zodra je je klantprofielen hebt getest en verfijnd, is het tijd om ze in te zetten in je marketingstrategie.

Zorg dat je voortaan in iedere uiting die je doet, je klantprofiel voor ogen houdt.

Ga ervoor

Het maken van een goed klantprofiel helpt je bij het aantrekken van de juiste klanten. Verwerk in het profiel vooral de informatie die jij belangrijk vindt. Wat klantprofielen essentieel maakt, is dat je er je keuzes op kunt baseren.

Op welke locaties moeten wij ons richten met deze campagne?

Bekijk het klantprofiel.

Tegen welke problemen lopen onze klanten?

Bekijk het klantprofiel.

Zie het als een soort van handleiding of houvast voor jezelf en je team.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.