Wat is een klantprofiel?
Een klantprofiel is een gedetailleerde beschrijving van jouw perfecte klant. Het omvat beschrijvingen van het soort klanten dat jij als bedrijf wilt werven.
Wat is het verschil tussen een klantprofiel en een persona?
Het grootste verschil tussen een klantprofiel en een persona is de omschrijving. Een klantprofiel is een gedetailleerde (en getoetste) omschrijving van het soort klanten dat een bedrijf wilt bereiken.
Een persona is een omschrijving van een fictief persoon. Een buyer persona wordt vaak samengesteld op basis van voorgevoel en niet op getoetste data.
Waar bestaat een klantprofiel uit?
Waar een klantprofiel uit bestaat, bepaal je deels zelf. Een klantprofiel moet jou of het bedrijf helpen de juiste keuzes te maken.
Het is daarbij belangrijk dat het klantprofiel bestaat uit getoetste informatie. Deze informatie kan gaan over:
- Gemiddelde leeftijd en geslacht
- Meest voorkomende woonplaats of regio
- Achtergrondinformatie
- Doelen
- Uitdagingen
- Interesses
- Algemene bezwaren
Hoe maak je een goed klantprofiel?
Je hebt pas een goed klantprofiel gemaakt als het jou helpt je marketingstrategie goed af te stemmen. Een goed klantprofiel omvat precies die informatie die jij nodig hebt om de juiste beslissingen te maken.
Om je te helpen een klantprofiel op te stellen volgen hier enkele stappen. Houdt er rekening mee dat we hier geen klantpersona, maar een klantprofiel opstellen. Richt je op de informatie die je getoetst hebt.
1 | Onderzoek je huidige klanten
Begin met je huidige klanten. Pak je CRM erbij en verzamel alle informatie die je nu al over je klanten hebt. Werk je met personeel, betrekt dan ook je team in deze fase. Noteer zoveel mogelijk eigenschappen die jullie opvallen.
2 | Zoek overeenkomsten
Zoek naar gemeenschappelijke kenmerken die veel van je klanten hebben. Kijk naar hun behoeften en wensen, leeftijdsgroep, functie, salarisklasse of andere overeenkomsten die je kunt vinden.
3 | Maak een sjabloon voor klantprofielen
Maak een sjabloon voor je klantprofielen met alle datapunten die je nodig hebt om beslissingen te maken. Verwerk alleen die informatie die jij ook belangrijk vindt. Leuk om een zeer uitgebreid klantprofiel samen te stellen, maar alles wat je in het profiel verwerkt, moet wel kloppen.
4 | Verfijn je klantprofiel
Als je je onderzoek hebt gedaan, is het tijd om de kenmerken van je ideale klantprofiel te verfijnen door alleen de meest relevante te selecteren.
Kijk nog eens goed naar de klantprofielen die je hebt opgesteld. Zijn dit daadwerkelijk het soort klanten die jij wilt bereiken? En welk profiel omschrijft je meest ideale klant het beste?
5 | Test je klantprofiel
Als je eenmaal een klantprofiel hebt gemaakt test het dan. Toets nogmaals vanuit je CRM of gesprekken met je klanten of het klantprofiel klopt.
Hang desnoods het klantprofiel een tijdje op kantoor. Iedere keer als je weer een klant aan de lijn hebt, kijk je of het klantprofiel klopt.
Zo niet, verfijn het dan totdat je het klantprofiel met vertrouwen kunt gebruiken om beslissingen te nemen.
6 | Gebruik je klantprofielen
Zodra je je klantprofielen hebt getest en verfijnd, is het tijd om ze in te zetten in je marketingstrategie.
Zorg dat je voortaan in iedere uiting die je doet, je klantprofiel voor ogen houdt.
Ga ervoor
Het maken van een goed klantprofiel helpt je bij het aantrekken van de juiste klanten. Verwerk in het profiel vooral de informatie die jij belangrijk vindt. Wat klantprofielen essentieel maakt, is dat je er je keuzes op kunt baseren.
Op welke locaties moeten wij ons richten met deze campagne?
Bekijk het klantprofiel.
Tegen welke problemen lopen onze klanten?
Bekijk het klantprofiel.
Zie het als een soort van handleiding of houvast voor jezelf en je team.