Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Hoe maak je een klantprofiel? | Compleet stappenplan

Maak in 6 simpele stappen een sterk klantprofiel voor meer omzet en winst.

Wat is een klantprofiel?

Een klantprofiel is een gedetailleerde beschrijving van jouw perfecte klant. Het omvat beschrijvingen van het soort klanten dat jij als bedrijf wilt werven.

Wat is het verschil tussen een klantprofiel en een persona?

Het grootste verschil tussen een klantprofiel en een persona is de omschrijving. Een klantprofiel is een gedetailleerde (en getoetste) omschrijving van het soort klanten dat een bedrijf wilt bereiken.

Een persona is een omschrijving van een fictief persoon. Een buyer persona wordt vaak samengesteld op basis van voorgevoel en niet op getoetste data.

Waar bestaat een klantprofiel uit?

Waar een klantprofiel uit bestaat, bepaal je deels zelf. Een klantprofiel moet jou of het bedrijf helpen de juiste keuzes te maken.

Het is daarbij belangrijk dat het klantprofiel bestaat uit getoetste informatie. Deze informatie kan gaan over:

  • Gemiddelde leeftijd en geslacht
  • Meest voorkomende woonplaats of regio
  • Achtergrondinformatie
  • Doelen
  • Uitdagingen
  • Interesses
  • Algemene bezwaren

Hoe maak je een goed klantprofiel?

Je hebt pas een goed klantprofiel gemaakt als het jou helpt je marketingstrategie goed af te stemmen. Een goed klantprofiel omvat precies die informatie die jij nodig hebt om de juiste beslissingen te maken.

Om je te helpen een klantprofiel op te stellen volgen hier enkele stappen. Houdt er rekening mee dat we hier geen klantpersona, maar een klantprofiel opstellen. Richt je op de informatie die je getoetst hebt.

1 | Onderzoek je huidige klanten

Begin met je huidige klanten. Pak je CRM erbij en verzamel alle informatie die je nu al over je klanten hebt. Werk je met personeel, betrekt dan ook je team in deze fase. Noteer zoveel mogelijk eigenschappen die jullie opvallen.

2 | Zoek overeenkomsten

Zoek naar gemeenschappelijke kenmerken die veel van je klanten hebben. Kijk naar hun behoeften en wensen, leeftijdsgroep, functie, salarisklasse of andere overeenkomsten die je kunt vinden.

3 | Maak een sjabloon voor klantprofielen

Maak een sjabloon voor je klantprofielen met alle datapunten die je nodig hebt om beslissingen te maken. Verwerk alleen die informatie die jij ook belangrijk vindt. Leuk om een zeer uitgebreid klantprofiel samen te stellen, maar alles wat je in het profiel verwerkt, moet wel kloppen.

4 | Verfijn je klantprofiel

Als je je onderzoek hebt gedaan, is het tijd om de kenmerken van je ideale klantprofiel te verfijnen door alleen de meest relevante te selecteren.

Kijk nog eens goed naar de klantprofielen die je hebt opgesteld. Zijn dit daadwerkelijk het soort klanten die jij wilt bereiken? En welk profiel omschrijft je meest ideale klant het beste?

5 | Test je klantprofiel

Als je eenmaal een klantprofiel hebt gemaakt test het dan. Toets nogmaals vanuit je CRM of gesprekken met je klanten of het klantprofiel klopt.

Hang desnoods het klantprofiel een tijdje op kantoor. Iedere keer als je weer een klant aan de lijn hebt, kijk je of het klantprofiel klopt.

Zo niet, verfijn het dan totdat je het klantprofiel met vertrouwen kunt gebruiken om beslissingen te nemen.

6 | Gebruik je klantprofielen

Zodra je je klantprofielen hebt getest en verfijnd, is het tijd om ze in te zetten in je marketingstrategie.

Zorg dat je voortaan in iedere uiting die je doet, je klantprofiel voor ogen houdt.

Ga ervoor

Het maken van een goed klantprofiel helpt je bij het aantrekken van de juiste klanten. Verwerk in het profiel vooral de informatie die jij belangrijk vindt. Wat klantprofielen essentieel maakt, is dat je er je keuzes op kunt baseren.

Op welke locaties moeten wij ons richten met deze campagne?

Bekijk het klantprofiel.

Tegen welke problemen lopen onze klanten?

Bekijk het klantprofiel.

Zie het als een soort van handleiding of houvast voor jezelf en je team.

En nu?

Kijk, als coach of adviseur weet je het dondersgoed. 

Inspiratie zonder actie is waardeloos. 

  • Je kunt nog 100 blogs lezen.
  • Nog 1000 video’s kijken.
  • Nog eindeloos podcasts luisteren.

Het gaat je geen reet opleveren…

Geloof me, ik ken het spelletje:
→ Mijn eerste bedrijf flopte sneller dan een koffietentje dat Senseo schenkt
→ Mijn tweede bedrijf groeide uit naar meerde locaties door heel Nederland

Wat maakte het verschil?

Niet nóg meer kennis.
Niet nóg meer tips.
Maar actie. 

En de juiste hulp op het juiste moment.

Durf te kiezen

Als deze blog je heeft geïnspireerd, als je voelt dat hier iemand schrijft die snapt waar jij doorheen gaat…

Dan is dit je wake-up call.

Stop met:
• Eindeloos informatie verzamelen
• Weer een gratis webinar bekijken
• Jezelf klein houden “omdat je nog niet klaar bent”

Het is tijd om door te pakken.

Kies je route:

👉 Online Marketing & Business Coaching
Voor coaches en adviseurs die er klaar mee zijn om onder hun niveau te werken. Die weten dat ze meer impact kunnen maken, meer kunnen verdienen, en eindelijk dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen.

👉 Masterclass ‘3-staps Klantenplan’
Ga van “a-nog-zo’n-eentje” naar dé go-to expert in jouw niche. 

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’
Vul je agenda met klanten en ontdek de blauwdruk om door die 100K grens (en ver daarboven) te komen.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.